آیین نكوداشت شيخ رسانه

گروه اجتماعي| «چهره‌اي ملي كه از تلويزيون براي ترويج قرآن استفاده شده و تمام اقشار او را دوست دارند اما ذره‌اي تغيير در تواضع و ايمانش رخ نداد»؛ اين بخشي از سخنان رييس سازمان صدواسيما در آيين نكوداشت حجت‌الاسلام محسن قرائتي و در توصيف درباره شيخي است كه به توليد و ترويج «خنده حلال» معروف است؛ اين مراسم ديروز و در سومين نشست افق تحول رسانه ملي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صداوسيما برگزار شد. سخن از شيخي است كه به اندازه عمر انقلاب اسلامي در تلويزيون با برنامه درس‌هايي از قرآن با مخاطبان ارتباط داشت؛ روحاني كه با زباني ساده و شوخ و لهجه كاشاني تبديل به يكي از چهره‌هايي شد كه در حافظه جمعي مردم ايران ماند. او از سال 1361 تا سال 1389 نماينده ولي‌فقيه در سازمان نهضت سوادآموزي بود و سال‌هاست كه اداره ستاد اقامه‌نماز را عهده‌دار است. او كه تاليفات بسياري در زمينه تفسير قرآن هم داشته است هيچ‌گاه وسوسه رسيدن به مناصب سياسي را نداشت. 
حجت‌الاسلام محسن قرائتي كه اين روزها با رنج بيماري دست به گريبان است در ابتداي صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه از خداوند متعال، انبيا، اوليا، مراجع، علما و شهدا تشكر كنيم؛ پدر و مادر، همسر و هركسي كه ما را كمك كرده و در جهت دين‌مداري و سبك زندگي ايراني اسلامي قرار داده است. اگر جايز بود اينجا ضعف‌ها و نقص‌هايي را مي‌گفتم تا اين تجليل‌ها تنظيم شود. اين تنظيم مهم است چرا كه به فرموده بزرگان، وقتي بين مردم درجات‌مان بالا مي‌رود بايد تواضع‌مان هم بيشتر شود. 
اين استاد و مفسر قرآن كريم در اين جلسه هم روي خنده‌هاي حكيمانه تاكيد كرد و گفت: از خنده‌هاي حكيمانه استفاده كنيد نه دلقكانه؛ نوارهاي زيادي از بنده درست كردند كه استفاده شد. به لطف خدا سه قلعه مهم را فتح كردم با خنده؛ ما درِ خنده را نبنديم مردم را با خنده‌هاي حكيمانه بخندانيم. از طرفي ديگر بارها ديده‌ام برخي فيلم‌هاي‌مان وجود خارجي ندارد. مثلِ مساله‌هاي برخي مراجع كه طلبه‌ها مطرح مي‌كنند كه اصلا نيازي نيست. گاهي برخي فيلم‌هاي‌مان كه خنده‌دار است بدآموزي دارد. برخي چيزها را پخش مي‌كنيم كه به آنها نبايد گوش كرد و آنها را ديد. 
قرائتي تاكيد كرد: هيچ‌وقت در طول عمرم طي نكردم چقدر به من بدهيد و هرقدر دادند قبول كردم و ندادند خرده‌اي نگرفتم؛ پول براي من سرنوشت‌ساز نيست. چقدر واقعا براي زكات فيلم، شعر و كتاب نوشته شده؟ واقعا اين نكات در عرصه كارهاي فرهنگي ما فراموش شده و حتي بعضا نديده‌ايم اين نكات در خطبه‌هاي نمازجمعه هم پررنگ باشد. 
حجت‌الاسلام قرائتي خاطرنشان كرد: در جمع مديران فرهنگي و روساي صداوسيما صحبت مي‌كنم؛ ما بايد خاك آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاي‌مان را تغيير دهيم. علومي مفيد است، بخوانند و علومي كه سرگرمي است، نخوانند. كاري بكنيم اين مدارك تحصيلي (ديپلم، ليسانس و...) مهارت‌آفرين باشد نه اينكه مدارك‌مان هيچ كاربردي براي افراد نداشته باشد. بارها شنيده‌ام و ديده‌ام برخي روحانيون ما كه مي‌گوييم در دانشگاه اصول و عقايد درس بدهند يا تبليغ بروند نه روانشناسي تبليغ مي‌دانند و نه روانشناسي آموزش! مهارت را بياموزيد. حتي اين مهارت در عرصه تبليغ و عرصه فرهنگ باشد، چرا كه در قرآن كريم داريم اگر ترسو هستيد مبلّغ نبايد ترسو باشد.