اوج ترس‌و‌هیجان در بزرگ‌ترین غار جهان

 درباره بزرگ ترین غار جهان چه می‌دانید؟ غاری شگفت انگیز در دل پارک ملی ویتنام.تاریخچه کشف این غار به سال 2008 میلادی برمی‌گردد یعنی تقریبا 15 سال پیش. تا قبل از آن، مردمان جنگل‌نشین منطقه به‌دلیل صدای سوت‌مانندی که در نتیجه جریان رود زیرزمینی از غار شنیده می‌شد، به آن جا نزدیک نمی شدند و از آن هراس داشتند و افسانه‌های زیادی درباره جیغ‌های شبانه در این غار ساخته بودند. غارها یکی از اسرارآمیزترین نقاط طبیعت روی زمین هستند، مکان‌هایی نهفته در دل کوه‌ها که در عین زیبایی، جذابیت، ترسناک بودن و ... هزاران حرف نگفته و رمز و راز دارند. غار «دونگ سون» در قلب پارک ملی «فونگ نا کِبنگ» در استان «کوانگ بین» کشور ویتنام قرار دارد. «دونگ سون» بزرگ‌ترین غار جهان است که تاکنون کشف شده و قابل بازدید برای گردشگران است. درباره این غار، قبل از هر چیز باید بدانید که با ارتفاع تقریبا 200 متر و وسعت 5 هزار کیلومتر، بسیار بزرگ و عظیم است و گفته می‌شود که یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ می‌تواند درون بخش های زیادی از آن پرواز کند! در پرونده امروز زندگی‌سلام از ماجرای جالب کشف آن خواهیم گفت و سرکی در این غار حیرت‌انگیز خواهیم کشید.
از فرار تا کشف این غار ترسناک
سال‌ها پیش یعنی سال 1991 میلادی، فردی به نام «هوخان» که برای امرار معاش در جنگل‌های ویتنام و پارک ملی «فونگ ناکبنگ» مشغول جست‌وجو و شکار بوده، اتفاقی به دهانه یک غار می‌رسد. وقتی جلوتر می رود، ابرهای زیبایی را می بیند که از دهانه غار بیرون زده‌اند و صدای ترسناک امواج رودخانه‌ای را از داخل آن جا می شنود و فرار می کند. او بعد از این‌که به خانه بازمی گردد، چیزی درباره این غار به کسی نمی گوید و ماجرا تا مدت‌ها مسکوت می‌ماند. سال‌ها بعد یعنی در حدود سال 2008 یک زوج غارشناس بریتانیایی به نام‌های «هاوارد» و «لمبرت» که برای دیدن غارهای ویتنام به این کشور و منطقه آمده بودند، با «هوخان» آشنا شدند و پس از یک سال با کمک وی توانستند غار مدنظر را بیابند و بعدها آن را به ثبت جهانی یونسکو به‌عنوان بزرگ ترین غار جهان در آورند. طبق گفته «هوخان» تیم غارنورد بریتانیایی در ابتدا نام او را روی غار نهاده بودند، اما بعدها با اجازه او نام غار را به دونگ‌سون تغییر دادند. «دونگ» نام دهکده‌ای است که در نزدیکی غار قرار دارد و از آن جا باید به غار رسید و «سون» به معنی کوه است. پس «دونگ سون» یعنی کوه دهکده.
بزرگ‌ترین اما ناشناخته
و با قدمت 5 میلیون ساله

برای شناخت هرچه بیشتر این غار حیرت‌انگیز در سال 2009، یک تیم انگلیسی و ویتنامی به کاوش در آن جا پرداختند که نتیجه تحقیقات آن‌ها بیانگر این بود که غار «دونگ سون» بین 2 تا 5 میلیون سال قبل توسط یک رودخانه زیرزمینی ایجاد شده است. جالب است بدانید که غار «دونگ سون» تا میلیون‌ها سال از دید انسان‌ها در امان بوده اما از زمان کشف تا امروز، تحقیقات و جست‌و‌جو درباره شگفتی‌های این غار ادامه دارد. این غار از سال ۲۰۱۳ به روی گردشگران بازگشایی شده است. گفته می‌شود افرادی که به قله اورست صعود کرده‌اند، از افرادی که از این غار دیدن کرده‌اند، بیشتر هستند و این موضوع به این دلیل است که این غار هنوز در میان مردم جهان و گردشگران چندان شناخته شده نیست. این غار یکی از زیباترین نقاط روی زمین است؛ دهانه آن همانند پنجره بزرگی است که باعث تابش نور خورشید به درون غار می شود و علاوه بر ایجاد فضایی رویایی به رشد درختان و سرسبزی قسمت دهانه غار هم کمک می‌کند. درون این غار یک فضای بسیار هیجان‌انگیز و البته ترسناک است که باعث می‌شود شما از خودتان، چندین بار سوال کنید که آیا هنوز هم در سیاره زمین هستید؟ مناظر درون این غار در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود، مثلا استالاگمیت ها یا ستون های آهکی مخروطی‌شکل عظیمی که از زمین به بالا رشد کرده‌اند و استالاکتیت‌هایی که مانند موجودات فضایی از سقف آویزانند، در این غار به چشم می‌خورند.
درون این غار مرموز چه خبر است؟
زمانی که به دهانه این غار نزدیک می‌شوید، هوای خنکی به صورت‌تان می‌خورد. این خنکای غیر قابل باور، به شما خبر می‌دهد که قرار است مکانی جادویی بیش از یک غار را مشاهده کنید! قسمت ورودی غار دارای یک مسیر عمودی است که به سمت پایین کشیده شده و ارتفاع آن در حدود یک آسمان خراش 40 طبقه است. در زمان اتمام این مسیر، ستون‌هایی سر به فلک کشیده در مقابل بیننده به نمایش در می‌آیند که عظمت آن‌ها، هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند. بعد از این که از این گذرگاه با عظمت عبور کردید به ستون‌هایی از رسوبات کربنات کلسیم می‌رسید که دست کمی از بلندترین آسمان خراش‌های دنیا ندارند. قطرات آبی که از سقف بیرون زده‌اند، همچون مروارید زیبایی در درون غار می‌درخشند. مه زیبایی که به علت نوع خاص آب و هوا سراسر غار را فراگرفته، محیط را کمی مرموزتر کرده است. در قسمت‌های مختلف این غار حوضچه‌های خشک‌شده‌ای در اندازه‌های مختلف وجود دارد که تنها سنگ‌های ریز درون آن‌ها باقی مانده است؛ این سنگ‌های مشابه و هم اندازه جذابیت خاصی به حوض‌های خشکیده بخشیده است. همچنین جنگل‌هایی که درون غار ظاهر می‌شوند، بسیار جالب هستند. ابرهایی در سراسر منظره دیده می‌شوند که نتیجه سیستم آب‌و‌هوایی مختص غار هستند. در ادامه تالارهایی که با فسیل‌های باستانی تزیین شده‌اند، به چشم می‌آیند و آن‌ها شواهدی هستند که نشان می‌دهند قدمت این غار بیش از میلیون‌ها سال است.


شرایط ویژه غار «دونگ‌سون» از منظر حیات‌وحش
پارک ملی «فونگ نا کِبنگ» در ویتنام شامل قدیمی‌ترین سیستم کارست(پدیده خوردگی و انحلال توده‌‌سنگ‌های کربناته) در آسیاست که بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون سال قدمت دارند. غار «دونگ ‌سون»، نسبتا جوان‌تر است و با تحلیل کاوشگران به تاریخ 5 میلیون سال پیش برمی‌گردد. این غار که روی یک گسل شکل گرفته است، دارای رود عظیم «رائو تونگ» است که از صخره‌ها می گذرد و به شکل تونل بزرگی در زیر کوه‌ها دیده می‌شود. گودال‌های عظیمی که به دالینز معروف اند، چیزی حدود ۳۰۰ هزار سال پیش فرو ریخته‌اند که در نتیجه آن ورودی این غار شکل گرفته است. مرواریدهای غار که به اندازه توپ بیسبال هستند به دلیل فرو ریختن آب از سقف غار تشکیل شده‌اند. در ضمن، چنین غاری با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و همچنین آب‌و‌هوای خود از نوع پوشش گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است. همین موضوع باعث شده که  گیاهان و جانوران زیادی این غار را برای زندگی انتخاب کنند. گیاهان بیشتر در مناطق ابتدایی غار به چشم می‌خورند در واقع تا جایی از غار که نور به آن می‌رسد گیاهانی رشد کرده‌اند. همین‌طور جانوران زیادی از جمله انواع خفاش، مار، پرندگان، میمون‌ها و ... در غار «دونگ سون» به حیات خود ادامه می‌دهند.
عددهای شگفت‌انگیز درباره عظمت بزرگ‌ترین غار جهان
اولین اکتشاف در این غار در یک ارتفاع ۸۰ متری شکل گرفت که به شوخی آن را دیوار بزرگ ویتنام می‌نامند. در سال ۲۰۱۰ دومین باری که محققان به اکتشاف غار پرداختند، بالاخره موفق شدند که از این دیوار بالا بروند و ادامه غار را کشف کنند. آن موقع بود که غار «دونگ سون» ویتنام به عنوان بزرگ ترین غار جهان نام گذاری شد. «دونگ سون» که بیش از ۵ کیلومتر طول دارد، با قسمت‌هایی با ارتفاع ۲۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر، آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند یک محله در یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان را با برج‌های ۴۰ طبقه‌ای در خود جای دهد. با حجم کل اندازه‌گیری شده 38.5 میلیون متر مکعب، این غار به راحتی بر غار گوزن در مالزی که بزرگ‌ترین غار قبلی شناخته شده، پیروز می‌شود. استالاگمیت‌ها تا ارتفاع ۸۰ متر هم دیده شده‌اند که بلندترین این نوع در جهان هستند. تحقیقات همچنان در این غار مرموز ادامه دارد. برخی دیگر از این نتایج از این قرار است که محققان توانسته‌اند تا کنون بیشتر از 150 غار و 140 کیلومتر تونل را در این غار کشف و شناسایی کنند.
هزینه بازدید از این غار، 3 هزار دلار
برای رسیدن به غار «دونگ سون»، ماجراجویان ابتدا باید از روستای «بن دونگ اتنیک» در ویتنام عبور کنند. تنها روستای واقع در داخل پارک ملی «فونگ ناکِبنگ»، کمتر از ۴۰ نفر جمعیت دارد. زندگی برای این جمعیت اندک، این جا سخت است زیرا آن‌ها از دیگر نقاط جهان بسیار دور هستند و امکانات زیادی ندارند. البته کشف این غار که به توسعه گردشگری منطقه کمک کرده است، روز به روز وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می‌بخشد. برای بسیاری از گردشگران بازدید از بزرگ ترین غار جهان و ملاقات با مردم مهمان‌نواز این روستا، بخش بسیار جذابی از سفرشان به ویتنام بوده است. «بن دونگ» به شما یک زندگی را نشان می‌دهد که برای چندین سده دچار تغییر چندانی نشده است. بازدید و اکتشاف و عکاسی از «دونگ سون» در میان غارنوردان، دانشمندان، زمین‌شناسان و عکاسان به‌صورت چشم‌گیری مورد توجه قرار گرفته به طوری که باعث ترقی صنعت گردشگری و رونق اقتصادی برای بومیان دهکده شده است. قیمت ورودی این غار حدود 3 هزار دلار(تقریبا 150 میلیون تومان) است. در نزدیک دهکده هم به تازگی برای بازدیدکنندگان هتلی به‌نام «مونگ تانگ کونگ بین» تاسیس شده و قابل استفاده است که مناظر زیبایی دارد.
ثبت لحظات به‌یادماندنی از یک‌هفته زندگی در «دونگ سون»
«جان اسپیز» از عکاسان اتریشی، یک هفته از زندگی خود را در این غار گذرانده و اقدام به ثبت لحظاتی به یاد ماندنی از این شاهکار طبیعت و گردشگران مشتاقی کرده است که برای ورود به این غار مبلغ 3 هزار دلار هزینه ورودی را پرداخت کرده‌اند. این تصاویر در سایت‌ها و مجلات جهان منتشر و پربازدید شده است که در این بخش، چند مورد از آن‌ها را خواهید دید.

منابع این پرونده: nationalgeographic.com،theguardian.com، کجارو، الی گشت و ...