لاپید: از درون در حال فروپاشی هستیم

گسترش موج اعتراضات صهیونیست‌ها در واکنش به اصلاحات قضایی کابینه تندرو نتانیاهو، فضای امنیتی سرزمین‌های اشغالی را به شدت ملتهب کرده است، تا جایی که رهبران مخالف نسبت به فروپاشی از درون هشدار می‌دهند.
سخنان چند سال پیش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره متزلزل بودن رژیم صهیونیستی یا مفهوم «سست‌تر از لانه عنکبوت» این روز‌ها در سرزمین‌های اشغالی به وضوح در حال خودنمایی است و این بار نه از سوی رهبران مقاومت بلکه از زبان سران صهیونیست بیان می‌شود. تصویب لایحه جنجالی اصلاح سیستم قضایی در کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سرزمین‌های اشغالی را در گردابی از بحران‌های سیاسی و امنیتی فرو برده است که هر روز نسبت به عواقب آن برای صهیونیست‌ها هشدار می‌دهند.
یائیر لاپید، رهبر احزاب معارض کابینه اسرائیل هشدار داد که این رژیم از درون در حال فروپاشی و گسستگی است. لاپید روز دو شنبه در مصاحبه با شبکه «کان» گفت که ائتلاف کابینه نتانیاهو در حال کشاندن این رژیم نه تنها به سمت بحران قانون اساسی بلکه به سمت «بحران موجودیتی» است. لاپید در این‌باره توضیح داد که جبران خسارت وارده به این رژیم از سوی نتانیاهو و کابینه‌اش، زمانی که قانون معقولیت را از طریق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به اجرا درآورند، سال‌ها طول خواهد کشید. لاپید اظهار داشت: «ما در حال انشقاق و فروپاشی از درون هستیم. ما نباید وارد این وضعیت شویم. این بسیار غیرمسئولانه است که نتانیاهو از حکم دادگاه پیروی نمی‌کند و کشور را بدون قانون می‌داند.» لاپید همچنین گفت که او و دیگر سران احزاب اپوزیسیون، یک هفته پیش به توافقی با نتانیاهو بر سر طرح تغییرات قضایی نزدیک شده بودند، اما یاریو لِوین، وزیر دادگستری تندرو و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه مانع تکمیل این توافق شدند. وی در ادامه تصریح کرد: «راه پیش رو برای این رژیم، در حال حاضر یک وقفه یک‌ونیم ساله در قوانین تغییرات قضایی است که باید امضا و سپس به قانون تبدیل شود، زیرا یک کلمه از صحبت‌های نتانیاهو را باور نمی‌کنم.»
هشدار لاپید درحالی است که پیش از این اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی هم به دفعات نسبت به فروپاشی از درون هشدار داده بود و از رهبران احزاب سیاسی خواسته بودند اختلافات را حل کرده و از فرو رفتن در بحران جلوگیری کنند.


با وجود این هشدارها، وزرای تندرو اسرائیل گوششان بدهکار نیست و کماکان طرح‌های خطرناک خود را در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری به پیش می‌برند. هشدار مقامات سابق تل‌آویو در حالی است که بیش از ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش و صد‌ها خلبان نیروی هوایی در واکنش به تصویب اصلاحات قضایی، از حضور داوطلبانه در ارتش امتناع کرده‌اند و مقامات امنیتی نسبت به افزایش این موج نافرمانی‌ها در بین نیرو‌های ارتش هشدار داده‌اند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نسبت به تضعیف و کاهش اعتماد به نفس در میان نظامیان ارتش اسرائیل در اثر سیاست‌های وی هشدار داد. به گزارش پایگاه خبری آی ۲۴ اسرائیل، در هفته‌های اخیر، هالوی تلاش کرده با نتانیاهو دیدار و ارزیابی خود را از اوضاع امنیتی اسرائیل با او مطرح کند، اما تاکنون موفق نشده است. هالوی پس از نبود امکان ملاقات با نتانیاهو، پرونده مفصلی را از ارزیابی خود از وضعیت درونی ارتش و همچنین احتمال تشدید تنش در مرز‌های شمالی برای او ارسال کرده است.
تقلای صهیونیست‌ها برای ساخت معبد کذایی
با اینکه گروه‌های فلسطینی و کشور‌های عربی نسبت به تحرکات تنش‌زای رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی هشدار داده‌اند، راست‌های افراطی در تل‌آویو دنبال اجرای طرح‌های خطرناکی هستند که می‌تواند تنش بین این رژیم و فلسطینیان را تشدید کند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی از وجود هماهنگی و همکاری میان چند وزارتخانه کابینه این رژیم برای اختصاص بودجه و تلاش برای اجرای طرح ساخت «معبد» ادعایی خود در صحن‌های مسجدالاقصی پرده برداشت. بر این اساس، حامیان دستیابی به چشم‌انداز ساختن «معبد» ادعایی، به پنج گاو سرخ رنگ دل بسته‌اند که با هواپیما از ایالت تگزاس امریکا به اراضی اشغالی منتقل شده‌اند. این شبکه اعلام کرد که یک وزارتخانه کابینه بودجه‌ای را برای وارد کردن و پرورش این پنج گاو اختصاص داده است. عمری منیف، روزنامه‌نگار صهیونیست فاش کرد که کابینه اسرائیل پنج گاو سرخ رنگ را به عنوان بخشی از مقدمات ساخت معبد کذایی وارد کرده است. صهیونیست‌ها که به خرافاتی همچون «گاو سرخ‌رنگ» اعتقاد دارند، آن را نشانه‌ای برای پیروزی یهود و تخریب مسجدالاقصی و احداث معبد ادعایی خود قلمداد می‌کنند. یهودیان مدعی هستند که این گاو روزی ظاهر شده و سپس به دست خاخام‌های‌شان ذبح و سوزانده می‌شود و آن‌ها با خاکستر این گاو، مکان مسجدالاقصی را برای ساخت معبد ادعایی خود تطهیر خواهند کرد.