رونمایی از ۲ کتاب با موضوع فتنه «زن زندگی آزادی»

به گزارش جوان، دکتر محمدجواد اخوان، نویسنده کتاب «در کمین ایران قوی» در ابتدای این مراسم ضمن تشکر ویژه از حضور خانواده شهید سیدروح‌اله عجمیان از شهدای مدافع امنیت گفت: اردیبهشت‌ماه هر سال به دلیل برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ماه کتاب هم محسوب می‌شود و این ماه فرصتی است برای اهالی کتاب تا به آثار دلخواه‌شان دست پیدا کنند.
تجربه‌ای تازه برای انقلاب
اخوان در مورد محتوای کتاب «در کمین ایران قوی» اظهار داشت: موضوع این کتاب در رابطه با حوادث و فتنه‌ای است که سال گذشته در کشورمان اتفاق افتاد. علت آن هم این است که این حوادث از جمله اتفاقات بی‌سابقه در تاریخ کشورمان از حیث تحولات، نوع عمل دشمن، پیش‌بینی‌هایی که دشمن در هدایت مجموع این اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور داشت، بود که تجربه جدیدی را پیش‌روی انقلاب اسلامی قرار داد، به همین دلیل به نظرم رسید که بهترین تبیین از این حوادث را باید در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای جست‌وجو کنیم.
وی با تأکید بر اینکه رهبر حکیم انقلاب به دلیل دسترسی‌های زیادی که به اطلاعات آشکار و نهان دارند و همچنین به واسطه حکمت انقلابی که از آن برخوردارند، یک فهم عمیقی از مسائل دارند خاطرنشان کرد: ایشان در سخنرانی‌های نیمه دوم سال گذشته و یکی، دو ماه ابتدایی سال‌جاری این مسئله را تبیین کردند و ما یک منظومه‌ای از نگاه ایشان به فتنه سال گذشته را به مخاطب ارائه کردیم تا یک فهم عمیق‌تری نسبت به آن پیدا کند. در کتاب «در کمین ایران قوی» سعی شده این منظومه واکاوی شود و بیانات ایشان در قالب یک دسته‌بندی تازه به مخاطبان ارائه شود.


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم در این مراسم گفت: امروز با یک جنگ روانی روبه‌رو هستیم که به صورت توأمان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، بنابراین شناسایی این مسئله و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی یک ضرورت است که این کتاب به آن پرداخته است.
فرشاد مهدی‌پور با بیان اینکه این کتاب می‌تواند توجهی به نخبگان این حوزه بدهد که هر رویداد را از منظر جنگ ترکیبی بررسی کنند، افزود: عنصر اصلی جنگ ترکیبی ارتباطات است و اگر برای مردم این مسئله تبیین شود تاب‌آوری آن‌ها افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه قطعاً جنگ ترکیبی اینجا به پایان نرسیده، گفت: ما هر لحظه زیر بمباران روانی طراحان جنگ ترکیبی قرار داریم و باید آینده‌نگر باشیم.
نسل چهارم جنگ‌ها
در ادامه این آیین، سپهر خلجی، نویسنده کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» نیز ضمن تشکر از حضور خانواده شهید عجمیان در این برنامه در رابطه با ابعاد مختلف جنگ ترکیبی که در این کتاب تألیف شده است، اظهار داشت: بحث اصلی ما در کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» مسئله افکار عمومی است. بحث جنگ ترکیبی مدت‌هاست وارد ادبیات نظامی و بعد از آن وارد ادبیات علوم اجتماعی شده، ولی در سال‌های اخیر عنوان برجسته‌ای شده است.
نویسنده کتاب «قدرت ارتباط در جنگ ترکیبی» تأکید کرد: چند مرتبه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیاناتشان به این موضوع اشاره کردند. جنگ ترکیبی ابعاد مختلفی دارد، یعنی در حوزه‌های نظامی، تروریسم، سایبری، اقتصادی و یک بخش هم به رسانه و افکار عمومی اشاره دارد. در واقع ما در این کتاب تلاش کردیم به یک برشی از همین حوزه که به نظر می‌رسد پایه مهمی در عرصه جنگ ترکیبی است، بپردازیم و آن را واکاوی کنیم.
خلجی عنوان کرد: آنچه از آن به عنوان نسل چهارم جنگ‌ها نام می‌بریم و براساس آن برای رسیدن به اهداف دیگر عمل می‌کنیم، تنها به ابزار سنتی وابسته نیست، بلکه به تغییرات شناختی و ادراکی در جامعه متمرکز می‌شود. در این فضا و پارادایم میدان اصلی نبرد مجموعه تهدیدات ترکیبی خواهد بود که تلاش می‌کنند فضای ذهنی جامعه را به‌هم بریزند و بخش مهمی از این نبرد در قالب تهدیدات مرتبط و اثرگذار بر افکار عمومی بستر ارتباطات و اطلاعات است. یعنی اگر هدف جنگ ترکیبی را زایل کردن اراده و در نتیجه تسلیم شدن مخاطب فرض کنیم، بخش مهمی از بحث در همین حوزه رسانه و افکار عمومی رقم می‌خورد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به این پرسش که جنگ ترکیبی در کدام نقطه و حوزه به نتیجه می‌رسد، خاطرنشان کرد: آنجایی که یک طرف بتواند اراده طرف مقابل یا مخاطب جامعه هدف را در صحنه نبرد زایل کند و از بین ببرد. صحنه‌های روشنی از این جنگ ترکیبی در پاییز سال گذشته در کشور اتفاق افتاد و دیدیم که چطور در فضای رسانه جای شهید و جلاد را عوض کردند یا اینکه چطور از نظام مقتدر جمهوری اسلامی تصویر‌سازی جعلی ارائه کردند. نقطه تمرکز جریان ضدانقلاب افکار عمومی است و اگر بتوانند باور‌ها و ادراک عمومی را به‌هم بریزند، طبیعی است که نسبت به برداشتن گام‌های بعدی هم امیدوارتر می‌شوند.
تغییر آرایش رسانه‌ای دشمن
خلجی ضمن اشاره به اینکه آرایش رسانه‌ای دشمن مدت‌هاست نسبت به کشور ما تغییر کرده و یک آرایش آفندی (تهاجمی) به خودش گرفته است، تأکید کرد: این مسئله ما را ناگزیر می‌کند تا به صورت پیوسته برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه رسانه داشته باشیم و پیام را مدیریت کنیم. اگر ما نتوانیم پیام‌ها را مدیریت کنیم رسانه‌های بیگانه، ما را مدیریت و روایت خواهند کرد. مثال بارز آن هم اتفافات پاییز سال ۱۴۰۱ است که چطور آن را روایت کردند و کار را جلو بردند و از کشور چطور چهره‌سازی و تصویر‌سازی کردند، همه این‌ها تأثیرات رسانه‌ای مدل جنگ ترکیبی است. تأثیر روانی از پمپاژ اخبار هدفمند و جهت‌دار، القای شبهات، اخبار اصطلاحات «کج آگاه‌ساز» که برای اولین بار در این کتاب به آن اشاره شده، شایعه برای نابودی جامعه، ایجاد حس بدبینی در مردم و ایجاد عدم اطمینان به آینده؛ همه این‌ها اقداماتی است که در این نبرد برای اثرگذاری بر ادراکات جامعه از سوی دشمن پیگیری می‌شوند. ما می‌خواستیم تحلیل و برشی را از آنچه در جنگ ترکیبی در حوزه رسانه با آن مواجه می‌شویم، واکاوی کنیم و بعد متناسب با آن راهکار‌های متناسبی را ارائه دهیم.