مشاجره در كاخ سفيد بر سر حمله به ايران

شهاب   شهسواري
سي‌ان‌ان اقدام به انتشار فايل صوتي كرد كه در آن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا كمتر از يك سال پس از خروجش از كاخ سفيد، به صراحت در مورد دراختيار داشتن اسناد كاملا محرمانه‌اي سخن مي‌گويد كه با خود از كاخ سفيد بيرون برده است. انتشار اين فايل صوتي، شاهد تازه‌اي در يكي از پرونده‌هاي كيفري عليه دونالد ترامپ است كه از تابستان سال پيش (آگوست ۲۰۲۲) بعد از حمله اف‌بي‌آي به اقامتگاه شخصي‌اش و توقيف ده‌ها سند محرمانه دولتي كه به صورت غيرقانوني از كاخ سفيد خارج كرده‌بود، باز شد. وجود اين فايل صوتي براي نخستين‌بار يك ماه پيش در رسانه‌هاي امريكا فاش شده ‌بود. رسانه‌هاي امريكايي يك ماه پيش نوشته ‌بودند، دادستان‌هاي پرونده ترامپ فايل صوتي دراختيار دارند كه دونالد ترامپ در آن از دراختيار داشتن يك سند فوق محرمانه درمورد برنامه حمله نظامي امريكا به ايران سخن مي‌گويد. دونالد ترامپ، اخيرا در مصاحبه‌اي گفت‌وگو در مورد «اسناد محرمانه» در اين فايل صوتي را تكذيب كرده‌ و مدعي شده‌ بود كه تنها در مورد برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي اظهارنظر كرده است. بعد از يك ماه عاقبت شبكه خبري سي‌ان‌ان به محتواي اين فايل دست پيدا كرده است و اقدام به انتشار دو دقيقه از اين فايل صوتي كرد. در بخشي از اين فايل صوتي به نظر مي‌رسد كه ترامپ نه تنها از محرمانه‌بودن اين اسناد باخبر است، بلكه آن را به اطرافيانش نشان مي‌دهد و مي‌گويد: «اينها، همان اسناد هستند.» ترامپ در اين فايل صوتي به تمسخر هيلاري كلينتون، وزير خارجه پيشين و رقيب خود در انتخابات ۲۰۱۶ هم مي‌پردازد. هيلاري كلينتون، به دليل استفاده از سرور شخصي براي ذخيره كردن اي‌ميل‌هايش به سوءمديريت اسناد محرمانه متهم شده ‌بود. ترامپ و دستيارانش در اين فايل صوتي با تمسخر از رفتار هيلاري كلينتون ياد مي‌كنند و مي‌گويند كه او اين متون را دايما پرينت مي‌گرفت و براي آنتوني وينر مي‌فرستاد.
هنوز هيچ‌كس دقيقا نمي‌داند كه دونالد ترامپ با چه هدفي اسناد محرمانه و فوق محرمانه دولت را از كاخ سفيد خارج كرده و در اقامتگاه شخصي‌اش در مارالاگو نگهداري مي‌كرد. براساس گزارش‌هاي رسانه‌اي در ميان اسنادي كه نزد ترامپ نگهداري مي‌شد اسنادي از قبيل برنامه حمله نظامي به كشورهاي ديگر، اسناد مرتبط با ارزيابي توانايي هسته‌اي ديگر كشورها و ايالات‌متحده امريكا وجود داشته است. پيش از اين وكلاي دونالد ترامپ مدعي شده‌ بود كه او يا از اينكه در بين وسايلي كه از كاخ سفيد مي‌برد، سند محرمانه وجود دارد، بي‌خبر بوده است يا اينكه اسنادي را همراه خود برده است كه قبلا از حالت محرمانه خارج كرده ‌بود.
بر‌خلاف ادعاهاي متناقض قبلي ترامپ كه گاهي مي‌گفت «شخصا مي‌توانست اين اسناد را هر زمان كه مي‌خواست از محرمانگي خارج كند» يا اينكه ممكن است اين اسناد هنگام خروج از كاخ سفيد به صورت تصادفي همراهش مانده‌ باشد، يا اينكه از محرمانه بودن اسناد بي‌خبر بوده است، در اين فايل صوتي به وضوح با اشاره به اسناد مذكور مي‌گويد كه اين اسناد «خيلي محرمانه» هستند و نمي‌تواند محتواي آنها را به حاضران نشان دهد «چون ديگر نمي‌تواند آنها را از حالت محرمانه خارج كند.» ترامپ در پرونده‌اي كه ماه گذشته عليه او تشكيل شد به سوءمديريت ۳۷ سند محرمانه متهم شده‌بود كه در اقامتگاه شخصي‌اش به نام مارالاگو در شهر پالم بيچ فلوريدا نگهداري مي‌كرد. اين فايل صوتي در يك مصاحبه ضبط شده است. در اين مصاحبه افرادي كه در حال نگارش كتاب خاطرات مارك ميدوز، رييس دفتر پيشين ترامپ بودند با او مصاحبه مي‌كنند. دادستان ويژه اين پرونده ترامپ را متهم كرده است كه اسناد ويژه را به حاضران، يعني نويسنده، ناشر و دو دستيار خودش نشان داده است. اين واقعه، يكي از دو موردي است كه دادستان‌ها مدعي شده‌اند كه ترامپ اسناد محرمانه‌اي را كه به صورت غيرقانوني دراختيار داشته است به افراد ديگر نشان داده است. ترامپ به دليل سوءمديريت اسناد محرمانه ممكن است به جرايمي در قالب قانون ضدخرابكاري امريكا متهم شود.
آيا امريكا مي‌خواست به ايران حمله كند؟
انتشار فايل صوتي دونالد ترامپ كه تابستان ۱۴۰۰ در مورد برنامه پنتاگون براي حمله به ايران صحبت مي‌كرد، اين سوال را ايجاد مي‌كند كه آيا امريكا در دوره ترامپ واقعا براي حمله به ايران آماده مي‌شد؟ به نظر مي‌رسد اظهارات دونالد ترامپ در اين نشست مربوط به گزارش‌ها در مورد اختلاف‌نظر ميان او و رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح امريكا است. تطبيق تاريخ فايل صوتي ترامپ با وقاع روز امريكا، نشان مي‌دهد كه اين فايل صوتي درست چند روز بعد از آن منتشر شده است كه نيويوركر با انتشار گزارشي مفصل از تلاش مارك ميلي، رييس ستاد مشترك براي جلوگيري از اقدام دونالد ترامپ به يك حمله نظامي به ايران با هدف تحت‌تاثير قرار دادن انتقال قدرت به جو بايدن، خبر داده ‌بود. در اين گزارش نوشته ‌شده است كه مارك ميلي به صورت روزانه جلساتي را در كاخ سفيد با مارك ميدوز، رييس دفتر رييس‌جمهور و مايك پمپئو وزير خارجه وقت برگزار مي‌كرد تا اطمينان حاصل كند كه تا روز سوگند رياست‌جمهوري جو بايدن، وضعيت كشور امن خواهد بود. واشنگتن‌پست در گزارشي كه يك ماه پيش منتشر كرد، مي‌نويسد: «مقام‌هاي پيشين نظامي مي‌گويند كه ميلي هرگز پيشنهاد حمله به ايران را مطرح نكرده است. افرادي كه با جلسات توجيهي با رييس‌جمهور آشنايي دارند، مي‌گويند كه يك روند معمول است كه پنتاگون چندين نامه دراختيار رييس‌جمهور قرار دهد تا گزينه‌هاي مختلف نظامي را براي رويارويي با يك دشمن خارجي مشخص كند و ميلي هم مزايا و معايت هر گزينه را برشمرده بود. درخصوص گزينه‌هاي مرتبط با ايران هم پنتاگون يك نامه آماده كرد كه توسط ژنرال ميلي نوشته ‌شده‌ و موضوع حمله نظامي به ايران را به عنوان يك گزينه احتمالي مطرح كرده‌بود.»
ترامپ و طرفدارانش اما اين موضوع را رد مي‌كنند و مي‌گويند كه مارك ميلي پيوسته در حال پيگيري حمله به كشورهاي مختلف ازجمله ايران بوده است. مارك ميدوز، رييس دفتر دونالد ترامپ، در كتاب خاطراتش با عنوان «رييس دفتر رييس»، در بخشي كه به نظر مي‌رسد دقيقا همين جلسه‌اي را توصيف مي‌كند كه فايل صوتي آن منتشر شده است، مي‌نويسد: «رييس‌جمهور به يك گزارش ۴ صفحه‌اي اشاره كرد كه توسط خود مارك ميلي نوشته ‌شده ‌بود. اين گزارش مشتمل بر برنامه خود ژنرال براي حمله به ايران بود كه از شامل اعزام حجم بسيار بزرگي از نيروها مي‌شد، اين چيزي بود كه او بيش از يك‌بار در دوران رياست‌جمهوري از ترامپ خواسته‌ بود تا انجام دهد، اما  هر بار، رييس‌جمهور ترامپ اين درخواست‌ها را رد كرده ‌بود.»
ترامپ در فايل صوتي تازه منتشرشده، مي‌گويد: «مي‌گويد كه من مي‌خواستم به ايران حمله كنم. جالب نيست؟» در ادامه فايل صوتي درحالي كه صداي تكان دادن كاغذ به گوش مي‌رسد، مي‌گويد: «من يك كوه كاغذ دارم، اينها تازه دستم رسيده است. نگاه كنيد. اين [نوشته] او بود. آنها اين را به من دادند، اين را ننويسيد، اما آنها به من دادند. اين خودش بود، اين وزارت دفاع و او بودند.» در اين فايل صوتي مشخص است كه ترامپ بعد از انتشار مقاله نشريه نيويوركر در مورد تلاش‌هاي مارك ميلي براي جلوگيري از اقدام او براي حمله نظامي به ايران، به‌شدت ناراحت شده است و قصد دارد به ديگران بقبولاند كه كسي كه مي‌خواست به ايران حمله كند، مارك ميلي بود، نه خودش.


ترامپ و هوادارانش در مورد فايل صوتي چه مي‌گويند؟
پيش از اينكه اين فايل صوتي منتشر شود، دونالد ترامپ، شخصا در مورد محتواي آن اظهارنظر كرده‌بود، اظهاراتي كه با انتشار فايل صوتي خلاف واقع بودن آن مشخص شد. ترامپ هفته گذشته در مصاحبه‌اي با فاكس‌نيوز گفته ‌بود در جلسه‌اي كه در كلوپ گلف بدمينستر در نيوجرسي برگزار شده‌بود اصلا اشاره‌اي به هيچ مساله محرمانه يا سند فوق محرمانه نكرده است، بلكه فقط درمورد گزارش‌ها، نوشته‌هاي مجلات و مقاله‌ها حرف زده است. وي در گفت‌وگو با فاكس نيوز گفته‌ بود: «هيچ سندي وجود نداشت. خيلي كاغذهاي زياد و چيزهاي ديگر بود كه در مورد ايران و چيزهاي ديگر بود. ممكن است آن را  در دست گرفته ‌باشم يا نه، اما هر چه بود، سند نبود. من آن‌طور كه مي‌گويند، سندي نداشتم. هيچ‌چيز نبود كه قرار باشد از محرمانگي خارج شود. اينها گزارش‌ها، نوشته‌هاي مجلات و مقاله‌ها بود.» به گزارش نيويورك‌تايمز استيون چئونگ، سخنگوي دونالد ترامپ در اشاره به فايل صوتي منتشر شده، در مورد بخش اعظم صحبت‌هاي ترامپ سكوت كرده است و فقط به بخشي از صحبت‌ها اشاره كرده است كه مرتبط با نقش آنتوني وينر، نماينده پيشين كنگره امريكا در تحقيقات مرتبط با رسوايي سرور شخصي اي‌ميل‌هاي هيلاري كلينتون است. چئونگ گفته است: «اين فايل صوتي بار ديگر بستري را آماده مي‌كند كه نشان مي‌دهد رييس‌جمهور ترامپ مرتكب هيچ خلافي نشده است.» اين سخنگوي ترامپ گفته است كه در اين فايل صوتي، دونالد ترامپ «از روي مزاح و كنايي» در مورد وينر حرف مي‌زد. وي گفته است كه «رسانه‌ها از ترامپ متنفر هستند.» به نوشته نيويورك تايمز، برخي وكلاي ترامپ از ماه مارس سال جاري ميلادي از وجود چنين فايل صوتي با خبر بودند، چرا كه مارگو مارتين، يكي از دستياران ترامپ زماني كه براي شهادت در مقابل هيات منصفه دعوت شده، از او درمورد اين فايل صوتي سوال شد. بازپرس‌هاي پروند كه تحت‌نظر دادستان ويژه جك اسميت فعاليت مي‌كنند بعد از حضور در مقابل هيات ژوري خواستار ارايه نسخه‌اي از فايل صوتي كه در اختيار مارگو مارتين بود، شدند.