بقای وزرای ناکارآمد به چه قیمتی؟

آرمان امروز، گروه سياسي: از ابتداي روي کار آمدن کابينه دولت سيزدهم بسياري از منتقدان و حتي برخي از همراهان «ابراهيم رئيسي» شروع به انتقاد از چينش کابينه کردند. آنها همچنان اعتقاد دارند که تيم دولت سيزدهم بر اساس تجربه و تخصص بسته نشده است. باتوجه به اين انتقادها بايد بگوييم در يک سال و اندي که از شروع به کار کابينه مي‌گذرد در بحث عمراني و اقتصادي و ... دولت نتواسنته عملکرد مناسبي از خود نشان دهد و اين ناهماهنگي‌ها به صورت مستقيم معشيت شهروندان را هدف قرار داده است و باعث نارضايتي شده است. باتوجه به اينکه دولت در هفته‌هاي اخير دست به خانه‌تکاني زده است ولي با اين حال همان منتقدان مي‌گويند اين تغييرات نمي‌تواند راه گشا باشد. در هفته‌هاي گذشته «مسعود ميرکاظمي»، رئيس سازمان برنامه و بودجه، «سيد جواد ساداتي‌نژاد»، وزير جهادکشاورزي و «علي وحدت»، مديرعامل صندوق نوآوري و شکوفايي از کابينه خط خوردند. اين تغييرات البته يکباره و شوکه کننده نبود، چون طي روزهاي اخير زمزمه هاي تغيير در کابينه بالا گرفته است. تاييد اين تغييرات از سوي رسانه‌هاي اصولگرا و حامي دولت هم احتمال جدي بودن را بيشتر کرده بود.
در همين مورد بايد به اين موضوع اشاره کنيم که ابراهيم رئيسي يا تيم تصميم‌گيرنده کابينه، چه بهايي را مي‌خواهد بابت بقاي وزاري ناکارآمد پرداخت کنند؟ در ماه‌هاي پاياني سال گذشته برخي نمانيدگان مجلس همواره تلاش داشتند تا برخي از وزاري حوزه اقتصادي دولت که به تيم اقتصادي شهرت يافته است را به استيضاح بکشانند ولي با اين حال نه استيضاح وزار در دستور کار قرار گرفت و نه‌ نمايندگان توانستند سوال از رئيس جمهور را انجام دهند. باتوجه به اينکه مجلس شوراي اسلامي و دولت را بايد در يک اردوگاه سياسي قرار دهيم ولي باز هم دولت براي راضي نگاه داشتن نمايندگان تلاش مي‌کند و در واقع در اين راستا بايد هزينه‌هاي سياسي زيادي پرداخت کند آن هم براي وزرايي که ناکارآمدي آنها براي همگان مشخص شده است. حالا استيضاح وزير پرحاشيه صمت که پيش از اين توانسته بود از جلسه استيضاح نجات پيدا کند در دستور کار نمايندگان قرار دارد. در اين خصوص بايد منتظر بمانيم تا ببينيم باز هم دولت براي نگهداشتن وزراي خود هزينه سياسي پرداخت خواهد کرد؟
در اين زمينه روز گذشته يکي از اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس از بررسي طرح استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه روز يکشنبه هفته آينده کميسيون صنايع و معادن مجلس خبر داد. «لطف‌الله سياه‌کلي» در گفت‌‌وگو با خانه ملت از بررسي طرح استيضاح وزير صمت در جلسه روز يکشنبه هفته آينده کميسيون صنايع و معادن مجلس خبر داد و گفت: مشکلات موجود در حوزه‌هاي صنعت، معدن، تجارت و بازار موجب شد که طرح استيضاح وزير صمت مجدد تدوين شود و روز يکشنبه تقاضاي نمايندگان مبني بر استيضاح وي در کميسيون صنايع و معادن بررسي مي‌شود. مجلس در استيضاح قبلي وزير صمت، به‌دليل شرايط کشور، ملاحظه داشت، در غير اين صورت نمايندگان معتقد بودند که وزارت صمت ضعيف اداره مي‌شود. عضو کميسيون صنايع و معادن با بيان اينکه وزير صمت توان اداره وزارتخانه را ندارد، گفت: اگر ايشان استعفا دهد، من به‌عنوان وکيل مردم دست ايشان را مي‌بوسم، ايشان توان همراهي دولت آقاي رئيسي را ندارد؛ از آنجا که در حال حاضر دولت آقاي رئيسي در تلاش براي اصلاح کابينه است، ايشان را جابه جا کنند تا افراد با تجربه و کاربلد سر کاي بيايند.