ورزشگاه ویران، هوادار عصبانی

هوادار با حالت عصبانی وارد ورزشگاه می‌شود، این اصلی‌ترین جمله صحبت‌های سردار محسن امجدیان، معاون یگان ویژه فراجا در خصوص وضعیت بغرنج ورزشگاه آزادی تهران است. موضوع مهمی که سال‌هاست جلوی چشم همه قرار دارد، اما گویا مسئولان فوتبال کشور از فدراسیون‌نشینان گرفته تا سازمان لیگ و از همه مهم‌تر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی نمی‌خواهند آن را ببینند و متوجه وخامت اوضاع شوند. کار با ماله کشیدن چند جا، چند فرغون ماسه، چند کیسه سیمان و به راه انداختن سروصدا هم به جایی نمی‌رسد و باید اصولی انجام شود. ورزشگاه آزادی با مشکلات وحشتناکی روبه‌روست که ظاهراً کسی نمی‌خواهد برای رفع آن‌ها کاری انجام دهد. اگر حتی تاکنون یا جدیداً به ورزشگاه آزادی نرفته‌اید فقط کافیست به حرف‌های معاون یگان ویژه توجه کنید تا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است و هوادار فوتبال در ورزشگاه آزادی با چه مصائبی مواجه است: «در ورزشگاه آزادی مشکلاتی مثل سرویس‌های بهداشتی، حفاظت پیرامونی، فنس‌کشی و نبود پارکینگ به اندازه کافی وجود دارد که هوادار را «عصبانی» وارد استادیوم می‌کند. تا به حال توانستیم جو داخل استادیوم آزادی را کنترل کنیم، ولی ما هم انتظاراتی داریم. زیرساخت‌های استادیوم آزادی مشکلاتی دارد؛ بازدید بدنی ما هنگام ورود هواداران به ورزشگاه سنتی و برخلاف تمام دنیا فاقد دستگاه «ایکس‌ری» است. تمام تلاشمان را می‌کنیم که با سعه‌صدر عصبانیت هواداران را مدیریت کنیم، ولی این ضعف امکانات فشار را روی همکارانم زیاد می‌کند.»
حالا تصور کنید با هوادار عصبانی و نیرو‌های پلیس تحت فشار زیاد، اتفاقاتی که بعد از پایان هر مسابقه ممکن است روی دهد کاملاً قابل پیش‌بینی است.
در این میان، اما عده‌ای هستند که گویا چنین مسائل مهمی برایشان کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. همان‌ها که در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نشسته‌اند و با برنامه‌ریزی‌های تقریباً افتضاح‌شان این شرایط بغرنج را سخت‌تر هم می‌کنند. یک جایی هم هست به اسم شرکت توسعه و تجهیز که اگر شما متوجه شدید از زمان تشکیل تاکنون چه کار مهمی انجام داده، حداقل به ما هم بگویید تا بدانیم.
در چنین شرایطی لیگ برتر فوتبال به دو هفته پایانی خود رسیده است. دو هفته‌ای که اگر آقایان حواس‌شان را جمع نکنند، می‌تواند آبستن اتفاقات زیاد و البته تلخی باشد. کسی توقع ندارد مشکلات ورزشگاه آزادی طی این دو هفته برطرف شود، اما می‌توان امید داشت که با یک برنامه‌ریزی درست حداقل این دو هفته را به سلامت عبور کنیم تا شاید برای فصل بعد آقایان به فکر بیفتند و حالا که حتی صدای اعتراض مسئولان انتظامی کشور هم درآمده، کاری کنند تا حداقل هوادار فوتبال با عصبانیت کمتری وارد ورزشگاه شود و ناراحتی‌اش فقط در حد نتیجه نگرفتن تیمش کاهش پیدا کند.
یکی از الزامات حرفه‌ای بودن داشتن ورزشگاه مناسب است. موضوعی که فوتبال ایران فقط در ظاهر دارای آن است و اگر می‌خواهد برخلاف جعل سند‌های قبلی حداقل این یکی را به درستی داشته باشد باید کار اصولی در خصوص آن انجام دهد.