«تِرَنک»؛ ماده مخدر زامبی‌کننده

رواج استفاده از یک ماده مخدر جدید در آمریکا، سر و صدای زیادی به پا کرده و اداره مبارزه با مواد مخدر این کشور درباره شیوع آن در میان جوانان هشدار داده است. بنابر اعلام مقامات آمریکایی این ماده مخدر به نام ترنک یا زامبی در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شایع شده است. ماجرا از آن جا شروع شد که انتشار یک سری ویدئو‌ها در شبکه‌های اجتماعی در آمریکا نشان داد برخی جوانان این کشور دارای علایم و رفتار‌هایی هستند که شباهت زیادی به زامبی‌ها دارند! بسیاری از این افراد با چشم‌هایی گشاد شده و صورتی رنگ پریده در خیابان‌های ایالت‌های مذکور راه می‌رفتند. مصرف «ترنک» در یک سال گذشته حدود 1000 درصد در آمریکا افزایش داشته و به همین نسبت هم در آمار مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی(اوردوز) به عاملی جدید و کشنده تبدیل شده است. از این ماده مخدر چه می‌دانید؟
داروی بیهوش‌کننده حیوانات
این دارو که همچنین به «زامبی» معروف است، ترکیبی از زایلازین که معمولاً برای آرام‌کردن حیوانات بزرگ مانند اسب استفاده می‌شود و ماده فنتانیل است. طبق گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در آمریکا، زایلازین یک آرام بخش غیرافیونی است که در دام پزشکی استفاده می‌شود و برای استفاده انسانی تایید نشده است. زایلازین زخم‌های شدیدی ایجاد می‌کند که مصرف کننده را در معرض خطر عفونت و حتی مرگ قرار می‌دهد، اما مصرف‌کنندگان به درمان دارویی تن نمی‌دهند زیرا علایم ترک بسیار دردناک است. ترنک، نام خود را از مواد بیهوش کننده‌ای که به طور قانونی برای حیواناتی چون اسب و گاو به کار می‌رود، گرفته است.
چرا به این مخدر «دارو زامبی» می‌گویند؟


اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا همچنین اعلام کرد که این دارو به‌طور گسترده به عنوان یک تقلب در ترکیب با مواد مخدر دیگر، عمدتا فنتانیل، همچنین با کوکائین، هروئین و دیگر مواد مخدر استفاده شده است. پزشکان تایید کردند که ماده مخدر ترنک باعث سرکوب سیستم عصبی مرکزی بدن، خواب آلودگی، فراموشی، کندی تنفس، ضربان قلب آهسته و فشار خون پایین می‌شود. آن‌ها همچنین گفته‌اند که استفاده بیش از حد از این ماده مخدر می‌تواند به پوسیدگی زخم‌های پوستی و در نهایت قطع عضو در صورت درمان نشدن منجر شود، از این رو لقب «دارو زامبی» به آن داده می‌شود.
«ترنک» چقدر مرگبار است؟
ترکیب دو ماده زایلازین و فنتانیل به عنوان یک ماده مخدر جدید سابقه چندانی ندارد بنابراین هنوز از میزان خلوص معمول در بسته‌های مصرف خیابانی این ماده اطلاعات کاملی در دست نیست اما با توجه به قدرت بسیار بالای هر دو ماده فنتانیل و زایلازین در پایین آوردن فشارخون و کاهش دم و بازدم تنفسی، می‌توان گفت که ترنک احتمالا یک ابرماده‌مخدر است که سیستم تنفسی و اعصاب مرکزی مصرف کنندگان را ظرف چند دقیقه تا مرز بیهوشی کامل و کاهش علایم حیاتی تا حد بسیار خطرناکی سوق می‌دهد. برای درک بیشتر میزان سمی بودن ترنک باید اشاره کرد که قاچاقچیان برای تهیه یک کیلوگرم مرفین، ۱۰ کیلو تریاک لازم دارند و سپس با استفاده از دو کیلوگرم مرفین یک کیلوگرم هروئین تولید می‌کنند. به این ترتیب، هروئین که بسیاری آن را قوی‌ترین ماده مخدر با ریشه طبیعی می‌دانند، دو برابر مرفین قدرت دارد. این در حالی است که فنتانیل ۱۰۰ برابر مرفین قدرت تخدیر دارد.
عوارض مصرف ترنک چیست؟
هر دو ماده اصلی موجود در ترنک، یعنی فنتانیل و زایلازین، آثار تخدیری سریعی چون کاهش ضربان قلب و افسردگی تنفسی(کاهش دم و بازدم) دارند. زایلازین عوارض جانبی دیگری هم دارد که احتمالا مشهودترین آن کاهش اکسیژن در بافت پوست است. اکسیژن رسانی کمتر پوست با نارسایی و اختلال در ترمیم زخم‌ها و عفونت بیشتر همراه است. این عارضه می‌تواند خیلی زود موجب بروز بیماری‌های پوستی شدید و عفونت جدی شود و در نهایت به قطع عضو بینجامد. مشاهده زخم‌های پوستی شدید روی پا‌ها و بدن بعضی از مصرف‌کنندگانی که در خیابان زندگی می‌کنند هم معمولا ناشی از همین عوارض جانبی موادمخدر قوی است.
 
منابع: ایندیپندنت فارسی، دیلی‌میل، بی‌بی‌سی