افتتاح پروژه‌های آب و پالایشگاه گاز برنامه امروز خوزستان

دومین سفر رئیس‌جمهور به همراه ۱۲ عضو هیئت دولت به خوزستان انجام و آن‌ها امروز صبح (پنج‌شنبه) وارد این استان می‌شوند تا علاوه بر بررسی وضعیت و نیاز‌های منطقه، پیگیر مصوبات سفر قبل و به نتیجه رسیدن آن‌ها باشند. قرار است در این سفر دو روزه، رئیس‌جمهور به شهرستان‌های مختلف خوزستان رفته و در کنار افتتاح پروژه‌های آماده، از نزدیک با مردم منطقه دیدار کند. بر اساس تقسیم‌بندی انجام شده وزرا با توجه به مسائل و مشکلاتی که هر شهرستان دارد، در آن شهر حضور پیدا می‌کنند و با اقشار مختلف مردم گفتگو خواهند کرد. با تمام این تفاسیر و در کنار تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوزستان در حوزه‌های مختلف انرژی و کشاورزی و صنعت و صنایع دیگر، این استان درگیر مشکلات زیادی هست که باید چاره‌ای اساسی برای آن‌ها اندیشید.

امروز صبح رئیس‌جمهور به همراه هیئت دولت از فرودگاه دزفول وارد خوزستان می‌شود و در اولین قدم به یکی از کارگاه‌های احیا شده این شهر می‌رود تا به صورت نمادین جشن احیا ۱۶۰ کارگاه‌های تعطیل شده را برگزار کند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در ادامه، سید ابراهیم رئیسی پس از افتتاح پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک همزمان با مردم شهرستان‌های دزفول و شوش نیز دیدار خواهد کرد.
آنطور که ستاد اطلاع‌رسانی دور دوم سفر هیئت دولت به خوزستان، اعلام کرده، دیدار‌های مردمی رئیس‌جمهور در شهر‌های اندیمشک، اهواز و شادگان نیز انجام می‌شود. در این سفر ضمن افتتاح ۷۰ کیلومتر از پروژه مهم دو خطه کردن اهواز - اندیمشک، رئیس‌جمهور با حضور در سازمان آب و برق، به صورت مانیتورینگ از پروژه آب غدیر و آب و فاضلاب بازدید و افتتاح پروژه‌های آبرسانی به چند روستا را انجام می‌دهد.


امروز پنج‌شنبه از حدود ساعت ۱۶ مردم اهواز به مصلی نماز جمعه می‌روند تا در کنار رئیس‌جمهور به بررسی مشکلات و رفع نیازهایشان بپردازند و بعد از آن آقای رئیسی با سران طوایف، بزرگان و متنفذان عشایر دیدار خواهد کرد. اما در روز دوم حضور رئیس‌جمهور و هیئت دولت در خوزستان، ایشان به شهرستان هویزه می‌رود تا پالایشگاه گاز این منطقه را افتتاح کند. پس از آن، در شهرستان شادگان دیدار مردمی دارد و در یکی از روستا‌های این شهرستان از نمایشگاه دستاورد‌های بومی- محلی بازدید می‌کند.
خوزستان و یک دنیا ظرفیت
در کنار اتفاقات خوب و افتتاح پروژه‌هایی که در خوزستان انجام می‌شود باید بدانیم این استان با وجود بهره‌مندی از منابع طبیعی و صنایع، اما به دلیل عوامل متعددی نظیر نبود زیرساخت‌ها، کمبود اعتبارات و سوء‌مدیریت‌ها از معضلات بی‌شماری رنج می‌برد.
در بخش کشاورزی، خوزستان با تولید بیش از ۱۷ میلیون تُن محصولات باغی و زراعی یکی از پنج استان برتر در حوزه تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود که به‌تبع آن نقش آفرینی بسیار مهمی در حوزه تأمین امنیت غذایی کشور دارد. بسیاری از محصولات صیفی، گل‌ها و حتی خرما‌های تولیدی این منطقه به کشور‌های دیگر صادر می‌شود که بازار خوب و مشتریان زیادی در خارج از ایران دارند.
خوزستان با داشتن حدود ۱۵ رود و رودخانه، آب‌های آزاد و بین‌المللی، دو تالاب بین‌المللی، حدود ۱۷ سد، نیروگاه‌های برق آبی و حرارتی، صنایع مادر مختلف در بخش نفت، پتروشیمی و فولاد به عنوان یکی از قطب‌های اصلی انرژی کشور شناخته می‌شود.
در انتظار یک اقدام ماندگار
اگر خوزستان را یکی از نقاط حاصلخیز در نظر داشته باشیم که هم روی زمین و هم زیر زمین آن مملو از ثروت‌های بیکران است، اما اجرای طرح‌های انتقال آب، سدسازی‌های بی‌رویه، فعالیت صنایع و ایجاد آلایندگی‌های متعدد و تأمین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها و کشاورزی یا حتی پرداخت نشدن معوض کشت که باید در ازای ممنوعیت‌های کشت برای کشاورزان انجام می‌شد، باعث آسیب به زیست بوم آن و همچنین کشاورزی این استان شده است.
صنایع مادر نیز گاهی با بی‌توجهی به حرکت در مسیر صنایع سبز یا استخدام‌های غیربومی منجر به ایجاد نارضایتی برای شهروندانی می‌شوند که پای معایب و مضرات فعالیت این صنایع در خوزستان ایستاده‌اند ولی به منافع ملی داشتن آن‌ها برای دیگر استان‌های کشور نیز رضایت می‌دهند. خاک حاصلخیز خوزستان باعث شده تا برخی معتقد باشند که ساختن خانه روی این خاک اشتباه بزرگ است. زیرا به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوزستان، خاک این استان می‌تواند تا سه بار در سال محصول بدهد. ضمن اینکه در تأمین امنیت غذایی کشور نیز نقش مهم و کلیدی دارد.
در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خوزستان به عنوان تولیدکننده محصولات فعالیت دارند و میزان تولیدات استان نیز بیش از ۱۷ میلیون تُن در سال است.
بر همین اساس رئیس اتاق اصناف کشاورزی این استان با اشاره به لزوم نگاه ویژه دولت به بخش کشاورزی در دور دوم سفر ریاست جمهوری می‌گوید: «از رئیس‌جمهور درخواست داریم تا یک کار قابل لمس و ماندگار برای کشاورزان خوزستانی انجام دهد و به عنوان عملکرد خوب دولت سیزدهم به یادگار بگذارد؛ مهم‌ترین خواسته کشاورزان جلوگیری از انتقال غیرقانونی آب‌های استان و مخالفت با ساخت سد‌های بالادستی به خصوص «مارون ۲» است که آن را یک چالش و نگرانی بزرگ برای کشاورزی خوزستان قلمداد می‌کنیم.»
سیدحسین موسوی با بیان اینکه سنددار کردن اراضی کشاورزی یکی از درخواست‌های دیگر است که تقاضای اصلاح رویه «کمیسیون رفع تداخل پلاک‌ها» را داریم، ادامه می‌دهد: «آن‌ها با ایراد اساسی ملاک عمل کار خود را کشت و کشاورزی در دهه ۴۰ و ۵۰ عنوان می‌کنند در حالی که آن زمان اصلاً کشاورزی اقتصادی نداشتیم و اراضی را با گاو کشت می‌کردند.» به گفته این مسئول، این تعیین بازه زمانی قابل قبول نیست و حداقل باید دهه ۸۰ را ملاک قرار دهند، چون کشاورزی توسعه داشته و مکانیزاسیون از این دهه وضعیت بهتری پیدا کرده است.
وی، خواستار اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری حتی با کیفیت‌تر از فاز یک شده و می‌گوید: «اجرای این طرح به افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی کمک شایانی می‌کند. همچنین از دولت درخواست داریم که مجوز واردات ماشین آلاتی مثل تراکتور و کمباین‌های پیشرفته را در قالب خودرو‌های منطقه آزاد اروند برای کشاورزان صادر کند؛ کشاورزان هم باید همچون دیگر بخش‌ها از ظرفیت منطقه آزاد بهره‌مند شوند و این کار به بهبود وضعیت کشاورزی در خوزستان و به‌تبع کشور هم کمک می‌کند.»