استقبال پرشور از مسابقات قرآنی هلال‌احمر؛ 8هزار نفر پای کار بودند

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:با اعلام فراخوان برگزاری رقابت‌های سراسری قرآن و نهج‌البلاغه ویژه هلال‌احمری‌ها، 8هزار نفر از علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت‌ها برای ثبت‌نام اقدام کردند. درست است که بخش قابل توجهی از شرکت‌کنندگان را شاغلان و داوطلبان قدیمی هلال‌احمر تشکیل می‌دادند، اما خیلی‌ها هم صرفا به واسطه برگزاری این رقابت‌ها پایشان به جمعیت هلال‌احمر باز شده بود و حالا خیلی خوشحالند که چنین تصمیمی گرفتند. هدی صراف‌ها،حافظ کل قرآن‌کریم،که نفر اول رشته حفظ در بخش خواهران هم هست،یکی از این داوطلبان تازه‌وارد به جمعیت هلال‌احمر است:«نمازجمعه بودیم که اعلام شد برای شرکت در این رقابت‌ها می‌توانیم در همان محل برگزاری نماز ثبت‌نام کنیم. شرط ثبت‌نام، عضویت در جمعیت هلال‌احمر بود. چشم‌بسته شرط را پذیرفتیم و ثبت‌نام کردیم.»

40سال داردو 15سالی می‌شودکه با قرآن مانوس است:«‌حفظ قرآن تاثیر زیادی بر زندگی من داشته است که شاید یکی از مهم‌ترین آنها عضویت در جمعیت هلال‌احمر است.»

به اعتقاد او،قرآن در سوره‌ها و آیات زیادی همه را سفارش به نیکی‌کردن به دیگران و تسکین درد مردم کرده است و یکی از جاهایی که می‌شود به این توصیه‌های قرآن جامه‌عمل پوشاند، همین هلال‌احمر است. جاییکه داوطلبانش بدون هیچ چشم داشتی در مسیر کمک به مردم نیازمند و حادثه‌دیده قدم برمی‌دارند:«‌از روزی که عضو جمعیت هلال‌احمر شده‌ام،حس‌وحال عجیبی دارم. انگار آیات قرآن در وجودم معنای روشن‌تری یافته‌اند.»



او که علاوه بر فعالیت داوطلبانه در هلال‌احمر و انجام فعالیت‌های قرآنی در مجموعه آموزگار هم هست، می‌کوشد پیام قرآن و هلال‌احمر را به نسل جوان جامعه امروز در مدارس برساند.

کوچک‌ترین شرکت‌کننده 8سال داشت

در میان همه جوانان و میانسالانی که در این دوره از رقابت‌ها شرکت کرده بودند، حضور امیرعلی نعلبندی هشت ساله حسابی به چشم می‌آید. کودک هشت ساله‌ای که در رشته حفظ قرآن‌کریم شرکت کرده بود. یکی از آن نخبه‌های قرآنی و البته علمی که باداشتن تنها 8سال در کلاس چهارم درس می‌خواند و قرار است مسیر علمی پیش‌رو را با جدیت بیشتری دنبال کند. خیلی اهل گفت‌وگو نیست و خجالت می‌کشد. پدرش می‌گوید:«فعالیت‌های قرآنی را از جامعه القرآن الکریم شروع کرده و موفق شده در دو سال چهار جزء را حفظ کند.»امیرعلی در خانواده‌ای عاشق قرآن بزرگ شده است، خانواده‌ای که معتقدند با هدایت فرزندشان در مسیر قرآن، زندگی او را بیمه کرده‌اند:«آموزش‌های قرآنی در کنار آموزش‌های هلال‌احمر که درس انسانیت به داوطلبان می‌دهند، قطعا فردی را تربیت خواهند کرد که احتمال خطا و انحرافش درآینده زیر یک درصد است.»

پدر امیرعلی یک فرزند پسر دیگر به نام امیر اعلی دارد و امیدوار است بتواند این کودکدو ساله را نیز پابه‌پای امیرعلیهم در فعالیت‌های قرآنیآموزش دهد، هم در فعالیت‌های داوطلبانه و نوعدوستانه:«امیر علی عاشق هلال‌احمر است و از وقتی به عضویت این جمعیت درآمده، شوق و ذوق بیشتری دارد.»

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر:

بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی، منبع و مسیری ارزشمند برای تقویت ایمان و امید در جامعه است.

تدبر و عمل به آیات قرآن انسان را در مسیر تعالی و رشد قرار می‌دهد. اگر ما بتوانیم خانواده جمعیت هلال‌احمر را با قرآن، بیش از پیش آشنا کنیم، این مجموعه را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می‌دهیم که یکی از برنامه‌های ما نیز حرکت در همین مسیر است.
حضور 80 حافظ کل قرآن‌کریم در جمعیت هلال‌احمر مایه مباهات و افتخار این نهاد مردمیاست.اگر امروز جامعه ما به‌ویژه جوانان بیش از هر چیز به ایمان نیاز دارند، ارائه مفاهیم قرآنییکی از بهترین روش‌ها برای تقویت ایمان در ذهن، فکر و اندیشه جامعه است. برگزاری مسابقات قرآنییک حرکت مشوقانه در راستای نهادینه‌سازی مفاهیم قرآنی در جامعه محسوبمی‌شود.با توجه بهاشتراکات مفاهیم قرآنی با اهداف جمعیت هلال‌احمر می‌توانیم در کنار یکدیگر با همدلی و همراهی و همفکری در مسیر تعالی حرکت کنیم.

شناسایی استعدادهای قرآنی

مهدی انگالیان از استان بوشهر هم جزو برترین‌های رقابت‌های کشوریقرآن و نهج‌البلاغه جمعیت هلال‌احمر است. جوان 34ساله‌ای که فعالیت‌های قرآنی‌اش را از هشت‌سالگی شروع کرده و از حدود 13سال پیش هم به عضویت جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر درآمده است:«برادر بزرگم در این مسیر بود، ما هم به همین‌خاطر به قرآنعلاقه‌مند و موفق شدیم در مسابقات متعددیکه تا به حال برگزار شده، خوش بدرخشیم.»

مهدی هم معلم دوره ابتدایی در بوشهر است، هم مدرس دروس قرآنی در دانشگاه‌های این شهر:«در طول تمام سال‌هایی که فعالیت قرآنی و اجتماعی را با هم پیش می‌برم، به این باور رسیده‌ام که تسلط من به قرآن و آموزه‌های قرآنی باعث شده در انجام کارها صبورتر باشم و این صبوری به ما که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هستیم و باید در شرایط بحرانی مردم را به صبر و آرامش دعوت کنیم،کمک می‌کند.»

او با اشاره به سطح بالای رقابت‌های قرآن سراسری هلال‌احمری‌ها به «شهروند» می‌گوید:«‌رقبای بسیار توانمند داشتیم و سطح مسابقات از لحاظ کیفی بسیار بالا بود. امیدواریم این مسابقات مبنایی شود برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم هلال‌احمر با حضور فعالان حوزه قرآن در کشورهای اسلامی که عضو هلال‌احمر هستند.»

به‌گفته انگالیان، با برگزاری این رقابت‌ها هم استعدادهای جدید قرآنی در کشور شناسایی می‌شوند، هم به‌عنوان یک مشوق داوطلبان جدیدی جذب هلال‌احمر خواهند شد:«‌امیدواریم هر سال شاهد برگزاری دوباره این رقابت‌ها باشیم.»

اعظم آذری، نفر اول رشته تفسیر از استان خراسان‌جنوبی، هم با اشاره به سطح خوب رقابت‌های قرآنی برگزارشده به «شهروند» می‌گوید:«‌سال 90 به بهانه این رقابت‌ها عضو جمعیت هلال‌احمر شدم و خوشحالم که تا امروز به‌عنوان یک داوطلب هلال‌احمر در حوزه‌های مختلف اجتماعی و آموزشی فعالیت می‌کنم.»

این بانوی قرآنی در ادامه با بیان اینکه تمامیآموزه‌های قرآنی بر انجام کار خیر و توجه به نیازمندان و دستگیری از آنها در هر شرایطی تاکید دارد، می‌گوید:«‌فعالیت در هلال‌احمر مصداق عینی عمل به آیه‌های قرآن است. در جمعیت هلال‌احمر کمک به انسان‌ها با هدف رضایت خدا انجام می‌شود وکسی دنبال مادیات دنیوی در این مسیر نیست.»

در مسابقات سراسریقرآن هلال‌احمر چه گذشت؟

حجت‌الاسلام محمودرضا ذکاوت، دبیر مسابقات قرآن‌کریم جمعیت هلال‌احمر،در توضیح نحوه برگزاری این رقابت‌های قرآنی گفت:«آیین‌نامه برگزاری این مسابقات اسفندماه سال گذشته تصویب و با هماهنگی معاونت آموزش و حوزه نمایندگی ولی‌فقیه به کل استان‌ها ابلاغ شد که در این راستا مسابقات به‌مدت دوماه‌ونیم برگزار شد.»
او با بیان اینکه این مسابقات در ۱۲ رشته شامل حفظ اجزاء۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و کل قرآن‌کریم و حفظ سوره یاسین، قرائت در بخش بانوان در رشته قرائت و ترتیل از سوره یاسین برگزار شد، افزود:‌«در بخش آقایان هم در رشته ترتیل از سوره یاسین و در رشته تحقیق از سوره انبیا، تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه یاسین (منبع تفسیر نمونه)، نهج‌البلاغه در رشته ترجمه و شرح نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) با محوریت نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و احکام برگزار شده است.»
به‌گفته ذکاوت،بیش از ۸هزار نفر در کل کشور در این مسابقات شرکت‌کننده بوده اند. این مسابقات سه مرحله داشت و نفرات برتر معرفی شدند، همچنین ۴هزار نفر در مرحله استانی شرکت کردند و نفرات برتر در مرحله کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند:«تعدادی از رشته‌ها شامل تفسیر سوره یاسین، احکام، نهج‌البلاغه، حفظ یک جزء و حفظ سوره یاسین به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار شدند.»

ذکاوت با بیان اینکه در این مسابقات ۱۲ داور بین‌المللی حضور داشتند و مسابقات را داوری کردند، افزود: «گیلان به‌عنوان استان برتر در کل کشور شناخته شده و ۲هزار و ۱۳۰ شرکت‌کننده داشته است که در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات از عوامل اجرایی این استان تقدیر شد.»
گفتنی است در پایان این رقابت‌ها ۱۱۰ قاری و استادانقرآنی در صدویکمین سالگرد سازمان هلال‌احمر به عضویت سازمان هلال‌احمر درآمدند و کاور هلال‌احمر دریافت کردند.