ماجرای دلخوری های «مکرون»

لغو قرار داد ۵۰ میلیارد دلاری توسط استرالیا هنگام پیمان آکوس باعث ناراحتی مکرون شده است ولی پیمان آکوس و عدم عضویت فرانسه نمی تواند دلخوری بوجود آورده باشد. این پیمانی سه کشوره است که اگر قرار بود کشورهای دیگری عضوش باشند فرانسه در اولویت اول قرار نداشت زیرا سیاست های فرانسه همیشه منطبق با سیاست های آمریکا و بریتانیا نبوده است و جز متحدین همیشگی نیست. کشورهایی همچون کانادا، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی جلوترند اما گله گذاری های این روزهای مکرون بیشتر اروپایی است تا قضیه ۵۰ میلیارد دلار. آن مساله هم آن را تشدید کرده است. مکرون از ادامه جنگ و حتی شروع آن ناراحت است و تقریبا جز چند کشور اروپای شرقی شامل لهستان، لتونی، استونی، لیتوانی و جمهوری چک، بقیه با وی هم نظرند.
مشخصا پیمان آکوس نمی تواند مکرون را ناراحت کند زیرا این پیمان بیشتر یک پیمان آنگلوساکسسونی است. اگر قرار بود غیر از این باشد کشورهای غربی دیگری مثل کانادا، آلمان و ایتالیا اولویت دارند که به آمریکا نزدیکترند تا فرانسه. آن چه باعث ناراحتی مکرون شده لغو قرارداد ۵۰ میلیاردی فرانسه با استرالیاست.
علاوه بر آن اکثر کشورهای عضو اتحادیه با مکرون در رابطه با جنگ اوکراین و خسارتی که ناشی از این جنگ متحمل شدند همراهند. بیشترین سرمایه گذاری و صادرات را به روسیه داشتند و راحت انرژی دریافت می کر دند.
در رابطه با ایران و تحریم تحمیلی امریکا و نیز نگرانی از تحریم چین در صورت درگیری با تایوان هم همینطور. اروپا از تجاوز روسیه به اوکراین عصبانی است ولی فقط روسیه را مقصر نمی داند.


تحریکات عضویت در ناتو و اقدامات زلنسکی را هم به حساب می آورند ولی بخاطر عدم سو استفاده روسیه ظاهرا وحدت از خود نشون می دهد.