عربستانی‌ها باور نمی‌کردند یک ایرانی اول شود

  قاری 21 ساله کشورمان که سبک و سیاقی خاص، منحصر به فرد و البته اصیل در تلاوت دارد، شاهکاری را رقم زد که توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های‌اجتماعی را جلب کرد. «یونس شاهمرادی» قاری ایرانی قرآن‌کریم موفق شد تا بالاتر از «عبدالعزیز الفقیه» رقیب عربستانی خود، عنوان نخست دومین دوره مسابقات بین‌المللی «عطرالکلام» عربستان را از آن خود سازد. شاهمرادی جایزه 3میلیون ریال سعودی معادل۸۰۰ هزار دلار خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رئیس کمیته سرگرمی عربستان دریافت کرد. او متولد زنجان، ساکن تهران و دانشجوی ترم سه رشته مدیریت امور بانکی است. در پرونده امروز زندگی‌سلام به بهانه کسب رتبه برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عربستان و همچنین رقم چشمگیر جایزه دریافتی از این رویداد، گفت‌و‌گویی با او داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
از 12 سالگی
در حوزه تلاوت فعال شدم

یونس درباره شروع تلاوت و اولین استادانش می‌گوید: «یونس شاهمرادی هستم، متولد 1381 از استان تهران. من از 12 سالگی تلاوت قرآن را به صورت حرفه‌ای نزد استاد منصور کاظمی در یکی از مناطق محروم استان تهران، منطقه شهرک ولیعصر در جنوب تهران فرا گرفتم. ایشان یکی از استادان با اخلاق و متعهد و کاربلد آموزش قرآن هستند که بدون هیچ چشمداشتی در این سال‌ها به من لطف کردند و من همیشه سپاس‌گزار ایشان هستم. این را هم بگویم که هنوز هر هفته سر کلاس‌های تلاوت ایشان حاضر می‌شوم و کسب فیض می‌کنم. بعد از 3 یا 4 سال یعنی در 15 یا 16 سالگی‌ام، نزد استاد محرابی رفتم که به جرئت می‌توانم بگویم ایشان بهترین استاد تلاوت قرآن برای نوجوانان و جوانان در سطح کشور و شاید جهان هستند. شیوه تدریس ایشان با همه استادان جهان فرق دارد و خروجی‌هایش هم تمام تلاوت‌های قرآنی است که از نوجوانان در تلویزیون و رسانه‌ها می‌شنوید.»
50 هزار قاری  از 165 کشور
در این مسابقات شرکت کرده‌بودند

یونس درباره شرکت در این دوره از مسابقات و سطح آن می‌گوید: «با توجه به این که سال گذشته سیدجاسم موسوی در این مسابقات شرکت کرده و رتبه چهارم را به دست آورده بود، من هم تصمیم گرفتم شرکت کنم. این مسابقات از بزرگ‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآنی در کل دنیاست. به همین علت تعداد زیادی از قاریان در آن شرکت می‌کنند. در همین دوره 50 هزار قاری از 165 کشور شرکت کردند. از این تعداد، فقط 50 نفر به مرحله حضوری راه یافتند. به عبارتی 50 نفر از نخبگان قرآنی کل جهان به مرحله نهایی این مسابقات راه یافتند که من به عنوان نماینده ایران، یکی از آن‌ها بودم».
این مسابقات در مجموع 7 مرحله داشت
از او می‌پرسم که قبل از شروع این دوره از مسابقات و حتی در زمان حضور در عربستان، به فکرش خطور کرده که نفر اول این دوره بشود یا نه که می‌گوید: «من سعی می‌کردم که برای موفقیت، مرحله به مرحله پیش بروم. این مسابقات در مجموع هفت مرحله داشت که سه مرحله در ایران و به صورت مجازی و چهار مرحله هم در کشور عربستان برگزار شد. رقابت هم به این صورت بود که هر قاری سه تلاوت انجام می‌داد و اگر پذیرفته می‌شد به مرحله حضوری راه می‌یافت. در مرحله اول حضوری که 50 نفر با یکدیگر مسابقه دادیم، قرار بود که 32 نفر انتخاب شوند و به مرحله بعدی راه پیدا کنند. تمام تلاشم را آن‌جا به کار گرفتم و در این مرحله، حدس‌هایی می‌زدم که برای صعود به مرحله بالاتر انتخاب بشوم. خدا لطف کرد و در ادامه هم تلاوت‌هایم ‌طوری پیش رفت که از خودم راضی بودم. البته هیچ ویدئویی از تلاوت اولم منتشر نشده چون ضبط نشد. در مرحله بعدی، قرار شد از 32 نفر تعدادی حذف شوند و 16 نفر بمانیم. آن‌جا هم تلاوت خیلی خوبی انجام دادم. فایل تلاوت‌های این مرحله و 2 مرحله بعدی در فضای‌مجازی منتشر شده است و مرحله نیمه نهایی و نهایی دارای پخش زنده تلویزیونی هم بود. بنابراین ما در این دوره از مسابقات 4 تلاوت انجام دادیم. در مرحله فینال هم خدا لطف کرد و مقام اول را به دست آوردم.»


شرکت‌کنندگان از کیفیت بالای تلاوت قاریان ایرانی تعجب می‌کردند
«این رقابت‌ها شبیه مسابقات ایران یا مالزی یا هر مسابقه بین‌المللی دیگری نیست که فقط قرائت تحقیق باشد، در این مسابقات هم قرائت تحقیق و هم قرائت ترتیل را شاهد بودیم و همه می‌دانیم در قرائت ترتیل کشورهایی همچون عربستان و مراکش از سطح بسیار بالایی برخوردار هستند، همین موضوع کار را سخت کرده بود». یونس با این مقدمه درباره تعامل برگزارکنندگان و دیگر شرکت‌کنندگان با یک قاری ایرانی در این مسابقات گفت: «مسئولان این دوره از مسابقات جز احترام چیز دیگری از خود نشان ندادند. بعد از این‌که اولین تلاوت من پخش شد و داوران خیلی تعریف کرده بودند، مقداری کار سخت شد چون ظاهراً برای عده‌ای باورکردنی نبود که داوران از یک قاری ایرانی تعریف کنند و یک ایرانی بیاید در مسابقات عربستان شرکت کند. ولی رفته رفته در مراحل دوم و سوم که تلاوت‌های دیگری هم انجام دادم، فضا بسیار بهتر شد. با شرکت‌کنندگان هم تعاملات خوبی داشتم و گاهی تلاوت قاریان ایرانی و از جمله سعید پرویزی را در دورهمی‌ها که پخش می‌کردم همه از کیفیت بالای تلاوت در ایران متعجب بودند. بسیاری گمان می‌کردند چون زبان ایرانی‌ها فارسی است حتماً در تلاوت مشکل دارند و نمی‌توانند قرآن بخوانند اما من وقتی تلاوت قاریان ایرانی را پخش می‌کردم متعجب بودند که چگونه قاریان ایرانی تلاوت قرآن را این‌قدر فصیح و روان انجام می‌دهند.»
از بچگی تلاوت‌های مصطفی اسماعیل را گوش می‌دهم
از دارنده رتبه اول مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان می‌پرسم که معمولا تلاوت‌های چه استادان و قاریان معروفی را بیشتر گوش می‌دهد که می‌گوید: «یکی از دلایل برنده شدنم در این دوره از مسابقات، گوش دادن به تلاوت‌های استاد محمد رفعت بود. با توجه به این که به سبک محمد رفعت تلاوت داشتم، احساس می‌کنم این سبک تلاوت اثر خودش را گذاشت و موفق به کسب رتبه برتر شدم. 2 تا از استادانی که من از بچگی خیلی تلاوت‌شان را گوش می‌دادم و هنوز هم از آن‌ها بهره می‌برم و یاد می‌گیرم، استاد محمد رفعت و استاد مصطفی اسماعیل هستند.»
2 تا از افتخارات قرآنی‌ام، برایم ارزشمندتر است
شاهمرادی تا قبل از رسیدن به این موفقیت بزرگ در عربستان، موفقیت‌های دیگری هم در عرصه مسابقات قرآن داشته که از جمله آن کسب رتبه سوم مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران در سال ۱۴۰۱ است. او همچنین در این سال به فینال مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه که در اهواز برگزار شد، راه یافت و در آن رویداد با اختلاف یک نمره نسبت به نفر اول، جایگاه دهم کشوری را به دست آورد. او تاکنون دو بار در جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی موفق به کسب رتبه برتر شده و یک بار هم در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حائز رتبه اول شده است. او در همین باره می‌گوید: «دوتا از مهم‌ترین افتخارات قرآنی من در این سال‌ها، یکی تلاوت نزد مقام معظم رهبری بوده است که خیلی به آن افتخار می‌کنم. همچنین کسب مقام اول در مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی(ع) که زحمت زیادی برای آن کشیدم.»
کارهای نکرده قرآنی زیادی دارم
یکی از نگرانی‌ها درباره یونس این است که بعد از کسب این مقام و البته جایزه چشمگیر 40 میلیاردی آن، انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر در حوزه تلاوت نداشته باشد. او در پاسخ به این ماجرا می‌گوید: «روی بنری که یکی از دوستانم در فرودگاه برای استقبال از من در زمان برگشت از عربستان آورده بود، نوشته بود که این تازه اول ماجراست. دقیقا همین‌طور است و من خیلی کارهای نکرده در حوزه مسائل قرآنی دارم که باید انجام بدهم. یکی از آن‌ها که باید در برنامه‌ام قرار بدهم، حفظ قرآن است. در حوزه تلاوت هنوز باید پیشرفت بسیاری داشته باشم تا نام خودم و کشورم را درحوزه تلاوت ماندگارتر کنم. ان‌شاءا... به لطف خداوند این اتفاقات را رقم خواهم زد و امیدوارم بتوانم در این مسیر ثابت قدم بمانم.»
مهم‌ترین دستاوردم از این سفر زیارت کعبه بود
یونس که با حضور در عربستان توفیق حاجی شدن در جوانی را پیدا کرد، درباره حس و حال زیارت خانه خدا هم می‌گوید: «مهم ترین دستاورد و اتفاق برای من در این سفر، زیارت خانه خداوند بود. خدا توفیق داد و او را بسیار شاکر هستم که توانستم خانه‌اش را در این سن و سال زیارت کنم و حج را به جا بیاورم. اولین بار که خانه خدا را از نزدیک دیدم و عظمت کعبه را مشاهده کردم، دست و پاهایم سست شد. باور کنید زبانم بند آمده بود، از این شکوه و جلال و فضای معنوی که خانه خدا دارد. ان شاءا... همه ایرانی‌ها بتوانند این حس را تجربه کنند چون بسیار زیباست اما قابل وصف نیست. از نظرم مهم‌ترین اتفاق در سفرم همین بود.»
جایزه‌های پدرم باعث شد تا قاری شوم
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عربستان درباره نقش والدینش هم در این مسیر می‌گوید: «خانواده من خیلی برایم زحمت کشیدند و همیشه دست‌بوس پدر و مادرم هستم. پدرم از همان ابتدا همه جلسات قرآن را با من می‌آمدند، حمایت و تشویقم می‌کردند، حتی بارها قول جایزه به من دادند و راستش را بخواهید در آن موقع به‌خاطر همین جایزه‌ها در جلسات قرآن شرکت و تلاوت می‌کردم. یادم هست که پدرم می‌گفت اگر خوب بخوانی، فلان چیز را برایت می‌خرم. بنابراین من در خانه تمرین می‌کردم تا تلاوت خوبی داشته باشم و پدرم برایم فلان چیز را بخرد. این طوری شد که به قاری‌شدن در 11 و 12 سالگی علاقه‌مند شدم. البته تشویق استادها و مردم هم تاثیرگذار بود اما آن جایزه‌ها من را ترغیب به تلاش بیشتر و تمرین می‌کرد تا قاری بهتری شوم».
به خاطر تحریم‌ها
هنوز جایزه‌ام را نگرفتم

تصاویر او بعد از کسب رتبه اول دومین دوره مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان با یک چک 800 هزار دلاری در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. از او درباره زمان دریافت جایزه این مسابقات و بازخوردی که در فضای‌مجازی کشورمان داشته است،می پرسم که می گوید: «باتوجه به این‌که بانک‌های ایرانی در تحریم هستند، دریافت جایزه مقداری با مشکل همراه خواهد بود ولی به هر صورت در اسرع وقت پرداخت خواهد شد. ان‌شاءا... اگر جایزه من به دستم برسد، بخش زیادی از آن را صرف امور خیریه خواهم کرد. همان‌طور که شما هم گفتید، کسب این رتبه و موفقیت بازتاب زیاد و گسترده‌ای در فضای‌مجازی داشت و خیلی از مردم خوشحال شدند و برای من پیام تبریک فرستادند. خیلی از مردم تشکر کردند و انرژی مثبت می‌فرستادند. دوست داشتم به صورت خصوصی از همه تشکر کنم که امکان‌پذیر نیست اما برای همه‌شان آرزوی خیر و برکت دارم.»
لازمه مانوس‌شدن با قرآن
 عمل به آن است

یونس درباره تاثیرات قاری قرآن شدن بر سبک‌زندگی افراد هم می‌گوید: «مانوس‌شدن با قرآن فقط این نیست که قاری در یک محفلی برود، چند آیه‌ای را تلاوت کند و بعدش برگردد به خانه‌اش و مدعی شود که من با قرآن مانوس هستم. لازمه مانوس بودن با قرآن، تدبر در آیات این کتاب آسمانی و عمل به آن‌هاست. مثلا قاری قرآن باید خیلی مراقب کلام و حرف‌هایش باشد، از دروغ و غیبت دوری کند و در همه اعمال و رفتار و گفتارهایش، دستورات خدا را مد نظر قرار دهد. بنابراین سبک زندگی یک قاری قرآن با رعایت این ملاحظات، کم کم تغییر می‌کند. همچنین شما به خاطر قرآنی که تلاوت و به آن عمل می‌کنید با انسان‌هایی آشنا می‌شوید که سطح عرفانی‌شان بالاست و باعث رشد معنوی شما می‌شوند».