بهانه جدید تندروها برای حمله

آرمان امروز، گروه سياسي: تجربه چند دهه اخير نشان مي‌دهد که حضور تندروها در هرجايي مناسبات کشور را بر هم مي‌زند و در واقع تلاش اين طيف سياسي-اجتماعي بر اين است که بتوانند شرايط را در راستاي اهداف جناحي و جبهه‌اي خود تغيير دهند. بعد از اينکه در هفته‌هاي اخير شاهد تحرکات تندروها در مورد تخريب رقيبان سياسي بوديم حالا مي‌بينيم که اين طيف دست به تخريب رقيبان فرهنگي خود هم مي‌زنند. بعد از اتمام مراسم شبهاي قدر متوجه شديم که آنها تنها رقيبان سياسي خود را تخريب نمي‌کنند و در اين مورد حتي به چهره‌هاي اجتماعي مذهبي که در مخالفت با آنها صحبت مي‌کنند هم رحم نمي‌کنند. در مورد اين حاشيه‌سازي‌ها و تخريب‌هاي سياسي بايد به تحرکات نيروهاي اين طيف سياسي-اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي اشاره کنيم که در غياب چهره‌هاي اصلاح‌طلب دست به تخريب برخي از نفرات شاخص اصولگرا مي‌زنند و در اين رابطه از هيچ بهانه‌اي نمي‌گذرند. از داستان «سيموني گيت» گرفته تا به‌کار بردن صفت «مستبد» براي رئيس مجلس که او را به‌دليل ليدري طيف تازه روي کار آمده «نواصولگرايان» تخريب مي‌کنند.
 فراموش نکنيد که اين طيف تلاش دارد تا منافع حزبي و جبهه‌اي خود را در همه عرصه‌هاي داخلي و خارجي، اقتصادي، سياسي و ... در اولويت قرار دهند. حالا اين تخريب‌ها به شخصيت‌هاي فرهنگي-مذهبي رسيده است.
«شيخ حسين انصاريان» در مراسم شب احياي شب بيست و يکم ماه رمضان، در بخش‌هايي از سخنراني خود با تاکيد بر اينکه نبايد به هر کسي «منافق» گفت، در توصيه‌اي خطاب به طيف‌هاي تندرو گفت که «اول قرآن مجيد را بخوانيد؛ حدود 13 آيه در ابتداي سوره بقره است که در آن خدا نشانه‌هاي منافقين را بيان کرده است؛ اينها را ياد بگيرند تا به هرگناهکاري نگويند منافق؛ خيلي زحمت دارد و خيلي سخت است که اين اسم را روي گناهکاران گذاشت؛ قرآن در سوره حجرات مي‌گويد که بعضي از اسم‌هايي که روي بندگان مي‌گذاريد «بد» اسمي است؛ با گناهکار آزاد و غير آزاد برخورد کرديد، حق نداريد به او [حرف] زشت بگوييد که گناه است؛ او را نترسانيد، اگر او گرفتار شد به او نگوييد که فردا 5 صبح اعدامي و تمام ساختمان روحش را فرو بريزي در حالي که او اعدامي نيست؛ عباد خدا را نترسانيد و وحشت در دل خودش و زن و بچه‌اش نيندازيد که خلاف کتاب خداست»؛ اين که برگرفته از معرفت و انصاف اين شخصيتي مردمي است، موجب شده تا برخي خود را مجاز بدانند تا او را تخريب کنند. اما آخوند سرد و گرم چشيده حسينيه همداني‌ها همچنان يکي از محبوب‌ترين افرادي است که مي‌تواند طيف‌هاي مختلفي از مردم را با ظاهرهاي متفاوت شب‌هاي قدر به خيابان بکشاند. مردمي که دوست دارند مهم‌ترين شب‌هاي سرنوشت ساز زندگي‌شان را پاي احياي شيخ‌حسين بنشينند و همدل و همزبان با او دعا کنند.
بحث برسر صحبت‌هاي شيخ انصاريان تا آنجا بالا گرفت که برخي از اين کاربران از او خواستند تا اگر به گفته‌شان «اغتشاش ديگري در کشور رخ داد او به کف خيابان برود و به جاي امثال عجميان و آرمان با معترضين گفت‌وگو کند.» برخي نيز به او برچسب منافق زدند و از اينکه او از بي‌حجاب‌ها حمايت کرده بود با کلماتي خارج از عرف به اين واعظ و مداح حمله کردند. درمقابل البته برخي از کاربران از اينکه اين واعظ مشهور به نوعي نسبتش را با وقايع اخير روشن کرده است، ابراز خرسندي کردند. در اين ميان مي‌توان به توييت «محمدعلي ابطحي» اشاره کرد که نوشت: «مهم‌تر از سخنان انصاريان ناباورانه بودن آن در جامعه است. اين حرف‌هاي شيخ حسين بايد اوليه‌ترين رفتار حکومت با مردم باشد اگر توصيه يک روضه‌خوان به ظلم نکردن و احترام به جامعه گذاشتن باعث پياده کردن او از قطار انقلاب شود شک نکنيد قطار را سرقت کرده‌اند و روي ريل ترکستان انداخته‌اند. «عبدالحسين خسروپناه»، دبير شوراي عالي فرهنگي نيز در توييتي در واکنش به حواشي پيش آمده پيرامون سخنراني شيخ حسين انصاريان نوشت: ملاحظات اين عالم رباني را قدر بدانيم و تفسير نادرست نکنيم.


تندروها را به شفافيت دعوت ميکنم
«رضا اکرمي»، عضو جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به اين سوال که تندروها چگونه بايد مديريت شوند تا هربار به بهانه‌اي رقيبان سياسي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و ... خود را تخريب نکنند، به‌‎خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «جامعه‌اي داريم که بعد از انقلاب اسلامي هرچه به جلو مي‌رويم انتقادها و نقدها از سوي نسل‌هاي جوان افزايش پيدا مي‌کند. اين خود نشانگر پويايي جامعه جوان ايران است. اين توضيح نشان مي‌دهد که بايد ساختاري براي انتقادها و نقدها با تقويت کرسي‌هاي آزادانديشي بسازيم، تا در اين جلسات که در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، مدارس، مساجد و ... برگزار خواهد شد شهروندان و طيف‌هاي مختلف جامعه بيايند و حرفشان را بزنند و برسر آنها بحث و تبادل نظر شود. در اين شرايط ديگر راهي براي تخريب از سوي تندروها باقي نمي‌ماند. ما مباحث زيادي داريم که مي‌توانيم بر روي آنها تبادل نظر کنيم ولي هربار به دليل اينکه موضوعات به حاشيه مي‌رود چالش‌هاي کلان کشور فراموش مي‌شود. در اين شرايط که خلاء گفتماني وجود دارد شاهد عرض اندام تندروها خواهيم بود.»
عضو جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينکه جايي براي تذکر به طيف تندروها که همواره تخريب رقيبان خود را در دستور کار قرار مي‌دهند ادامه مي‌دهد: «اگر احزاب و جبهه‌هاي سياسي-اجتماعي اختلافي با يکديگر دارند نبايد آنها را به پشت پرده‌ها بکشانند و بايد شرايطي با فراهم کنيم که اختلافات و تغيير نگاه‌ها در فضايي شفاف مطرح شود و با تاکيد بر نتيجه بخش بودن بحث‌ها کنار همديگر بنشينند. در مورد اشتراکات مردم ايران بايد به جمهوري اسلامي، انقلاب، ايران، ولايت فقه، قانون اساسي و ... اشاره کنيم. بايد محوريت بحث‌ها در اين چارچوب قرار بگيرد تا مشخص شود ما به‌دنبال چه هستيم و در ادامه نگاه جامعه به آينده چگونه خواهد بود. ما نسل‌هاي جواني داريم که به‌خوبي با اهداف ايران اسلامي آشنايي ندارند و باتوجه به فعاليت رسانه‌هاي خارجي، در حال دور شدن از انقلاب و ايران هستند. توصيه من به جناح‌ها و جبهه‌هاي تندرو که از هر بهانه براي تخريب چهره‌هاي فرهنگي مانند شيخ حسين انصاريان و ... را در دستور کار قرار داده‌اند. آنها بايد از اين نيروها و سرمايه‌ها استفاده کنند و به موضوعاتي مانند تورم، اشتغال، تهاجم فرهنگي و ... بپردازند تا حداقل بتوانيم با چهره‌ آنها، خط فکري و البته نقشه‌هايي که براي آينده کشور دارند آشنا‌شويم.»