حس خفگی نتانیاهو

تنها طی یک هفته اخیر در قدس اشغالی و کرانه باختری در مجموع ۱۲۵ عملیات مقاومتی رخ داده است. احزاب مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو هم این هفته را هفته اعتصاب سراسری نامگذاری کرده و از حامیان خود خواستند در مخالفت با تغییرات قضایی مدنظر کابینه به خیابان‌ها بیایند و تظاهرات گسترده‌ای را با هدف فلج کردن نهاد‌های سیاسی برپا کنند. نتانیاهو که روز‌های گذشته، تلاش‌های متعددی صورت داده تا در جهت فرافکنی از بحران‌های داخلی این رژیم گام بردارد، روز یک شنبه در جلسه هیئت وزیران این رژیم، به دستاویز تکراری صهیونیست‌ها برای جریان‌سازی متوسل شد و موضوع ایران را به میان کشید. در گزارشی که روزنامه معاریو منتشر کرده به نقل از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آمده است: «به ایران اجازه نخواهیم داد ما را با تروریسم از اطراف، خفه کند. ما علیه تجاوزات آن‌ها و علیه شاخه‌ها و بازو‌های این کشور در منطقه اقدام خواهیم کرد.» بنابر اظهارات نتانیاهو، این رژیم قصد ایجاد گروهی تحت عنوان «گارد ملی» دارد که وظیفه آن حفاظت از شهرک‌نشینان در مناطق عربی خواهد بود. نتانیاهو همچنین به طرح جنجالی اصلاحات قضایی در این رژیم اشاره کرد و گفت: «من ایمان دارم که می‌توان به یک راهکار دست یافت که همه را راضی کند.»
بیم از ایران، سوریه و لبنان
گلعاد کانان، فرمانده پایگاه هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال نقب، واقعیت آنچه را نتانیاهو در قالب رجزخوانی گفته است، به زبان آورد و گفت: «بیش از آنکه کمیت و حجم تسلیحات موجود در نزد دشمنان‌مان، ما را نگران کند، کیفیت این تسلیحات ما را به وحشت انداخته است. مهم‌ترین خطری که نیروی هوایی اسرائیل را تهدید می‌کند از جانب ایران، سوریه و لبنان خواهد بود.»‌او اذعان کرد: «سطح خطری که ما از سوی ایران، سوریه و لبنان احساس می‌کنیم مربوط به شمار موشک‌ها نیست، بلکه کیفیت آنها، ما را به وحشت انداخته است، زیرا این تهدید روز به روز هم بزرگ‌تر می‌شود.» بنابر اعلام رسانه‌های عبری زبان، موشک‌باران اخیری که از شمال فلسطین اشغالی و غزه علیه رژیم صهیونیستی انجام گرفت به شدت محافل تصمیم‌گیری این رژیم را به وحشت انداخته و باعث شده بسیاری از کارشناسان این رژیم آن را نمونه جنگ آتی علیه رژیم‌شان توصیف کنند. علاوه بر این‌ها با گذر زمان، سیاست‌های افراط‌گرایانه ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیامد‌های خود را نشان می‌دهد. روزنامه هاآرتص دیروز نوشت: «طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی، از زمان آغاز دوران وزارت بن‌گویر، شمار کشته‌شدگان در اسرائیل دو برابر شده است.»‌تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۳ شمار کشته‌شدگان اسرائیلی در عملیات‌ها به ۷۸ نفر رسیده، در حالی که این آمار در سال ۲۰۲۲ تنها ۳۴ نفر بود. با آمار‌های کنونی به نظر می‌رسد شمار کشته‌شدگان اسرائیلی در عملیات‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۳۰ نفر برسد. همچنین، طی هفته‌های اخیر به ویژه از ابتدای ماه جاری میلادی، گروه‌های هکری حامی فلسطین حملات متعددی را علیه وبگاه‌های صهیونیستی انجام داده‌اند. وبگاه تک‌مانیتور فعال در زمینه امنیت سایبری اعلام کرد که حملات سایبری علیه اسرائیل در چهار ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۳۷ درصدی داشته است.
۱۰ چالش پیش روی صهیونیست‌ها


عاموس یادلین، رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و اودی اویتا، ژنرال ارشد ارتش این رژیم در مقاله‌ای مشترک در تحلیلی درباره بحران پیچیده اسرائیلی‌ها، ۱۰ چالش صهیونیست‌ها را برشمردند. بنابر این مطلب که وبگاه «شبکه ۱۲ تلویزیون» رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرد، مهم‌ترین چالش پیش روی اسرائیل در سال جدید، برتری چین بر ایالات متحده و تبدیل شدن پکن به یک قدرت جهانی پیشرو است، چرا که افول قدرت امریکا به معنای آن است که اسرائیل عملاً حامی اصلی و قدرتمند خود را از دست می‌دهد. چالش دوم مربوط به شرایط محیطی و جمعیتی اسرائیل است، به طوری که تهدید امنیت انرژی و آب و مواد غذایی، اسرائیل را ضعیف می‌کند. چالش سوم مربوط به وضعیت سیاسی اسرائیل و به ویژه فروپاشی روابط تل‌آویو و واشنگتن بعد از تضعیف اصول و ارزش‌های مشترک دو طرف و تضاد منافع آن‌ها در موضوعات راهبردی است. چهارمین چالش اسرائیل مربوط به رابطه آن با یهودیان جهان، چالش پنجم مربوط به حوزه فناوری و ترسِ از دست دادن امتیازات نظامی و کیفی اسرائیل بعد از محدود شدن حوزه دسترسی آن به فناوری‌های حساس است. ضمن اینکه چالش ششم اسرائیل به درگیری فلسطینی-اسرائیلی بعد از شکست روند سازش سیاسی مربوط می‌شود. چالش هفتم اسرائیل به دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای و ظهور یک تهدید موجودیتی بزرگ علیه اسرائیل اشاره دارد.
چالش هشتم، ماهیت اقتصادی دارد و این خطر وجود دارد که اقتصاد اسرائیل همانند کشور‌های جهان سوم شود و با فرار مغزها، بخش تکنولوژی پیشرفته و دانشگاهی اسرائیل با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. در این میان چالش نهم با گسترش پدیده فرار از خدمت، فرسایش انگیزه خدمت میان جوانان اسرائیلی و بی‌اعتمادی اسرائیلی‌ها به ارتش به نابودی ارتش یا از بین رفتن قدرت نیروی انسانی آن می‌پردازد. دهمین چالش اسرائیل مربوط به جامعه داخلی آن است؛ جایی که وضعیت دوقطبی عمیقی میان چپ و راست‌ها، محافظه‌کاران و لیبرال‌ها، سکولار‌ها و مذهبی افراطی‌ها، ثروتمندان و فقرا و انحلال زیرساخت‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهد.