انتخاب کلیددار شهر تهران در فاز نهایی نجفی «بهشتی» می‌شود؟

همدلی | موضوع انتخاب کلیددار ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت در مرکز پایتخت، به مراحل نهایی خود نزدیک شده و با انتخاب گزینه‌های نهایی و درخواست برنامه از آن‌ها، در یک قدمی روشن شدن تکلیف شهرداری پایتخت قرار گرفته است.
وجود چهره‌هایی چون غلامحسین کرباسچی در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی و البته محاکمه جنجالی او در اواخر دهه70 و همچنین حضور موقتی محمود احمدی‌نژاد در این مسند در اوایل دهه80 و سرانجام حضور 12ساله محمدباقر قالیباف که پس از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 صورت گرفت و در همه انتخابات‌ پس از آن نیز نامزد بوده است، همه و همه از مسند شهرداری تهران موقعیتی سیاسی ساخته است که مورد توجه دو جناح اصلی کشور بوده است.
در این میان مردم پایتخت همواره انتظار داشته‌اند که کسی بر جایگاه اداره زندگی شهری آن‌ها تکیه زند که برای این موقعیت آماده شده باشد و نه خود در حال آماده‌سازی برای موقعیتی بالاتر از آن. از این‌رو همیشه شهرداری تهران یک پای در سیاست داشته است. امری که بدون تردید مانع توجه کامل به معضلات و مسایل بغرنج این کلانشهر شده است.
اکنون که پس از سه انتخابات ریاست جمهوری 92، مجلس و خبرگان94 و سرانجام ریاست جمهوری و شورای شهر96، رای مردم به صورتی هماهنگ به مدیریت کشور و شهر تهران توسط یک جناح مشخص داده شده است، همزمان با مباحث پیرامون چینش کابینه دوازدهم، بحث انتخاب شهردار تهران، نیز در کانون توجهات، گمانه‌زنی‌ها و البته لابی‌گری‌ها و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای نیز قرار گرفته است.


اصلاح‌طلبان همسو با دولت تدبیر وامید در انتخابات گذشته توانستند با مکانیسمی همچون مکانیسم انتخابات مجلس94 در شهر تهران، همه اعضای فهرست امید را به ساختمان بهشت بفرستند، به گونه‌ای که رئیس اصول‌گرای شورای شهر تهران یک پله بعد از نفر آخر فهرست اصلاح‌طلبان جای گرفت و عملا این شورا دربست در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. از همین‌رو انتظار عموم مردم تهران آن بوده است که انتخاب شهردار تهران متناسب با خواسته‌های اصلاح‌طلبانه آن‌ها باشد و این خواسته در هفته‌های گذشته نمود رسانه‌ای گسترده‌ای داشته است.
تا این که سرانجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی و طرح برخی نام‌ها از درون و بیرون شورای منتخب پنجم، اعلام شد که تا روز چهارشنبه 28تیرماه اسامی مطرح و نامزدهای این پست مهم نهایی شده و کار بررسی و برنامه‌ها وکارنامه آنان آغاز خواهد شد.
موضوعی که روز چهارشنبه گذشته به تحقق پیوست و اعضای شورای پنجم با معرفی ۲۴نامزد برای شهرداری تهران وارد مصادیق شدند. این نامزدها عبارت بودند از : 1-وفا تابش2-پیروز حناچی3-الهه کولایی4-شریعتمداری 5- محمدعلی نجفی6- محسن نریمان7- علی‌اصغر احمدی8- قاسم تقی‌زاده خامسی9-سیدمحمدعلی افشانی10-احمد ترک‌نژاد11-محسن مهرعلیزاده12-حبیب‌الله بی‌طرف13-محمد ستاری‌فر14- حجت میرزایی15- سیدمحمود حسینی16-عباس آخوندی17-محمدصادق خرازی18- رضا ویسه19-معصومه ابتکار20- علیرضا جاوید21-سید ابوالفضل رضوی22-محمد پژمان23-سیدحسین مرعشی24-اکبر ترکان
که گفته شد پیش از رای‌گیری برای محدود کردن اسامی به 7 نفر علی‌اصغر احمدی و معصومه ابتکار انصراف خود را اعلام کردند.
انتخاب ۷ گزینه نهایی
سرانجام در پایان این جلسه 7 گزینه نهایی شهرداری تهران انتخاب شدند تا شهردار تهران از میان این 7 نفر انتخاب شود. این 7 نفر به ترتیب آرایی که به خود اختصاص دادند، به این شرح است: 1-محمدعلی نجفی 2-سیدحسین مرعشی 3-الهه کولایی 4-محمدعلی افشانی 5-محمد شریعتمداری 6-حبیب‌اله بیطرف 7-محسن مهرعلیزاده
گفتنی است؛ نجفی؛ 21رای، مرعشی؛ 20رای، کولایی؛ 16رای، بی‌طرف؛ 12رای، افشانی؛ 14رای، شریعتمداری؛ 11رای و مهرعلیزاده؛ 9 رای را از اعضای منتخب شورای شهر تهران کسب کردند.
آنان که کنار رفتند
پس از انتشار این اسامی وتعداد آرای کسب شده گمانه‌زنی‌ها و تحولات به گونه‌ای پیش رفت که به نظر می‌رسد کار انتخاب‌کنندگان را آسان کرده است.
پس از اعلام اسامی فوق ابتدا حبیب‌الله بیطرف اعلام کرد هیچ‌گاه کاندیدای سمت شهردار تهران نبوده است. او در یادداشتی تاکید کرد:بدین‌وسیله به آگاهی می‌رسانم که اینجانب حبیب‌الله بیطرف، هیچ‌گاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام ننموده‌ام و اکنون ضمن تشکر از حسن نظر منتخبین محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود را از کاندیداتوری شهرداری تهران اعلام می‌نمایم. از پروردگار متعال توفیق روزافزون همه عزیزان را خواستارم.
سپس برخی از رسانه‌ها نیز نوشتند که محمد شریعتمداری دستیار ارشد رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخاباتی وی در انتخابات 96 ترجیح می‌دهد که با رئیس جمهوری همکاری خود را ادامه دهد.
در این میان 5 نفر دیگر یعنی محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، محمدعلی افشانی و محسن مهرعلیزاده باید برنامه‌های خود را به شورای منتخب تقدیم کنند و در انتظار تایید اعضای شورای شهر بمانند.
نگاهی به کارنامه این افراد شاید بتواند یک پیش‌بینی از انتخاب شهردار تهران به دست دهد.
محسن مهرعلیزاده همواره یک پای ثابت گمانه‌زنی‌های انتخاب شهردار تهران بوده است، به خصوص که خود او همواره اشتیاق خود را برای این موضوع نشان داده است. اما وی با 9رای در انتهای فهرست مورد توجه منتخبان مردم قرار گرفته است.
محمدعلی افشانی؛ استاندار فعلی فارس در کارنامه خود معاونت وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان تجهیز و نوسازی مدارس را برعهده داشته و این مهم‌ترین کارنامه عمرانی وی بوده است که در میان اعضای شورای شهر هوادارانی دارد، به خصوص در برخی گمانه‌زنی‌ها نام وی به عنوان وزیر راه و شهرسازی کابینه آینده نیز شنیده می‌شود.
الهه کولایی؛ چهره اصلاح‌طلب، نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه تهران است که البته در نگاهی به کارنامه وی، شخصیت سیاسی و علمی وی بیشتر نمایان است تا کار اجرایی. با این همه تاکید برخی از اعضای شورای شهر بر استفاده از بانوان 16رای را به حساب وی وازیر کرده است.
حسین مرعشی؛عضو ارشد حزب کارگزاران است که در کارنامه وی حضور در مجلس، اداره استانداری کرمان با موفقیت و معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی وگردشگری دیده می‌شود و از این منظر نیر کارنامه اجرایی قدرتمندی دارد. او اگرچه بارها گفته است که شهردار تهران نمی‌شود، ولی منتخبان مردم تهران فعلا او را با رای خوبی نامزد شهرداری کرده‌اند.
محمدعلی نجفی هم چهره‌ای سیاسی دارد وهم وجهه‌ای فرهنگی که در میان فرهنگیان و دانشگاهیان ایران یادآور روزهای خوبی در مدیریت آموزش وپرورش و آموزش عالی است. هم روزگاری در سازمان برنامه و بودجه با آمار و ارقام سروکار داشت و هم چندسالی منتخب مردم تهران در شورای شهر بود و از معضلات کلانشهر تهران با خبر است. او در دولت روحانی نیز نفوذ بسیاری داشته و از جمله کسانی بوده که هم در چینش کابینه یازدهم و هم کابینه آینده مورد مشاوره رئیس جمهور بوده است و از همین رو بوده که وی معاونت رئیس جمهور در سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی کشور را برعهده داشته است. او البته مخالفت شدید مخالفان دولت را نیز با خود داشته به گونه‌ای که تنها با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد و از این نظر محبوب هواداران دولت قرار گرفته است. با توجه به آرای منتخبان مردم تهران به وی در روز چهارشنبه گذشته به نظر می‌رسد که در صدر توجه مردم تهران برای حضور در شهرداری باشد و احتمال آن که در جلسه انتخاب شهردار در دوره جدید شورای شهر کلید پایتخت به دست او سپرده شود، بالاتر از بقیه
است.