عمارت‌های مخروبه بهشت

در گوشه‌ وکنار ايران که قدم بزنيد بناها و عمارت‌هاي تاريخي متعلق به دوره‌هاي مختلف را مشاهده مي‌کنيد. در بعضي شهرها مانند تهران که طي دوره‌هاي متوالي پايتخت ايران بوده اين بناها بيشتر به چشم مي‌خورد.
لابه‌لاي مشکلات اجتماعي، ترافيک و آلودگي هوا وقتي به مرکز شهر مي‌رويد بناهاي تاريخي بااصالتي خودنمايي مي‌کنند که يادآور فرهنگ غني ايراني هستند. خانه‌اي قديمي در مرکز تهران در منطقه عودلاجان که روزگاري محل زندگي يکي از رجال مهم دوره ناصرالدين شاه قاجار بوده است حالا به مخروبه‌اي تبديل شده که محل رفت‌وآمد معتادان و بي‌خانمان‌ها است.
 به گزارش خبرآنلاين، ميرزا قهرمان امين لشکر که وزيرگمرکات و عضو شوراي کبري دولتي دوره قاجار بوده، خانه‌اي با قدمت 170 ساله دارد که از 1237 شمسي در نقشه موسيو کرشيش وجود داشته و در همسايگي عمارت شکوه‌السطنه واقع شده است. اين خانه طي سال‌هاي اخير در اثر باد و باران و عدم رسيدگي شهرداري، بنا تخريب شده است.
خانه امين لشکر در محوطه برازجان محله عودلاجان چند سال پيش توسط شهرداري منطقه 12 تملک مي‌شود، اما در جريان خريد به دليل تاخير در پرداخت پول مالک، معامله در خطر مي‌افتد که يکي از معتمدين شهرداري مابقي پول مالک را پرداخت مي‌کند و سه دانگ به نام شهرداري منطقه و سه دانگ به نام اين فرد معتمد مي‌شود.


در جريان معاملات شهرداري پول معتمد پرداخت و قرار مي‌شود سند به نام شهرداري زده شود، که تا امروز اين اتفاق نيافتاده است.
در اين بين اين فرد معتمد از دنيا مي‌رود و ورثه با انحصار وراثت آمادگي خودشون را براي انتقال اعلام مي‌کنند، اما طي دو سال اخير هنوز اداره املاک و مستغلات شهرداري منطقه 12 تهران با اهمال کاري اين فرآيند را انجام نداده است. اين بناي با عظمت با تمام جزئيات معماري اصيل دوره ناصري که در آن مشهود است در حال تخريب و از بين رفتن است و رسيدگي صورت نمي‌گيرد.
شهاب موحد درباره وضعيت مالکيت اين اثر و عدم احياي آن عنوان مي‌کند: «اين خانه حدود چهار سال پيش توسط شهرداري منطقه 12 البته نه به صورت کامل، تملک شده است. سه دانگ به نام يک فرد و سه دانگ به نام شهرداري شده است به همين علت مرمت را نمي‌توان به بخش خصوصي واگذار کرد.
طرح مشارکت و نحوه‎ي واگذاري آن مشخص شده اما به علت انجام نشدن نقل و انتقالات، عملياتي نمي‌شود. .اقدامات حفاظتي براي ملک انجام نشده است و قسمت‌هايي از ملک تخريب شده و با تداوم بارش‌ها اين عمارت ريزش مي‎کند و از بين مي‌رود.»
 خانه امين لشکر يا شکوهالسطنه ؟
در فضاي مجازي در روزهاي اخير عکسي با عنوان عمارت شکوه‌السطنه در حال بازنشرشدن است و مردم هم متاسف از رها شدن اين عمارت هستند که اگر مرمت شود مي‌تواند جزو جاذبه‌هاي گردشگري تهران باشد. به نظر اين عکس شباهت بسياري به خانه امين لشکر دارد. مدير خانه موزه مدرس در توضيح اين موضوع مي‌گويد: «اين اثر هيچ ارتباطي با شکوه السطنه (مادرمظفرالدين شاه ) ندارد.
در چند وقت اخير افرادي در فضاي مجازي مکان‌هاي گردشگري تهران را معرفي مي‌کنند که باعث خوشحالي است اما متاسفانه گاهي اطلاعات تخصصي تاريخ تهران را ندارند و مطالعه نمي‌کنند.
پيشتر شخصي به اشتباه اين خانه را به نام عمارت مادرمظفرالدين شاه معرفي کرد. اما در اصل خانه‌ شکوه‌السطنه بالاتر از خانه‌ امين لشکر قرار دارد که تخريب شده است.» ثبت ملي يک اثر با مزاياي فراواني همراه است و بر همگان آشکار مي‌شود که حاکميت يک کشور نسبت به حفظ و نگهداري آن اهميت نشان داده و بر خود واجب مي‌داند از آن حمايت و حفاظت کند. از نابودي يا سرقت و از بين رفتن آن با استفاده از مجريان قانون و ضابطين قضايي جلوگيري خواهد کرد. اين پژوهشگر تاريخ از سازمان ميراث فرهنگي درخواست مي‌کند: «پرونده ثبتي اين خانه جهت ثبت در فهرست آثار ملي، آماده و به وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري ارسال شده ولي متاسفانه در يکسال اخير، کميسيون براي ثبت آثار تاريخي ، تشکيل جلسه نداده است. اگر اين عمارت تاريخي ثبت شود از سمت ميراث فرهنگي وگردشگري مي‌توان پيگير مرمت بود و شهرداري نمي‌تواند طرح اقتصادي جديدي را در آن پياده‌سازي کند.
 لازم به ذکر است کنار خانه امين لشکر هم يک خانه تاريخي ديگر وجود دارد که پرونده ثبت آن اثر هم آماده و ارسال شده اما اتفاقي نيافتاده است.»