پایان انتظار ۲۸ساله زاگرس‌نشینان

سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده، صبح دیروز و در دومین روز از برنامه‌های این سفر، پروژه بزرگ و ملی محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» را افتتاح کرد.
پروژه بزرگ ملی محور ترانزیتی پاتاوه - دهدشت به طول 136 کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را با استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
اجرای این پروژه و به بهره‌برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی، 5 بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد -شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چارؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده- را از بن‌بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.
با بهره‌برداری از این جاده، با در نظر گرفتن میانگین 60 کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از 4 ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به‌وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و جلوگیری از اتلاف وقت خواهد داشت.



این محور ترانزیتی که روند احداث آن از سال 74 آغاز شد، اما با کندی و وقفه مواجه بود، مهم‌ترین پروژه راه‌سازی کشور در دولت سیزدهم محسوب می‌شود. در 2 سال گذشته، دولتمردان تمام تلاش خود را کردند که این جاده 28ساله تکمیل شود و اینک همزمان با سفر دوم رئیس دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویر احمد، پس از سال‌ها چشم‌انتظاری مردم این پروژه بزرگ ملی به بهره‌برداری رسید.
در این محور ترانزیتی 136 کیلومتری، 13 تونل به‌طول 8هزار و 200 متر و 18 دستگاه پل بزرگ با دهانه 16 متری طراحی و اجرا شده است.
بهره‌برداری از بیمارستان 32 تختخوابی شهید سلیمانی
سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح دیروز بیمارستان 32 تختخوابی شهید سلیمانی شهرستان بهمئی را افتتاح کرد.
این بیمارستان با اعتباری بالغ بر 135 میلیارد تومان و زیربنای 5 هزار متری در دو طبقه و با 32 تخت احداث شده است که ظرفیت افزایش تا 64 تخت را نیز داراست. این بیمارستان دارای بخش‌های جراحی، اتاق عمل، زنان و زایمان، اطفال و دیالیز با امکانات رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه و پد اورژانس است.
با راه‌اندازی این بیمارستان، تعداد بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به 12 عدد و تخت‌های بیمارستانی آن به بیش از یک‌هزار و 500 عدد می‌رسد.
روند احداث این بیمارستان از اسفند سال 1393 آغاز شد، اما کُند بود که با رویکرد محرومیت‌زدایی، عملگرایی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت و به مرحله بهره‌برداری رسید.
 آمارها حاکی از کاهش کلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است
سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان سفر دو روزه دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، هدف اصلی دور دوم سفرها را پیگیری مصوبات دور اول سفرها عنوان کرد و گفت: «پروژه‌های آبرسانی از جمله سد چمشیر، تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، تولید برق از سد چمشیر و احداث جاده‌های مواصلاتی مثل جاده پاتاوه - دهدشت که ساخت آن آرزوی 28ساله مردم استان بود، جزو طرح‌های مصوب سفر اول دولت به کهگیلویه و بویراحمد بودند که با تلاش شبانه‌روزی تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند.»رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با بهره‌برداری از جاده پاتاوه - دهدشت هم شهر دهدشت، هم 400 روستا از بن‌بست خارج و از موهبت این مسیر بهره‌مند می‌شوند، افزود: «مقرر شد با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی برای نیروهای کار استان، ساخت باقیمانده این مسیر نیز با همان نیروهای فعلی ادامه یابد. آمارها حاکی از کاهش کلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است، اما همچنان به کار بیشتر در این زمینه نیاز داریم.»
جذب نیروی بومی در اولویت است
رئیسی با اشاره به تاکیدات خود به مدیران استان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: «در این جلسه تاکید کردم که اولویت در جذب نیرو باید بومی‌گزینی باشد. همچنین عامل مدیریت صحیح و کارآمد می‌تواند موثرتر از اعتبارات و منابع، کارها را پیش ببرد.»
رئیس‌جمهوری همچنین تمهید مقدمات برای آغاز ساخت 10هزار واحد مسکونی در یاسوج را از دیگر دستاوردهای این سفر عنوان و تصریح کرد: «ساخت این تعداد واحد مسکونی در کنار اجرای نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های استان باعث می‌شود عقب‌ماندگی‌های کهگیلویه و بویراحمد در طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی جبران شود.»
اختصاص سهم 2هزار و 600 میلیارد تومانی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد
رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مصوبات سفر دوم دولت مردمی به استان، ضمن قدردانی از استقبال گرم مردم در شهرهای مختلف از خدمتگزاران خود، گفت: «احداث فازهای جدید پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و پتروشیمی، اختصاص سهم 2هزار و 600 میلیارد تومانی از سهم مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به توسعه استان، تسریع در تکمیل سد تنگ‌سرخ و احداث سد سقاوه، تکمیل محور مواصلاتی شیراز-سپیدان-یاسوج و راه‌های اصلی و فرعی دیگر، رفع تنش‌های آبی و آبرسانی به شهرها و روستاها، توسعه راه‌های عشایری، تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر و تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی از جمله تصمیمات این سفر است.»
رئیس‌جمهوری درباره فعال‌تر شدن فرودگاه یاسوج و اتصال استان به خط‌‌ آهن سراسری اظهار داشت: «فرودگاه استان ظرفیت فعال‌تر شدن و برقراری حداقل یک پرواز روزانه به تهران را دارد. همچنین اینکه گفته شد در گذشته زمان لازم برای اتصال استان به خط‌ آهن را 60 سال در نظر گرفتند، از نظر ما این زمان خیلی طولانی و دور است و با توجه به همجواری کهگیلویه و بویراحمد به فارس و خوزستان که به خط‌ آهن سراسری اتصال دارند، این استان نیز با تلاش جهادی زودتر از اینها به شبکه سراسری ریلی کشور می‌پیوندد.»
جبران عقب‌ماندگی‌ها در دستور کار
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تامین برخی زیرساخت‌ها و نیازهای استان از جمله تکمیل سد آبریز تصریح کرد: «متاسفانه در استان شاهد یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم. اگرچه به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی انجام شده، اما بسیاری از کارها در زمان خودش انجام نشده و امروز تبدیل به عقب‌ماندگی‌های انباشته شده است. البته مردم اطمینان داشته باشند که جبران این عقب‌ماندگی‌ها در اولویت کار دولت است.»
رئیسی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای طولانی‌ترشدن سفرش به استان برای بازدید از بخش‌های دیگر کهگیلویه و بویراحمد گفت: «در برابر این درخواست، برخی به ما خُرده می‌گیرند که چرا اینقدر سفر استانی می‌رویم، اما ما تحت تاثیر این سخنان قرار نمی‌گیریم. کار در استان‌ها برای ما اولویت دارد و باز هم برای پیگیری کارها و مصوبات به استان‌ها و از جمله کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با کار جهادی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.»
رئیس‌جمهوری از اصحاب رسانه خواست اولا با اطلاع‌رسانی از اقدامات انجام‌شده برای مردم امیدآفرینی کنند و در گام بعدی باعث تسریع در اجرای مصوبات شوند.
احیای 5 هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل
رئیسی به احیای 44 واحد صنعتی و تولیدی در استان اشاره و تاکید کرد: «تعداد کل واحدهای احیاشده در سراسر کشور به 5 هزار عدد رسیده و مردم اطمینان پیدا کرده‌اند که وقتی دولت توانسته 5 هزار واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل را احیا کند، می‌تواند بقیه این واحدها را نیز احیا کند. این، حاصل تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی است. دشمن به دنبال مشکل‌تراشی برای ماست، اما ملت ایران با قدرت همه تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند.»