شکست تاریخی آقای دبیر!

آرمان امروز: ناکامي کسب يک مدال طلا در 10 وزن  و کسب مقام سومي آسيا در حالي رقم خورد، که کارشناسان اين مقام سومي بزرگترين ناکامي تاريخ کشتي ايران مي‌دانند و بسياري آن را به ضعف عليرضا دبير، به عنوان رئيس فدراسيون کشتي ارتباط مي‌دهند. هر چند که برکسي پوشيده نيست که عليرضا دبير يکي از نوابغ کشتي ايران و جهان بوده است، اما در حوزه مديريت چندان موفق عمل نکرده، کما اينکه کارنامه‌اي غيرقابل دفاع از خود در شوراي شهر چهارم تهران برجاي گذاشت. شايد برخي اين ناکامي را به فيلمي که چند روز پيش منتشر شد، ارتباط مي‌دهند، البته با جنبه طنز. ويديويي که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که نشان مي‌داد عليرضا دبير رئيس فدراسيون کشتي هنگام نشست کاري با حميد سجادي، وزير ورزش، در نخستين جلسه مشترک روساي فدراسيون‌هاي ورزشي در تاريخ 16 فروردين مشغول امور عبادي بوده است. هرچند که اين امر يکي از اتفاقات خوب به‌حساب مي‌آيد، اما در جلوي دوربين و در جلسه اداري، شايد... در اين شرايط دبير که فيلم نماز خواندنش در جلسه حاشيه ساز شد، گفته: «ضد انقلاب هميشه دنبال کتک زدن ماست. خوبه که براي نماز خواندن کتک خوردم نه مشروب خوردن.» اما ايشان شايد اطلاعي نداشته باشند که در نگاهي به عملکرد کشتي آزاد ايران در 36 دوره قهرماني آسيا نشان مي‌دهد، هر چند ايران يک مرتبه در سال 1999 نيز همانند امسال در جايگاه سوم آسيا قرار گرفت اما اين نتيجه با وجود کسب 3 مدال طلا براي کشتي آزاد ايران همراه بود و اگر در سال 2000 ايران به مدال طلا نرسيد اما با اين حال نايب قهرمان آسيا شد. تيم ملي کشتي آزاد ايران بر خلاف کشتي فرنگي که قاطعانه بر سکوي نخست آسيا ايستاد، عملکرد نااميد کننده‌اي داشت و در شرايطي که بخت نخست کسب عنوان قهرماني آسيا بود با اختلاف 55 امتياز با قزاقستان، بر سکوي سوم آسيا قرار گرفت. نگاهي به عملکرد افتخارآميز کشتي آزاد ايران در 36 دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا حاکي است ايران 29 مرتبه بر سکوي نخست آسيا قرار گرفته که نشان دهنده کوچک بودن آسيا با همه وسعتش براي يکي از 3 قدرت اصلي کشتي در جهان است.
اما اين‌بار شاگردان پژمان درستکار با نمايشي ضعيف به لحاظ فني و نا آمادگي بدني در آستانه قزاقستان به ميدان رفتند که نتيجه آن تنها يک مدال طلا در 10 وزن بود؛ نتيجه‌اي ضعيف و دور از انتظار براي تيمي که در 35 دوره قبلي صاحب 143 طلا شده بود؛ به طور ميانگين 4 طلا در هر دوره. هر چند کشتي آزاد ايران در مسابقات آسيايي 2000 چين به هيچ طلايي نرسيد اما با مجموع 2 نقره محمد اصلاني و مهدي برائتي و 3 برنز مسعود جمشيدي، محمدجود راسخي و عليرضا رضايي بر سکوي نايب قهرماني آسيا ايستاد و به لحاظ تيمي در جايگاه بهتري نسبت به امسال قرار گرفت. تيم ملي کشتي آزاد ايران در مسابقات آسيايي 2008 کره جنوبي نيز همانند اين دوره فقط يک مدال طلا دشت کرد اما باز هم به لحاظ جايگاه تيمي با يک مدال طلاي فردين معصومي، 2 نقره ميثم مصطفي جوکار و اميرعباس مرادي و يک مدال برنز مراد محمدي بر سکوي دوم آسيا ايستاد. در مسابقات آسيايي 2011 تاشکند نيز سهم ايران يک مدال طلا بود؛ جايي که احسان اميني مربي حال حاضر تيم ملي به مدال طلا رسيد و مصطفي آقاجاني، عرفان اميري و کميل قاسمي نيز صاحب مدال نقره شدند اما اين‌بار نيز ايران بر سکوي نايب قهرماني آسيا قرار ايستاد.
در مسابقات آسيايي 2013 دهلي نيز، پرويز هادي تنها طلايي ايران بود اما تيم ملي در نهايت با طلاي هادي و 3 برنز عزت الله اکبري، احسان اميني و حامد تاتاري به عنوان نايب قهرماني رسيد. اما به لحاظ جايگاه تيمي، ايران يک دوره و در سال 1999 سابقه سومي آسيا را دارد اما با اين حال ايران موفق به کسب 3 مدال طلا در اين مسابقات شد و نتيجه‌اي بهتر از مسابقات امسال به‌دست آمد. علي اکبر دودانگه، عليرضا حيدري و عليرضا رضايي طلايي‌هاي ايران بودند اما با اين وجود پس از ازبکستان و قزاقستان بر سکوي سومي آسيا قرار گرفتيم. اما بهترين نتايج کشتي آزاد ايران در مسابقات آسيايي سال هاي 1981، 1983 رقم خورد و ايران در هر 2 دوره 8 مدال طلا را از آن خود کرد. کشتي آزاد ايران در فاصله سال‌هاي 1979 تا 1999 در 12 دوره حضور خود در اين رقابت‌ها صاحب 12 عنوان قهرماني متوالي شد. ناکامي تاريخي کشتي آزاد ايران در آستانه قزاقستان، زنگ خطر براي کشتي ايران را به صدا درآورد. کشتي ايران امسال بازي‌هاي آسيايي و مسابقات جهاني 2023 بلگراد به عنوان ميدان مهم کسب سهميه المپيک را در پيش دارد. روس‌ها نيز به ميدان بازگشته‌اند و کار به مراتب سختي پيش روي کشتي آزاد ايران است. بارها از ضعف و مشکلات فني در تيم ملي نوشته‌ايم؛ ايراداتي که خود را در مسابقاتي در سطح قهرماني آسيا و در غياب بسياري از چهره‌هاي مطرح آسيايي نشان داد. بايد ديد فدراسيون کشتي چه راهکار اساسي براي رفع اين ايرادات در راه حضور موفق در مسابقات جهاني و المپيک به کار خواهد گرفت؟