نمایش مضحک سقف بودجه

فریب یا شفاف‌سازی؛ این اولین سؤالی است که بعد از انتشار سقف بودجه باشگاه‌ها و همچنین رقم قرارداد برخی بازیکنان مطرح می‌شود. بی‌شک تمکین از قانون واجب و الزامی است، اما آنچه این روز‌ها برخی باشگاه‌ها تحت عنوان شفاف‌سازی ارائه می‌دهند بیشتر به فریب افکار عمومی می‌ماند تا تمکین از قانون سقف بودجه!
گفته می‌شد با توجه به اسناد موجود در کدال هیچ باشگاهی سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد نداشته است، به همین دلیل هم قرار بر این شد که سقف بودجه برای تیم‌های آسیایی و اول تا چهارم لیگ ۳۲۵ میلیاراد تومان باشد، یعنی حتی چیزی بیش از درآمدی که سال گذشته داشتند. این بالاترین رقم سقف بودجه‌ای بود که برای باشگاه‌های لیگ برتری در نظر گرفته و مقرر شد قرارداد بازیکنان بر مبنای سقف بودجه‌ای که برای باشگاه‌ها تعریف شده به ثبت برسد. براساس این تعاریف باشگاه‌ها موظف بودند سقف بودجه خود را به سازمان لیگ اعلام کنند تا قرارداد بازیکنان آن‌ها براساس آن ثبت شود، اما آنچه امروز به عنوان سقف بودجه باشگاه‌ها اعلام شده، قانع‌کننده و باورپذیر نیست، چراکه در برخی موارد رقم‌های اعلام شده، حتی از بودجه سال گذشته آن باشگاه نیز کمتر است. این در حالی است که تورم، افزایش نرخ ارز و رقابت غیرمنطقی در بازار مکاره نقل و انتقالات را نمی‌توان نادیده گرفت. موارد مهمی که هر کدام به تنهایی می‌تواند هزینه‌های هر باشگاه را نسبت به سال قبل تا چند برابر افزایش دهد و حالا با این تفاسیر چطور می‌توان پذیرفت که هزینه‌کرد امسال برخی باشگاه‌ها از آنچه سال گذشته خرج کرده بودند کمتر باشد.
مثلاً چطور می‌توان پذیرفت باشگاهی، چون استقلال که سال قبل پرهزینه‌ترین باشگاه لیگ برتری بوده با آن همه هیاهو و جنجال در جذب بازیکن ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده باشد! (۳۰ میلیارد بیش از سقفی که سازمان لیگ برای آن در نظر گرفته بود)
حال با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر استقلال با این همه ناکامی در فصل نقل و انتقالات، ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده، تیم‌هایی، چون پرسپولیس با شش ملی‌پوش و سپاهان متمول که با مشکلات مالی هم مواجه نیست بی‌تردید باید دو برابر خرج کرده باشند، اما در کمال ناباوری شاهد هستیم که رقم اعلامی سرخپوشان به عنوان سقف بودجه این باشگاه حتی از استقلال هم کمتر (۳۲۵ میلیارد تومان) است! رقمی که نمی‌تواند با واقعیت تطبیق داشته باشد و انتظار می‌رود توسط نهاد‌های نظارتی که سازمان لیگ وعده حضور آن‌ها را جهت راستی‌آزمایی قرارداد‌های منعقده داده بود مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد. بعد از رقم‌های منتشر شده توسط باشگاه‌های مختلف، همه نگاه‌ها به سمت باشگاه متمول اصفهانی چرخید. تنها تیمی که نه فقط تا به امروز حاضر به اعلام رقم سقف قرارداد خود نشده که تا همین چند روز پیش که فدراسیون فوتبال دست رد به سینه آن زد در پی افزایش سقف بودجه بود!
تلاش‌های سپاهان نشان می‌دهد که این باشگاه هزینه هنگفتی برای فصل جدید کرده که به شدت به دنبال جلب رضایت فدراسیون جهت افزایش سقف بودجه خود است. تلاشی که این سؤال را مطرح می‌کند که این باشگاه صنعتی چه رقمی هزینه کرده که بعد از تلاش‌های ناکام خود جهت دریافت مجوز از سوی فدراسیون، حالا صراحتاً اعلام می‌کند که سقف بودجه برای ما معنایی ندارد! هرچند که برخورد سپاهان حداقل بوی صداقت می‌دهد و نشان از آن دارد که مدیران این باشگاه نمی‌خواهند مانند سایرین رقمی را مطرح کنند که بیشتر شبیه به بازی با شعور مردم است تا شفاف‌سازی و تمکین از قانون. البته که تاج تأکید کرده هیچ باشگاهی حق تخطی از قانون را ندارد، اما نه در حرف که در عمل باید دید که آقایان تا چه اندازه روی مواضع خود جدی هستند.