قانون دهه ۶۰ پاسخگوی نیازهای انتخاباتی سال ۱۴۰۲ نیست

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در همایش بزرگداشت سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار کرد: «در سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم که کاری دشوار برای حوزه‌های انتخاباتی محسوب می‌شود. فعالان شورای نگهبان برای رضای خدا خدمت می‌کنند و اجر آنها محفوظ است.»
او افزود: «قانون اساسی در اصل ۹۹ نظارت را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است. شورای نگهبان موظف به حراست از آرای مردم است. در روند برگزاری انتخابات هم باید برای مردم اطمینان حاصل شود که حق‌الناس رعایت می‌شود. وظیفه ما پاسداری و صیانت از آرای داخل صندوق است.» کدخدایی یادآوری کرد: «در انتخابات مجلس هشتم یکی از سیاسیون مطرح کرد که در صندوق منطقه یک تهران اسم ما نیست، پس تقلب شده است که در پاسخ به اعتراض او، لیست آرا و صندوق‌ها را به تفکیک بررسی کردیم، تعداد آرای ایشان را ارائه دادیم و صحت انتخابات را تایید کردیم، اما مجددا سخنی را در رسانه‌ها منتشر و شورای نگهبان را متهم کرد. چقدر باید برای پاسخ به این اتهامات واهی زمان و هزینه صرف کنیم؟ اگرچه اینها از این اتهامات و رفتارها دست برنمی‌دارند، اما به‌عنوان یک امر عقلی، شورای نگهبان وظیفه دارد بر روند انتخابات نظارت و سلامت آن را تایید کند.» او با بیان اینکه ابزارهای نظارت کافی نیست، خاطرنشان کرد: «اساس قانون ما به دهه 60 بازمی‌گردد که تقریبا سالی دو بار مورد جرح و تعدیل مجلس قرار می‌گیرد، اما هنوز قانون انتخابات اصلاح نشده است و کماکان هیچ مجلسی نتوانسته قانون جامع انتخابات را تنظیم کند. قانون دهه ۶۰ پاسخگوی نیازهای انتخاباتی ما در سال ۱۴۰۲ نیست، اما با تمام این کاستی‌ها نمی‌توانیم وظیفه خود را ترک کنیم و باید با همین قانون کار خود را انجام دهیم.»
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: «همان کسانی که به عملکرد شورای نگهبان معترض بودند در مراحل تصویب اصلاح قانون انتخابات مانع ایجاد کردند. ما هم معتقدیم که قانون انتخابات باید اصلاح شود، در غیر این صورت اعتراضات باقی خواهد بود.»او تصریح کرد: «در انتخابات نباید نگاه صفر یا صدی داشت، بلکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. اگر کسی نظام و قانون را قبول دارد باید در چارچوب نظام و برای اهداف آن کار کند و همه باید کمک کنیم.»