«سرباز روز نهم» پرطاووسی است برای خوانندگانش


برای اولین بار است که تقریظ رهبر انقلاب بر دو کتاب که هر دو آن‌ها در مورد یک شهید است، رونمایی می‌شود، چطور از خبر تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب سرباز روز نهم مطلع شدید و واکنش شما به این اتفاق چه بود؟
تقریباً اوایل ماه محرم بود که آقای ملکی (مدیر پروژه و مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب سرباز روز نهم) این خبر مسرت‌بخش را به من دادند و گفتند که حضرت آقا نسبت به کتاب لطف داشتند و بعد از مطالعه آن، تقریظی هم روی آن نوشته‌اند. واقعیت این است که من آرزوی چنین اتفاقی را داشتم، وقتی شما یک زحمتی می‌کشید و کاری را می‌نویسید چقدر خوب است که تأیید شخصیتی مثل رهبر انقلاب پای آن باشد. البته همه این‌ها لطفی است که خود شهید صدرزاده دارد. من سال گذشته وقتی به سفر حج مشرف شده بودم یاد شهید صدرزاده افتادم و به نیت ایشان طواف انجام دادم و از او خواستم که جایی دیگر برایم جبران کند. حالا فکر می‌کنم تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب همان قرار و جبرانی است که از شهید درخواست کرده بودم. ظاهراً قرار است ۳۰ مرداد‌ماه مراسم رونمایی از تقریظ ایشان بر هر دو کتابی که در مورد شهید مصطفی صدرزاده نوشته شده‌اند برگزار شود، آیا در این زمینه اطلاعات کامل‌تری دارید؟
فعلاً فقط می‌دانیم که قرار است این مراسم برگزار شود و هنوز صحبتی راجع به جزئیات بیشتری از این مراسم و اینکه ما هم به آن دعوت می‌شویم یا نه با من نشده است. آیا شما کتاب «اسم تو مصطفاست» را که مانند اثر شما در رابطه با شخصیت شهید مصطفی صدرزاده نوشته شده است، مطالعه کرده‌اید؟


بخش‌هایی از آن را مطالعه کرده‌ام، ولی هنوز موفق نشد‌ه‌ام آن را به صورت کامل بخوانم. چه وجه تمایز و اشتراکی بین دو اثر ملاحظه کردید؟
کتاب اسم تو مصطفاست به روایت همسر شهید صدرزاده است، ولی کتاب سرباز روز نهم، حدود ۶۰۰ صفحه است که کتابی جامع و کامل در مورد خود شهید است که از دوران کودکی تا شهادت ایشان را دربر می‌گیرد. البته در کتاب سرباز روز نهم علاوه بر پدر و مادر شهید صدرزاده که دوران کودکی تا بزرگسالی او را روایت می‌کنند، همسر ایشان و همچنین همرزمان و دوستانش هم به عنوان راوی بخش‌های مختلف کتاب حضور دارند. بخش قابل توجه دیگر این کتاب مربوط به خاطرات ایامی است که شهید صدرزاده در سوریه هستند و حتی برخی عملیات‌ها را با جزئیاتش روایت می‌کند. در واقع این کتاب‌ها در مورد یک نفر هستند، اما کتاب «اسم تو مصطفاست» یک راوی دارد (همسر شهید) و کتاب «سرباز روز نهم» چندین راوی دارد که فکر می‌کنم کتاب جامع و کاملی در مورد این شهید از تولد تا شهادتش باشد. با توجه به قیمت و تعداد صفحات بالای کتاب (۶۳۲صفحه) و کم‌حوصلگی مخاطبان امروز به دلیل شرایط زمانی و گسترش فضای مجازی فکر می‌کنید مخاطب هدف شما کتاب را برای مطالعه انتخاب می‌کند؟
شاید اگر کسی کتاب را ورق نزند و صرفاً با دیدن حجم و تعداد صفحات یک اثر بخواهد در مورد آن قضاوت کند، ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، اما در مورد این اثر، مخاطب فقط کافیست کتاب را باز و قسمتی از آن را مطالعه کند. البته سرعتی که تکنولوژی و فضای مجازی به زندگی ما داده باعث شده افراد خیلی حوصله وقت گذاشتن برای مطالعه کتاب‌های پرحجم با تعداد صفحات بالا را نداشته باشند، اما دوستان زیادی این کتاب را مطالعه کرده‌اند و حتی از روش‌هایی که شهید صدرزاده برای نزدیک شدن به نوجوانان و جذب آن‌ها به مسجد و فعالیت‌های مثبت داشتند استفاده می‌کنند که این اتفاقات جای خوشحالی دارد. البته این را بگویم که همین چند وقت پیش آقای ملکی (مدیر پروژه و مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب سرباز روز نهم) پیشنهاد کردند با تدوین و بازبینی مجدد کتاب بخش‌هایی از آن را حذف کنیم تا هم از حجم کتاب و هم از قیمت آن کاسته شود و من هم برای چندمین بار کتاب را بررسی کردم، ولی دیدم هیچ بخش یا خاطره‌ای از این کتاب قابل حذف نیست. در واقع کتاب سرباز روز نهم عصاره‌ای از تمام خاطرات و محتوا‌هایی است که با زحمات زیاد یک تیم چند نفره در مورد شهید صدرزاده جمع‌آوری شده است. هر دستاورد و نتیجه‌ای ماحصل تلاش و زحمت است یا به قول قدیمی‌ها که گفته‌اند «هر کس طاووس خواهد جور هندوستان کشد.» به نظر خودتان آموزنده‌ترین بخش کتاب سرباز روز نهم کدام قسمت از آن است؟
بدون اینکه بخواهم شعارگونه حرف بزنم یا، چون خودم کار بازنویسی نهایی این اثر را انجام داده‌ام، تعریف کرده باشم، عرض می‌کنم که این کتاب و محتوایش سراسر پندآموز و انگیزه‌بخش است و خواننده آن بدون هیچ سانسوری با زندگی شهید صدرزاده که متولد سال ۶۵ است و به اصطلاح در پایین‌شهر بین اقشار و افراد مختلف جامعه زندگی کرده و بزرگ شده آشنا می‌شود. از کار‌هایی که شهید برای جذب بچه‌های نوجوان و آوردن آن‌ها به مسجد و حتی مشاغلی که در آن‌ها فعال بوده تا رفتنش به سوریه و شهادتش همه درس‌آموز و جالب است. خواننده این کتاب با مصطفی صدرزاده‌ای آشنا می‌شود که در روزگار معاصر ما مثل شهید ابراهیم هادی منش پهلوانی دارد و به قول شهید حاج قاسم سلیمانی که می‌گفتند تا شهید نباشی شهید نمی‌شوی، شهید صدرزاده هم سعی می‌کند مثل شهدا زندگی کند و در نهایت به این مقام عالی می‌رسد. این شهید مثل همه جوانان دیگر کشور چند بار شغل عوض می‌کند و گاهی در برخی از آن‌ها با شکست روبه‌رو می‌شود، اما دوباره بلند می‌شود و کار دیگری را شروع می‌کند.

با توجه به اینکه کتاب شما هم در مورد شهید صدرزاده است، آیا پیشنهادی برای ساخت فیلم یا سریال بر مبنای کتاب «سرباز روز نهم» به شما داده شده است؟
یک اطلاع کلی دارم و ظاهراً قرار است اثری در مورد شهید صدرزاده بر مبنای کتاب سرباز روز نهم ساخته شود.