چرخه خودکفایی ادامه دارد…

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:فرقی نمی‌کند ساکن محله‌های کم‌برخوردار مناطق شهری باشند یا در روستایی دورافتاده و محروم زندگی ‌کنند. از وقتی با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدند و راه‌ورسم بشردوستی را یاد گرفتند، قرار گذاشتند هم زندگی خودشان را متحول کنند، هم زندگی مردمی از جنس خود را. ادریس قوتازی، یکی از این داوطلبان هلال‌احمری است که مدیریت خانه هلال کوی لاله را در آذربایجان غربی دارد. خانه‌ای که حالا خانه امید اهالی کوی لاله، یکی از مناطق محروم استان در جاده سلماس، است: «خودم مددجوی هلال‌احمر بودم، اما همیشه دوست داشتم به آدم‌های دردمند کمک کنم. وقتی به زیر سایه چتر حمایتی جمعیت هلال‌احمر آمدم، دیدم می‌توان با کمک هلال‌احمر در این مسیر قدم برداشت. کم‌کم بنای خانه هلال کوی لاله گذاشته شد و توانستیم با شناسایی افراد نیازمند و معرفی‌شان به جمعیت هلال‌احمر، به آنها کمک کنیم.»

او در کنار معرفی بیماران نیازمند، دستی هم بر اشتغال‌زایی برای مددجویان دارد: «خیلی از مشکلات مددجویان و نیازمندانی که از هلال‌احمر کمک می‌گرفتند، ریشه در بیکاری و فقر آنها داشت، ما علاوه‌بر اینکه دوره‌های مهارت‌آموزی را برای این افراد برگزار کردیم، عده زیادی را هم طی رایزنی با صاحبان کارگاه‌های تولیدی و مشاغل خدماتی، صاحب شغل و درآمد کردیم.»

خانه هلال ترنم باران



در استان لرستان هم خانه هلال ترنم باران با خدماتی که به مددجویان و داوطلبان هلال‌احمر ارائه می‌دهد، آنها را توانمند می‌کند. کلید این خانه در دست دکتر مجید ساکی است. کسی که وقتی سال‌های گذشته برای انجام یک تحقیق و پژوهش پایش به ماسور باز شد، گمان نمی‌کرد روزی روزگاری ماسور محروم مرکز فعالیت‌های اجتماعی‌اش شود: «‌ماسور منطقه‌ای باستانی و تاریخی است، اما از آنجا که این روزها به عنوان یک محله و منطقه پرآسیب شهری مطرح است، نامش در میان جاذبه‌های گردشگری کشور گم است.»

او سال 69 تعامل و همکاری‌اش را با جمعیت هلال‌احمر آغاز کرد و در سال 98 که اجرای طرح 2020 در محله‌های کم‌برخوردار کلید خورد، ماسور هم به‌عنوان یکی از این محله‌ها انتخاب شد و خانه هلال ترنم باران با مدیریت دکتر ساکی در آن فعالیت خود را شروع کرد: «‌ما از همان ابتدا تمرکزمان را بر توانمندی افراد منطقه و اشتغال‌زایی آنها گذاشتیم. این منطقه یکی از مناطق جوان کشور است، چون زاد و ولد در آن زیاد است. در ابتدا بانک جامعی از ترکیب جمعیتی منطقه تهیه کردیم و سپس به برنامه‌ریزی آموزشی دوره‌های اشتغال‌زایی برای هر گروه سنی و جنسی پرداختیم.»

در سایه فعالیت‌های خانه هلال ماسور حالا 100سرپرست خانوار صاحب شغل شده‌اند و زندگی روی خوشش را به آنها هم نشان داده است. نکته قابل توجه این است که خیلی از این سرپرست‌های خانوار که روزی خودشان مددجو بودند و به‌واسطه معرفی به کمیته امداد و بهزیستی از طریق هلال‌احمر مستمری دریافت می‌کردند، حالا کارفرما هستند و چندین و چند نیروی کار در مجموعه‌های تولیدی‌شان مشغول کارند.

با خیالی آسوده زندگی می‌کنم

صفیه موسوی یکی از بانون بدسرپرست در ماسور است. 9سال است به تنهایی زندگی می‌کند، اما از وقتی به زیر چتر حمایتی خانه هلال ترنم باران آمده، با خیالی آسوده‌تر زندگی را سپری می‌کند: «چهار سال است با خانه هلال ترنم باران آشنا شده‌ام، بعد از اینکه در دوره‌های رایگان آموزشی و حرفه‌آموزی شرکت کردم، در رشته‌های صنایع‌دستی و خیاطی مسلط و موفق شدم و به‌عنوان مربی کارم را دنبال کردم. سال‌های سال به‌عنوان مربی در این مجموعه خدمت می‌کردم و حالا قرار است مجموعه‌ای مجزا راه‌اندازی کنم تا هم خانواده‌های نیازمند از مزایای آن بهره‌مند شوند، هم سایر مردمی که در حوالی این مجموعه قرار دارند.»

او خوشحال است که کارآفرین شده است و این موفقیت را حاصل فعالیت خانه هلال در محله زندگی‌اش می‌داند و معتقد است: «‌اگر این خانه هلال نبود خیلی از بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در این محله هنوز در شرایط سخت و طاقت‌فرسا مجبور به ادامه زندگی بودند.»

او در کنار تمامی خدماتی که به زنان همدرد خود ارائه می‌دهد، به آنها کمک می‌کند تا محصولات‌شان را در بازارچه‌های عرضه مستقیم به فروش برسانند.

صفیه 6سال است که به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمده و در این مدت توانسته کارهای مهمی را برای ارتقای کیفیت زندگی خودش و سایر زنان انجام دهد: «جمعیت هلال‌احمر در راستای ماموریت‌های بشردوستانه‌اش نه‌تنها در هنگام حوادث و بحران‌ها به کمک مردم حادثه‌دیده می‌آید، بلکه در سایر مواقع هم حواسش به جامعه نیازمند هست. خانه‌های هلال و دوره‌های آموزشی که در آنها برگزار می‌شود، به خیلی از زنان و دختران ما که دست‌شان از همه جا کوتاه بود، کمک کرده تا روی پای خود بایستند.»

بانوی کارآفرین لرستانی

زنانی مانند صفیه که از حمایت‌های هلال‌احمر بهره‌مند و کارآفرین و اشتغال‌زا شده‌اند، تعدادشان کم نیست. کفش طلا رضایی یکی از این بانوان است. او اهل لرستان و از کارآفرینان برتر و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی است که به‌عنوان کارآفرین برتر کشوری هم معرفی شده است. او با افتخار می‌گوید هلال‌احمری‌ام و هر کمکی برای توانمندشدن جامعه تحت پوشش این جمعیت از دستم بربیاید، کوتاهی نمی‌کند. کفش طلا، هم دوره‌های آموزشی گلیم و فرش را برای بانوان برگزار می‌کند، هم دوره‌های پخت نان‌های سنتی را. او تمام این دوره‌های آموزشی را برای مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و هلال‌احمر به‌صورت رایگان برگزار کرده و به آنها کمک می‌کند تا روی پای خود بایستند: «متولد سال 1350 هستم و سال‌های سال است که عضو داوطلب هلال‌احمرم. همیشه دوست دارم در کمک به مردم حادثه‌دیده و نیازمند نفر اول باشم، به همین علت سعی کردم این کمک و همدلی را در بخش آموزش با آنها به اشتراک بگذارم. خوشحالم که با ارائه این آموزش‌ها در خانه هلال بستری فراهم شده که زنان و دختران منطقه ما هم می‌توانند روی پای خود بایستند.»