نابودگر امپراتوری کره‌ای‌ها

  آخرین بار 22 سال پیش بود که یک شمشیرباز از کشورمان، موفق به کسب مدال طلا در مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا شده بود. از آن زمان تا همین چند روز پیش، طلسم 22 ساله مانع از درخشش مدال خوشرنگ طلا بر سینه شمشیربازهای‌مان شده بود و آن‌ها روی سکوی اولی در مسابقات آسیایی نرفته بودند. اما در مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا 2023، «علی پاکدامن» با غلبه بر حریفی از کره‌ جنوبی، عنوان قهرمانی در بخش انفرادی اسلحه سابر را به دست آورد. او در این دیدار سخت و حساس، «کیم» از کره‌ جنوبی را با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ شکست داد و عنوان قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. اما این پیروزی از یک منظر دیگر هم ارزشمند بود. «علی پاکدامن» در حالی قهرمان مسابقات شمشیربازی آسیا در اسلحه سابر شد که کره‌ای‌ها سال‌ها این عنوان و جایگاه را در اختیار داشتند و با این اتفاق، شکست سختی به امپراتوری‌شان در شمشیربازی وارد شد. آخرین قهرمانی ایرانی‌ها در این بخش مربوط به مسابقات سال ۲۰۰۱ میلادی بود که «پیمان فخری» در آن دوره از رقابت‌های آسیایی به عنوان قهرمانی دست یافت. به همین بهانه و در پرونده امروز ‌زندگی ‌سلام با «علی پاکدامن» درباره مسیری که برای کسب این مدال، پیش‌نیازهای موفقیت در این رشته ورزشی، تمریناتی که پشت سر گذاشته و ... گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.
با 12 مسابقه بدون باخت قهرمان شدم
پاکدامن در پاسخ به سوال اول ما درباره کسب این مدال تاریخ‌ساز و شکستن طلسم 22 ساله برای کسب مدال طلا در رشته شمشیربازی می‌گوید: «من در این دوره از مسابقات، 12 بازی بدون باخت داشتم تا قهرمان آسیا شدم. اگر بخواهم در مسابقات جهانی هم قهرمان بشوم، باید دوباره همین قدر برنده شوم که نشان می‌دهد کار بسیار سختی است، اما امیدوار به موفقیت در آن رقابت‌ها هم هستم. من در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 و در مرحله مقدماتی ۶ پیروزی برابر نمایندگان ماکائو، عربستان، نیوزیلند، چین، ویتنام و فیلیپین به دست آوردم و به جدول ۳۲ نفره صعود کردم. در این مرحله، برابر «چانگ چی هین» از هنگ‌کنگ به برتری ۱۵ بر ۶ دست یافتم، سپس ورزشکار کویتی را شکست دادم و با پیروزی ۱۵ بر ۱۳ برابر «کنتو یوشیدا» از ژاپن، راهی مرحله نیمه‌نهایی شدم. بعد از پیروزی برابر حریف هنگ‌کنگی با نتیجه ۱۵ بر ۱۰، در فینال هم حریف نام‌آشنای کره‌ای را مغلوب و مدال طلا را کسب کردم. خدا را شاکرم که موفق به کسب این مدال ارزشمند برای کشور عزیزم شدم و ان‌شاءا... بتوانم در مسابقات قهرمانی جهان هم نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم، ایرانی‌ها را خوشحال و نتیجه خوبی را کسب کنم».
از بچگی عاشق شمشیربازی بودم
پاکدامن متولد یک شهریور 1369 در تهران است. به او می‌گویم که معمولا یکی از بازی‌های مورد علاقه خیلی از بچه‌ها در دوران کودکی، شمشیربازی است. آیا او هم از بچگی شمشیربازی را دوست داشته یا نه؟ که می‌گوید: «خیلی‌ها و به خصوص بچه‌ها، شمشیربازی را خیلی دوست دارند و من هم از بچگی شمشیربازی را دوست داشتم. الان هم خیلی علاقه‌مند هستم که یک سالن با امکانات لازم برای شمشیربازی داشته باشم که از این ظرفیت و علاقه کودکان و نوجوانان به این ورزش هیجان‌انگیز استفاده کنیم، اما متاسفانه تهران هیچ امکاناتی برای رشته شمشیربازی ندارد و ما جایی برای آموزش نداریم. امیدوارم که فکری به حال این مسئله بشود و ما بتوانیم استعدادیابی بهتر و قوی‌تری در این رشته ورزشی داشته باشیم.»
روزی 6 ساعت تمرین می‌کردم
از این شمشیرباز که موفق به کسب مدال طلای قهرمانی آسیا شده، می‌پرسم که این اواخر برای حضور در این دوره از مسابقات، چند ساعت در روز تمرین می‌کرده است؟ که می‌گوید: «برای شرکت در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا، چندین ماه در اردو بودم. به طور کلی، ما هر روزی که در اردو هستیم، 2 تا 3 ساعت یعنی 6 ساعت تمرین می‌کنیم. اگر هم من اردو نباشم، حداقل یک وعده تمرینی یعنی 3 ساعت در روز را باید با شمشیر کار کنم و تمرینات بدنسازی‌ام را پیگیری کنم تا بدنم روی فرم و آماده برای مسابقات باشد».


استعدادم توسط برادرم کشف شد
از پاکدامن که ابتدا تکواندوکار بوده و سپس تصمیم می‌گیرد تا ورزش شمشیربازی را به‌طور حرفه‌ای پیگیری کند، می‌پرسم که استعدادش در این رشته، چطور کشف شده و از چند سالگی به‌طور حرفه‌ای وارد این ورزش شده است؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «همان‌طور که شما گفتید، من از بچگی به ورزش علاقه زیادی داشتم و تکواندوکار بودم، اما استعدادم در رشته شمشیربازی توسط برادرم کشف شد. بعد از این که شمشیربازی را از نزدیک دیدم، به آن علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم شمشیرباز شوم. آن روزها یعنی از سال 1384 به واسطه برادرم در 15 سالگی تصمیم به فعالیت در شمشیربازی گرفتم و در تمرینات این رشته همراه او شرکت کردم.»
همه مدال‌هایم برایم ارزشمند هستند
اولین افتخار ملی او حضور در مسابقات جوانان کشور بود که به مقام سوم رسید و به قول خودش، همین مدال باعث شد تا بیشتر از قبل پایبند به رشته شمشیربازی شود. او سپس اولین مدال بین‌المللی و تیمی خود را در سال 1391 وقتی 22 ساله بود، در مسابقات ماکایما در رشته سابر به دست آورد. اولین مدال انفرادی پاکدامن سال 1393 در مسابقات قهرمانی آسیا در سوون با کسب مدال برنز به دست آمد و سپس در بازی‌های آسیایی اینچئون در سابر تیمی به مدال نقره رسید. البته او در المپیک توکیو هم حاضر بود. از پاکدامن می‌پرسم که مدال‌های زیادی در سال‌های اخیر کسب کرده؛ از نظر خودش به جز مدال ارزشمند اخیر، کدام یک را بیشتر دوست دارد؟ که می‌گوید: «من چندین مدال بازی‌های آسیایی دارم و بیش از 15 سال است که شمشیرباز تیم ‌ملی هستم. در این سال‌ها، مدال‌های زیادی گرفتم و همه مدال‌هایم را دوست دارم چون برای تک‌تک‌شان زحمت زیادی کشیدم. البته رنگ مدال‌هایم فرق می‌کند، هم طلا بوده و هم نقره و هم برنز اما همه‌شان برای من یادآور خاطرات شیرین و لحظات خوب هستند».
جنگجوهای مسلط به خودشان
 بیایند شمشیربازی

به او می‌گویم که فصل تابستان است و بسیاری از کودکان و نوجوانان، به دنبال کشف استعدادهای‌شان برای ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی هستند. این شمشیرباز موفق که به تازگی تاریخ‌ساز هم شده، به چه افرادی پیشنهاد می‌دهد که سراغ این رشته بیایند؟ به عبارت دیگر، چه نوجوان‌هایی با چه ویژگی‌های شخصیتی یا فیزیک بدنی در این رشته آینده‌دار هستند؟ پاکدامن در پاسخ به این سوال می‌گوید: «این رشته ورزشی، به افرادی نیاز دارد که مسلط به خودشان باشند. یعنی تواناییِ داشتن آرامش در اوج استرس و هیجان باید یکی از ویژگی‌های شخصیتی افرادی باشد که می‌خواهند در شمشیربازی موفق شوند. البته فرد باید از روحیه جنگندگی و فیزیک بدنی خوبی برخوردار باشد تا بتواند در رقابت با دیگر شمشیرباز‌های جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. در ضمن، نیازی نیست که حتما فرد شمشیرباز قد بلند باشد تا در این رشته موفق شود.»
شمشیربازی یاد می‌دهد که نباید غفلت کرد
به «پاکدامن» می‌گویم که ظاهرا رشته شمشیربازی به تمرکز بالایی نیاز دارد. از تاثیرات روحی و روانی این ورزش روی زندگی‌تان هم برای‌مان بگویید که این‌طور پاسخ می‌دهد: «شمشیربازی سه اسلحه اپه، فلوره و سابر دارد. سابر فوق‌العاده مفرح، جذاب و هیجان‌انگیز است و برای موفق شدن در آن، اعصاب و تمرکز بالایی می‌طلبد. رشته شمشیربازی برای همه افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، یک درس مهم دارد؛ این که با یک لحظه غفلت همه چیز از دست می‌رود بنابراین باید حواس انسان در لحظه لحظه زندگی خیلی جمع باشد تا موفق شود.»
بعد از شاهکارم در المپیک توکیو باید حداقل برنز را می‌گرفتم
پاکدامن در مرحله یک ‌چهارم نهایی شمشیربازی انفرادی المپیک توکیو از دور بازی‌ها کنار رفت. اما او در مرحله قبلش دست به یک شگفتی بزرگ زد و «آرون ژیلاگی»، قهرمان سه دوره المپیک را شکست داد. او در مرحله یک چهارم نهایی مقابل «ریکاردو نوچیو» از ایتالیا تنها با اختلاف یک ضربه و با نتیجه 15 بر 14 شکست خورد و دستش از مدال بازی‌‌های المپیک در رشته شمشیربازی کوتاه ماند. خودش در این باره می‌گوید: «خودم هم دقیقا نمی‌دانم در آن بازی چه شد که نشد. اما می‌دانم هرچه را داشتم و نداشتم ، گذاشتم. خیلی خیلی تمرین کردم، با همه وجود به توکیو آمده بودم، هم تمرینات ذهنی و هم تمرینات بدنی و فنی. همه جوره آماده بودم، اما نشد دیگر. حداقل از دست خودم ناراحت نیستم چون چیزی کم نگذاشتم اما ناراحتم که به حقم نرسیدم. من حتی یک سوم حقم را هم نگرفتم، یک سوم حقم می‌شد مدال برنز».
دیگر سفیر محیط ‌زیست نیستم، اما ...
او در سال 98 توسط معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌وقت سازمان حفاظت محیط ‌زیست به عنوان سفیر محیط زیست انتخاب شد. «پاکدامن» درباره اهمیت این ‌که باید حواس‌مان به حفاظت از محیط زیست باشد، می‌گوید: «بله، من سفیر محیط زیست بودم، اما الان دیگر نیستم. فکر کنم 2 سالی می‌‌شود که دیگر سفیر محیط‌زیست نیستم ،ولی همیشه به عنوان یک انسان و شهروند ایرانی، حواسم به محیط ‌زیست بوده و هست و از همه مردم هم خواهش می‌کنم که حواس‌شان به محیط زیست باشد چرا که باید آن را تحویل آیندگان بدهیم. زمین متعلق به نسل‌های آینده هم هست و اگر قرار به وجود زمین باشد، باید محیط زیست سالمی برای همه داشته باشد.»
آرزویم کسب اولین مدال المپیک شمشیربازی است
از او درباره آرزوهایش در شمشیربازی بعد از کسب این مدال طلای تاریخ‌ساز آسیایی در این رشته می‌پرسم که می‌گوید: «امیدوارم که موفقیت‌هایم تداوم داشته باشد و بتوانم در بازی‌های آسیایی هانگژو 2022 که مهر امسال برگزار می شود هم بدرخشم و بعدش هم سهمیه المپیک را بگیرم. خوشحالم که سطح شمشیربازهای کشورمان به درجه‌ای رسیده که حالا همه توقع مدال المپیکی دارند و من هم آرزو دارم که بتوانم اولین مدال المپیک شمشیربازی را برای کشورم کسب کنم».
از لطف مردم تشکر می‌کنم
او در پایان به واکنش مردم به کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم همیشه به من لطف داشتند و پیام‌های تبریک زیادی بعد از این موفقیت دریافت کردم. لازم می‌دانم که از این همه لطف‌شان تشکر کنم. از آقای سجادی هم ممنونم». او درباره این که تا چه زمانی در شمشیربازی فعالیت خواهد کرد، می‌گوید: «حضور در این رشته بستگی به توان بدنی دارد یعنی تا هر زمانی که بدن ما این گنجایش را داشته باشد می‌توانیم تمرین کنیم و حضور داشته باشیم. شمشیربازی تا زمانی که بدن ورزشکار آماده باشد مشکلی ندارد.» در ضمن او به عنوان تنها نماینده کشورمان در مراسم حمل مشعل نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو 2022 هم انتخاب شده که می‌گوید: «این باعث افتخار من است و تا حالا تجربه‌اش را نداشتم».