شهادت جوان با غیرت در نزاع خونین با اشرار

شهادت جوان باغیرت که در دفاع از یک دختر جانش را از دست داد، حادثه‌ای بود که شامگاه جمعه در شهرستان سبزوار اتفاق افتاد و فیلم آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. براساس گزارش‌های منتشر شده، مرد جوان در خیابان منتظر تمام شدن کلاس درس دخترش بود که متوجه می‌شود دو نفر برای چند دختر ایجاد مزاحمت کرده‌اند. وقتی مزاحمان تلاش می‌کنند یکی از دختران را به زور با خود ببرند، مرد جوان به هواخواهی دختر وارد عمل می‌شود و به ضرب چاقوی آن‌ها جانش را از دست می‌دهد. آنگونه که پلیس گزارش داده، ضاربان که دو مرد جوان هستند بازداشت شده‌اند. بررسی سوابق آن‌ها هم نشان داده است هر دو از مجرمان و اشرار سابقه‌دار هستند که سوابق شرارت، فساد اخلاقی و در پرونده یکی از آن‌ها سابقه قتل ثبت شده است.
فیلم منتشر شده قساوت به کار گرفته شده در ارتکاب جنایت را به خوبی نشان می‌دهد. ضاربان به آسانی و با بی‌رحمی تمام، جوان باغیرت را که حمیدرضا الداغی نام دارد محاصره و او را با ضربات چاقو هدف قرار می‌دهند و با خونسردی از محل دور می‌شوند. بعد از آن حمیدرضا به بیمارستان منتقل و ساعتی بعد هم به دلیل شدت جراحات روی تخت بیمارستان جانش را از دست می‌دهد. همزمان با انتشار خبر و فیلم حادثه، تیم‌های پلیس دست به کار شده و موفق می‌شوند عاملان حادثه را شناسایی و بازداشت کنند. رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی هم دستور پیگیری ویژه پرونده را صادر کرده و از دادستان سبزوار خواسته پرونده خارج از نوبت رسیدگی شود. پرونده این مجرمان پیش‌تر هم به دلیل ارتکاب جرائم دیگر مثل قتل، فساد اخلاقی و شرارت در دادگستری رسیدگی شده بود.
بروز جرائم خشن از سوی این دسته از مجرمان سابقه‌دار اتفاقی است که در عمده پرونده‌های جنایی مطرح است. مجرمانی که بعد از طی کردن دوران محکومیت یا بخشی از آن از زندان مرخص می‌شوند و در امنیت کامل به ناامنی بیشتر جامعه دامن می‌زنند. در پیش گرفتن سیاست حبس‌زدایی از سوی دستگاه عدلیه هم یکی از راهکار‌های افزایش هزینه ناامنی در جامعه است. هرچند این سیاست بار مالی مراقبت از زندانیان را کاهش داده، اما منجر به افزایش اعمال مجرمانه و تحمیل شدن هزینه‌های بیشتر به جامعه شده است.
احساس امنیت مجرمان یکی از نگرانی‌های عمومی است که دلیل آن ناکارآمدی سیاست‌های پلیسی و قضایی در برخورد با مجرمان است.
افرادی مثل ضاربان همین پرونده مطرح شده به جای اینکه تحمل دوران محکومیت‌شان مایه عبرت‌شان شود زندان برایشان به دانشگاهی برای فراگیری آموزش و مهارت‌های مجرمانه تبدیل می‌شود و پس از رهایی از زندان، ترسی از پلیس و زندان ندارند و به راحتی مرتکب جرم می‌شوند. جولان اشرار و مجرمان در جامعه و دامن زدن آن‌ها به احساس ناامنی مردم بیش از هر چیز وجاهت پلیس و دستگاه عدلیه را نزد مردم حقیر می‌کند. اینکه اشرار بدون مراقبت و کنترل در جامعه رها و به راحتی مرتکب جرم می‌شوند و ترسی از قانون ندارند، پیوست‌هایی دارد که ادامه بی‌توجهی به آن به دامنه ناامنی‌ها اضافه می‌کند. متهمان این پرونده هم مطابق رویه قانونی مورد تحقیق قرار می‌گیرند و بعد از کامل شدن بررسی‌ها در دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی محاکمه و مجازات می‌شوند. مجازات‌هایی که به جای تنبیه مجرمان به بی‌پروایی آن‌ها منجر می‌شود، از همین‌رو سازوکار‌های به کارگرفته شده تا زمانی که منجر به تقویت سازوکار‌های پیشگیرانه برای بروز جرائم نشود، نمی‌تواند امنیت عمومی را ارتقا بخشد.