ماجراجویی در اولین باغ‌وحش هولوگرامی جهان

 تماشای حیوانات از فاصله بسیار نزدیک و دست‌زدن به آن‌ها، یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاق‌ها برای همه ماست. البته بستر تجربه این حس‌و‌حال تا حدودی در باغ‌وحش‌ها فراهم می‌شود به‌خصوص پارک های ملی حفاظت شده و باغ وحش های بزرگ که در ابتکاری جالب و متفاوت، به‌جای این که حیوانات را در قفس‌های کوچک زندانی کنند، بازدیدکنندگان را در خودروهایی که به شکل قفس هستند، قرار می دهند و به گردش در سطح باغ‌وحش و بین حیوانات می‌برند. حتما تصاویر این  مکان ها را بارها دیده‌اید اما حالا و برای اولین‌بار در جهان، یک باغ‌وحش هولوگرامی افتتاح شده که سروصدای زیادی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. این باغ‌وحش در استرالیا با نماهای شگفت‌انگیز احداث شده که با بیش از ۵۰ هولوگرام از فیل گرفته تا دایناسور، زرافه، ماهی، خفاش و ... تجربه‌ای ایجاد کرده است که نمایش‌های همه‌جانبه و جلوه‌های چهار بُعدی ارائه می‌دهد اما باغ‌وحش هولوگرامی دقیقاً چه جور جایی است و منظور از نمایش‌های همه جانبه با جلوه‌های چهار بعدی چیست؟ در پرونده امروز زندگی‌سلام، علاوه بر معرفی این باغ‌وحش متفاوت و جذاب، با چند باغ‌وحش عجیب‌و‌غریب که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفتند، آشنا خواهید شد. با ما باشید.
غوطه‌وری در باغ وحش هولوگرامی
در اولین باغ‌وحش هولوگرامی جهان، فیل‌ها، زرافه‌ها، دایناسورها و حتی یک نهنگ عظیم ۲۵ متری با جزئیات خیره‌کننده پیش چشم شما زنده می‌شوند

استرالیا با احداث اولین باغ‌وحش هولوگرامی جهان، جهشی جسورانه به سوی آینده‌ تفریحات و سرگرمی انجام داده که بسیار دیدنی است. این جاذبه که توسط ذهن‌های خلاق در شرکت «اکسیوم هولوگرافیکس» ایجاد شده، توجهات زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. طبق اطلاعاتی که در سایت این باغ‌وحش نوشته، بازدید از آن هیچ محدودیت سنی ندارد و تقریبا 90 دقیقه طول می‌کشد. هزینه این بازدید به ازای هر نفر 39 دلار(تقریبا 2 میلیون تومان) است.
باغ‌وحش هولوگرامی دقیقاً چیست؟
اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که باغ‌وحش هولوگرامی دقیقاً چیست؟ تصاویر سه بعدی واقعی از حیوانات را تصور کنید که درست جلوی چشمان شما به شکلی جادویی در هوا شناور هستند. این مانند قدم گذاشتن به دنیایی خارق‌العاده است که در آن فیل‌ها، زرافه‌ها، دایناسورها و حتی یک نهنگ عظیم ۲۵ متری با جزئیات خیره‌کننده پیش چشم شما زنده می‌شوند.
۵۰ موجود هولوگرافیک در این باغ‌وحش
این باغ‌وحش هولوگرامی با بیش از ۵۰ موجود هولوگرافیک به نمایش گذاشته شده، به یک کشتی نوح مجازی تشبیه شده است. این باغ‌وحش هولوگرامی فقط یک ویترین ساده از حیوانات نیست، بلکه یک تجربه همه‌جانبه با ابعاد حماسی است. این نمایشگاه شما را به سفرهای هیجان‌انگیز، از دشت‌های وسیع صحرای آفریقا گرفته تا مناظر سرد قطب شمال و حتی به گذشته برای پرسه زدن با دایناسورها در زیستگاه‌های ماقبل تاریخ‌شان می‌برد. ضمن این که محیط‌های مسحورکننده اعماق دریا را نباید فراموش کرد، سفری که به شما احساس یک کاوش واقعی در اعماق اقیانوس را می‌دهد.
ویژگی متمایزکننده این باغ‌وحش
چیزی که این باغ وحش را از هر تجربه واقعیت مجازی دیگر متمایز می‌کند، استفاده هوشمندانه از فناوری پیشرفته صفحه نمایش هولوگرافیک است. برخلاف هدست‌های واقعیت مجازی که می‌توانند دست و پا گیر باشند، این فناوری به چندین نفر اجازه می‌دهد تا همزمان این نمایش را تجربه کنند. ضمن این که این تصاویر هولوگرامی حتی زمانی که بینندگان حرکت می‌کنند هم موقعیت خود را حفظ می‌کنند. شرکت «اکسیوم هولوگرافیکس» در ساخت این قلمروی خارق‌العاده سنگ تمام گذاشته است. آن ها جلوه‌های ۴ بعدی و همچنین عناصری مانند باد، دما و حتی بو را برای افزایش واقع‌گرایی به این نمایش اضافه کرده‌اند.
2 تونل 20 متری در باغ‌وحش 1500 متری
داخل این باغ وحش هولوگرافیک به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، دو تونل چشمگیر ۲۰ متری می‌بینید که با صفحه نمایش‌های پنج متری واقع در سه طرف و اتاق‌هایی با پرده‌هایی که روی هر چهار دیوار شما را احاطه کرده‌اند، تزیین شده‌اند. در حال صحبت از یک تجربه واقعاً همه‌جانبه هستیم! اتاق‌های کوچک‌تر، ماجراجویی‌هایی به سبک اتاق‌های فرار با موجوداتی عجیب نظیر دراکولاها ارائه می‌کنند. چه کسی فکر می‌کرد که بتوان با موجودات افسانه‌ای در یک باغ وحش هولوگرامی مواجهه‌ای هیجان‌انگیز داشت؟
تبدیل رویاها به واقعیت در این باغ‌وحش
گفته می‌شود ایده احداث یک باغ‌وحش هولوگرامی زاییده فکر مدیرعامل این شرکت به نام «بروس دل» است که همیشه می‌خواسته رویاها را به واقعیت تبدیل کند. در واقع، این جاذبه قابل توجه همین کار را انجام می‌دهد. از مشاهده‌ یک نهنگ در اندازه واقعی گرفته تا رویارویی با موجوداتی از زمان‌ها و مناطق مختلف، یک ماجراجویی را رقم می‌زند که شبیه به هیچ چیز دیگری نیست. گفته می‌شود که آقای «بروس دل» و شرکت او، برنامه‌هایی برای احداث چنین چیزی در ژاپن، آمریکا، اروپا و دیگر کشورها دارد اما اولین نمونه آن را در استرالیا احداث و راه‌اندازی کرده است. مدیرعامل شرکت «اکسیوم هولوگرافیکس» در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید: «مراکز سرگرمی هولوگرامی راهی فوق‌العاده برای انتقال به مکان‌هایی هستند که معمولاً نمی‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. برای مثال، فکر نمی‌کنم مردم واقعاً از میزان بزرگی یک نهنگ آگاه باشند، اما زمانی که یک نهنگ غول‌پیکر در باغ‌وحش هولوگرامی از کنار شما عبور می‌کند، همه سکوت می‌کنند، زیرا کاری نیست که معمولاً آن را تجربه می‌کنند.»
پاسخ‌هایی به رایج‌ترین سوالات بازدیدکنندگان
در بخشی از سایت این باغ‌وحش، به رایج‌ترین سوالات بازدیدکنندگان پاسخ داده شده که نکات جالبی دارد و در ادامه خواهید خواند.
سوال: آیا فناوری این باغ‌وحش بر اساس واقعیت مجازی است؟
پاسخ: نه، مطلقاً نه. واقعیت مجازی جایی است که شما عینک یا هدست های بزرگ دارای صفحه‌نمایش‌هایی که مقابل چشمان شما قرار می‌گیرند، روی سرتان می‌گذارید. این‌جا متفاوت است، فناوری هولوگرام از لیزر برای پخش حیوانات در هوا در اطراف شما استفاده می‌کند.
سوال: آیا در این باغ‌وحش، خشونت و ترس وجود دارد؟
پاسخ: در باغ‌وحش هولوگرام هیچ حیوانی وجود ندارد که به یکدیگر یا دیگران حمله کنند یا آن‌ها را بخورند. بسیاری از صحنه‌ها به‌طور هدفمند طراحی شده‌اند تا صلح آمیز و الهام بخش باشند. با این حال، برخی از کودکان ممکن است در برخی صحنه‌ها مانند دایناسورهای خروشان بترسند. حتی رفتن به قعر تاریک اقیانوس ممکن است برای برخی بسیار ترسناک باشد زیرا مردم قبلاً چنین محیطی را ندیده یا تجربه نکرده‌اند.
سوال: آیا آب در این باغ وحش واقعی است؟
پاسخ: نه. آب هولوگرافیک با نور لیزر پخش می‌شود و هرچند به نظر واقعی می‌رسد اما خیس نمی‌شوید!
سوال: آیا می‌توانم این جا جشن تولد بگیرم؟
پاسخ: بله، ما اتاق‌های مهمانی سه بعدی داریم که در آن هنگام خوردن کیک تولد، پرندگان و لاک‌پشت‌ها در اطراف شما پرواز می‌کنند. می‌توانید در کنار آن‌ها پیتزا بخورید. ما همچنین می‌توانیم هولوگرام‌ها را در «حالت عکس» قرار دهیم و با عکس‌های شگفت‌انگیز تولد به شما کمک کنیم تا بتوانید روز فوق‌العاده خود را به‌خاطر بسپارید.
از باغ‌وحش روباتیک تا دیدن جهان از نگاه حیوانات
در چند سال اخیر معنای باغ‌وحش از جایی که در آن، حیوانات پشت قفس‌ها هستند، تغییرات زیادی کرده‌است

به جز «لهی لدو» در شهر چانگینگ چین که معروف‌ترین باغ‌وحش عجیب دنیاست و به جای حیوانات، انسان‌ها در قفس قرار گرفته و از آن‌جا بازدید می‌کنند، در سال‌های اخیر چندین باغ‌وحش خاص و متفاوت دیگر هم شروع به کار کرده است. در ادامه، با 3 مورد از آن‌ها آشنا خواهید شد.

باغ‌وحش روباتیک
«مینیمافورم» یکی از عجیب‌ترین باغ‌وحش‌های دنیاست که در ژاپن ساخته شده است. در این باغ‌وحش از خرگوش، خوک، فیل و زرافه واقعی هیچ خبری نیست و در عوض روبات‌ها، جای حیوانات زیبا و زنده را گرفته‌اند. این روبات‌ها در واقع لوله‌هایی پلاستیکی هستند که از یک پایه به سقف آویزان شده‌اند و با وجود آن که روباتیک و غیرزنده هستند اما به لمس کردن انسان‌ها واکنش نشان می‌دهند. این بازوهای پلاستیکی به سمت بازدیدکنندگان آمده و دور آن‌ها می‌چرخند و حتی با کمک حسگرهای خود، کسانی را که با آن‌ها بازی می‌کنند، تعقیب می‌کنند. واکنش این روبات‌ها به بازدیدکنندگان، قبل از این که آن‌ها را لمس کنند، به صورت جنب‌و‌جوش و حرکاتی خشم آلود است، درست شبیه به حیوانی که در لحظه اول حالت تدافعی به خودش می‌گیرد. حتی پس از لمس کردن هم آن‌ها می‌توانند به خوبی استرس و ترس‌شان را نشان بدهند و برای این کار به رنگ قرمز درمی‌آیند. برخی از آن ها با حرکات خود قادر به نشان دادن حس خستگی و کسالت هستند که در این زمان باید بازدیدکنندگان آن‌ها را به حال خود رها کنند تا این حیوانات روباتیک کمی آرام شوند! این باغ وحش توسط «تئو اسپیوپولوس» و برادرش طراحی و ساخته شده است و آن‌ها گفته‌اند در حال بررسی و تکمیل طرح خودشان هستند. این دو برادر قصد دارند با برنامه ریزی‌های پیشرفته، میزان احساسات و درک آن ها از محیط اطرافشان را افزایش دهند. تئو معتقد است که هر چقدر این حیوانات عمر بیشتری داشته باشند، چیزهای بیشتری خواهند آموخت.
باغ‌وحشی برای دیدن جهان از نگاه حیوانات
شاید برای همه جالب باشد که بدانند حیوانات هم دنیا را همان طوری که ما اتفاقات و اشیای پیرامون‌مان را می‌بینیم، می‌بینند یا نه. دو هنرمند ایرلندی به نام های «آن کلیری» و «دنیس کونولی» مکان متفاوتی ساخته‌اند که بیشتر به یک سیاره فضایی شباهت دارد تا باغ‌وحش. در این باغ‌وحش، بازدیدکنندگان می‌توانند به‌جای تماشای حیوانات، کلاهی آلومینیمی مشابه سر حیوانات به سر خود بگذارند و مانند آن‌ها دنیای اطراف را ببینند. این هنرمندان برای ساخت باغ‌وحش منحصر به فرد خودشان، سال‌های بسیار زیادی تلاش کرده‌اند و حالا صاحب یکی از عجیب‌ترین و البته هیجان‌انگیزترین باغ وحش‌های جهان هستند. داخل این کلاه‌ها، حسگرهایی قرار داده شده که قابلیت این را دارند تا پس از پوشیدن کلاه، مغز را با حالت سر حیوانی که پوشیده‌اند، مطابقت و انسان را در آن شرایط قرار می‌دهند. این کلاه‌ها از حقه‌های خطای چشم هم استفاده می‌کنند تا پرسپکتیوهای متفاوتی از آن چه هر روز می‌بینیم ارائه کنند، مانند دید کوسه سرچکشی یا دید 357 درجه‌ای یک اسب.
پناهگاه حیوانات نجات‌یافته
باغ‌وحش نیوجرسی یکی از منحصر به فردترین باغ وحش‌های دنیاست که به‌علت نگهداری از حیوانات رها شده، بیمار، مجروح و پیر در جهان شهرت دارد. در این باغ‌وحش 7 هکتاری از بیش از 200 حیوان نگهداری می‌شود که به علت بیماری، در آستانه مرگ بوده‌اند. تماشای نحوه درمان، خدماتی که به آن‌ها برای بهبودی داده می‌شود، نحوه تعامل متفاوت و ...، چیزهایی است که دیدن و تجربه‌شان در این باغ‌وحش متفاوت، امکان پذیر می‌شود. در خور ذکر است که بیشتر حیواناتی که در این باغ‌وحش نگهداری می‌شوند، شامل روباه، غاز، آهو، شیر، ببر و خرس هستند. البته مسئولان این باغ‌وحش گفته‌اند از سگ‌ها و گربه‌هایی که در شهر رها می‌شوند و به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند، نگهداری می‌کنند. مشهورترین حیوان این باغ‌وحش یک فیل است که در زمان ورود به باغ‌وحش به شدت از ناحیه خرطوم مجروح شده بود. جالب این جاست که این فیل به همراه یک دسته اردک به باغ‌وحش آمده و در نزدیکی باغ‌وحش از هوش رفته بود. مسئولان باغ‌وحش موفق شدند با مراقبت از این فیل جان او را نجات دهند که این ماجرا چند وقت پیش در شبکه‌های‌اجتماعی پربازدید شد. یکی از امکانات باغ‌وحش نیوجرسی این است که شما می‌توانید از بین حیوانات نجات‌یافته، سرپرستی بعضی از آن‌ها را که مسئولان باغ‌وحش تایید کنند و اجازه بدهند، بر عهده بگیرید.
منابع این پرونده: axiomholographics.com، newatlas.com، ایسنا، همشهری سرنخ و ...