ضرورت همسویی شهرداری با رای مردم

بهزاد همتی‪-‬ نگاه‌ها این روزها، خیره به انتخاب نهایی شهردار تهران از سوی شورای این شهر است. شهرداری تهران طی سالیان اخیر، جایگاهی فراتر و کلان‌تر از آنچه باید، یافته است و در این مسیر عواملی اغلب سیاسی دخیل بوده است.
عرض اندام چندین باره شهردار چندین ساله تهران، در قامت کاندیدای ریاست جمهوری، و نیز رئیس جمهور شدن محمود احمدی‌نژاد، از کانال شهرداری تهران، دلایلی مهم است که انتخاب شهردار تهران را ، نه برای تهران، که برای همه کشور مهم و قابل پیگیری ساخته است.
نامزد شدن شهرداران تهران برای ریاست جمهوری، طی سالیان اخیر، عادتی تنش‌زا، که جنجال‌ها و هزینه‌های سیاسی بسیاری را بر دولت و مردم گذاشت، که عمیق‌ترین نوع آن را در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، با ادعاهایی حیرت‌آور شاهد بوده‌ایم.
در این کارزار، شهردار تهران، آشکارا، بیش از رقابت، به دنبال ایجاد حس بدبینی عمیق و بی‌اعتمادی دنباله‌دار علیه رئیس دولت بوده است و در این راه با ابتکاراتی همچون تقسیم خودسرانه کشور به ۴ و ۹۶درصد، و همچنین ادعای عجیب تولید برق از زباله، خبرساز شد و بارها دولت را به واکنش و شفاف‌سازی واداشت.


ایجاد سایت کارانه، با توجه به عمق بیکاری در کشور، ترفند دیگری بود که شهردار تهران، جهت تطمیع و همراه کردن مردم با خود به کار بست، که البته هوشیاری‌ها، عقیم ماندن این طرح غیرمنطقی و بازی سیاسی را رقم زد.
شعارهایی همچون وعده انقلاب اقتصادی با ۴محور، ایجاد ۵میلیون شغل، تغییر نظام مالیاتی به نفع ٩۶درصد مردم، افزایش 5/2برابری درآمد کشور و برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌درآمد، دیگر برنامه‌های شهردار تهران در تقابل آشکار با دولت بوده است، و اساس هر یک از این وعده‌های مبهم، متهم ساختن دولت به عدم اجرای این بندها بوده است.
اقدام دیگر، نه به‌عنوان منتقدی منصف، بلکه در قامت مخالفت به هر قیمت، تبلیغات در سطحی کلان، و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و مخالفت آشکار علیه مذاکرات بین‌المللی دولت و برجام، و نیز وجود شایعه انتساب برخی حمله‌کنندگان به سفارت عربستان، به این نهاد بوده است، که در ایجاد بدبینی و بی‌اعتماد ساختن جامعه بین‌الملل و مردم، هزینه‌های سنگینی را به دولت تحمیل کرده است.نتیجه انتخابات ۹۶ و تمدید دولت تدبیر و امید، نشان از عدم اعتماد مردم به شعارهای تکراری بوده است. اما این تضادهای آشکار و متهم ساختن مکرر دولت، از سوی جایگاه شهرداری تهران، زمینه پایان دادن به این جایگاه انحصاری، و فتح این سنگر همواره مخالف را، در مسیر آرمان‌های اصلاح‌طلبی ضرورتی صدچندان بخشیده است، و حال که با اعتماد و همراهی حماسی مردم، طی دستاوردی بزرگ و تاریخی، سنگر شورای شهر به‌نام اصلاحات و امید فتح شد، زمان آن رسیده است که سکاندار شهرداری تهران، شخصیتی اصلاح‌طلب و نزدیک به رای مردم و به مدیریت شهر و کشور، متخصص، و بانی همراهی و همدلی و اتحاد میان این نهاد مهم و تاثیرگذار و دولت، برای ایجاد ثبات و امنیت در زمینه‌های مختلف باشد و از هجمه‌ها و تخریب‌های سازمان یافته‌ای که طی دو دهه اخیر، به‌نام این نهاد، و اغلب به‌شکلی غیرمنصفانه، علیه دولت اصلاحات و تدبیر و امید