آشفته بازار قیمت کالاهای اساسی

در شرايط تحريمي کنوني که بازارهاي مختلف دچار نوسان شده که قيمت کالاهاي اساسي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و تغييرات گاها شديد آن در بازار قابل مشاهده است. به باور کارشناسان حذف ارز ترجيحي تاثير زيادي بر قيمت کالاهاي اساسي داشته هرچند که دولت  باور دارد که تاثير تورمي آن تخليه شده است اما رصد بازار و داده ها گوياي شرايط ديگري است
 در اين ميان، قيمت گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته تغييري نداشته و به طور ميانگين بين 380 تا 460 هزار تومان در قصابي‌هاي سطح شهر به فروش مي‌رسد. فروشندگان در ارائه گوشت در بازار دام سبک و سنگين ترفندهايي همچون ران پاک شده (بدون چربي)، سردست به اضافه قلوه و… به کار مي‌برند تا سود مورد نظر خود را داشته باشند.
اما بازار گوشت مرغ اين روزها با انواع قيمت‌ها رو به رو است و اعلام نرخ از توليدکنندگان تا مسؤولان دولتي متفاوت است. هفته نخست فروردين امسال رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي، نرخ فعلي هر کيلو مرغ زنده 45 تا 48 هزار تومان اعلام کرد و گفت: اين عدد براي هر کيلو گوشت گرم مرغ بين 63 تا 70 هزار تومان خواهد بود. در ادامه دبير انجمن شرکت‌هاي زنجيره‌اي توليد گوشت مرغ در برنامه‌اي راديويي درباره وضعيت تأمين گوشت مرغ گفت: صنعت طيور ظرفيت‌هاي خوبي در توليد دارد. اقبال به گوشت مرغ با افزايش نرخ گوشت قرمز بيشتر شده است. وي عنوان کرد که هنگام افزايش تقاضا بالانس عرضه و تقاضا تا حدودي بهم مي‌ريزد اما در روزهاي آينده شاهد ثبات در بازار گوشت مرغ خواهيم بود و حتي پيش‌بيني ما اين است که اواخر اين ماه و پس از پايان ماه رمضان مرغ مازاد صادرات شود
اما محمد علي کمالي، مشاور اتحاديه مرغداران گوشتي در گفت و گويي راديويي به موضوع افزايش قيمت مرغ پرداخت و گفت: از اواسط بهمن و اسفند سال گذشته مرغداران دچار کمبود کنجاله سويا شدند، علت هم اختلاف قيمتي بود که بين بازرگان‌ها، واردکننده‌ها و دولت وجود داشت و اين باعث شد که به موقع بار حمل نشود و کنجاله سويا قيمتش به شدت افزايش پيدا کرد و کمياب شد.


همچنين دبير انجمن تصفيه‌کنندگان شکر مي‌گويد: با افزايش تقاضا در پيک مصرف همچون ماه رمضان و 6 ماهه نخست سال، احتمال افزايش قيمت شکر در صورت عدم واردات وجود دارد. با اتخاذ سياست ممنوعيت واردات در زمان برداشت، قيمت هر کيلو شکر درب کارخانه به 20 تا 22 هزارتومان رسيده است. غلامحسين بهمني، دبير انجمن تصفيه‌کنندگان شکر گفت: قيمت کنوني هرکيلو شکر درب کارخانه به 20 تا 22 هزارتومان رسيده است.
بازار لبنيات صنعتي نيز بر اساس سخنگو انجمن لبني کشور تا پايان ماه رمضان (ارديبهشت 1402) نبايد تغيير قيمت داشته باشد اما رصد بازار حاکي از افزايش برخي محصولات لبني در خرده فروشي‌هاي سطح شهر دارد.