تاريخ‌سازي دختران بسكتبال ايران با صعود به فينال كاپ آسيا

گروه ورزش
تيم ملي بسكتبال زنان ايران در مرحله نيمه‌نهايي رقابت‌هاي كاپ دسته دوم آسيا از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقيقه ديروز (جمعه، ۲۷ مرداد) به مصاف اردن رفت و با پيروزي ۷۲ بر ۵۴ مقابل اين تيم، فيناليست شد.
رقابت‌هاي بسكتبال دسته دوم آسيا براي دختران ايران از روز 22 مرداد و در بانكوك تايلند آغاز شد. اين مسابقات با حضور 8 تيم در دو گروه چهار تيمي استارت خورد كه ايران با تيم‌هاي مالزي، مغولستان و اندونزي در يك گروه قرار گرفت و در نهايت با كسب دو پيروزي و يك شكست به مرحله حذفي راه يافت. 
در نخستين ديدار دختران ملي‌پوش ايران مقابل مالزي به ميدان رفتند. شاگردان الني كاپوچياني در اين بازي نزديك موفق شدند با نتيجه 65 بر 59 به پيروزي دست پيدا كنند تا با يك پيروزي تاريخي آن هم بعد از نيم قرن مسابقات را آغاز كرده باشند. بردي كه حتي واكنش فدراسيون جهاني بسكتبال را هم به همراه داشت. فيبا در اين رابطه نوشت: ايران نتوانست در سال ۲۰۲۱ و در اولين حضورش در جام ملت‌هاي آسيا زنان به پيروزي دست پيدا كند اما در دومين دوره متوالي خود در بانكوك، اولين بُرد خود را در اين رقابت‌ها پس از ۵۰ سال، با نتيجه ۶۵ بر ۵۹، مقابل مالزي كسب كرد.
دختران بسكتباليست ايران در دومين بازي برابر مغولستان ضعيف‌ترين تيم گروه قرار گرفت و توانست با قدرت اين رقيب را از پيش رو بردارد تا در فاصله دو روز دومين اتفاق تاريخي را براي بسكتبال ايران رقم بزند؛ مسجل شدن شانس صعود به دور دوم مسابقات. ايران در اين بازي با حساب 70 بر 33 به برتري دست پيدا كرد. 
بر و بچه‌هاي تيم ملي ايران در آخرين بازي مرحله گروهي مقابل اندونزي قرار گرفتند. تيم قدرتمندي كه از يك بازيكن امريكايي بهره مي‌برد و درنهايت همان بازيكن هم كار را براي رقيب ايران درآورد. ايران در اين بازي با وجود ارايه نمايش برابر با حساب ۶۵ بر ۵۶ رقابت را واگذار كرد تا از صعود به دور نيمه‌نهايي به صورت مستقيم باز بماند. با اين حال با توجه به دو برد ايران در دو بازي نخست شانس صعود به دور دوم به صورت غيرمستقيم براي ايران محفوظ ماند. 
ايران براي رسيدن به جمع چهار تيم پاياني به مصاف تيم سوم گروه ديگر يعني قزاقستان رفت و با پيروزي ۵۴ بر ۴۱ ضمن يك تاريخ‌سازي ديگر به نيمه‌نهايي رقابت‌ها صعود كرد. ملي‌پوشان ايران در كوارتر اول اين ديدار ۲۰ بر ۱۲ از حريف خود جلو افتادند. رقابت دو تيم در كوارتر دوم نزديك‌تر شد و ايران تنها با يك امتياز بيشتر، ۸ بر ۷ برنده اين كوارتر شد. در كوراتر سوم قزاقستان ۱۵ بر ۱۴ پيش افتاد اما در امتيازهاي كلي ايران همچنان تيم برتر ميدان بود. ملي‌پوشان ايران در كوارتر چهارم هم ۱۲ بر ۷ به برتري رسيدند و در نهايت ۵۴ بر ۴۱ پيروز شدند.
به اين ترتيب با اين پيروزي تيم ملي زنان ايران به نيمه‌نهايي كاپ آسيا صعود كرد و روز جمعه مقابل اردن قرار گرفت. در اين بازي كه روز گذشته برگزار شد تيم ملي بسكتبال زنان با پيروزي ۷۲ بر ۵۴ مقابل اين تيم، فيناليست شد. 
تيم ايران در كوارتر اول اين ديدار با حساب ۲۶ بر ۱۹ به برتري رسيد و در كوارتر دوم هم ۱۵ بر ۱۰ پيش افتاد تا نيمه نخست را با برتري ۴۱ بر ۲۹ به پايان برساند. در كوارتر سوم هم اين ملي‌پوشان ايران بودند كه با حساب ۱۸ بر ۱۵ پيش افتادند و كوارتر چهارم را هم ۱۳ بر ۱۰ برنده شدند تا در مجموع با امتياز ۷۲ بر ۵۴ برنده اين ديدار باشند. فائزه شهرياري با ۲۲ امتياز، امتيازآورترين بازيكن كشورمان در اين ديدار بود‌.
الني كاپوچياني، سرمربي تيم ملي بعد از صعود به فينال بيان كرد: بازي بسيار خوبي بود. به بازيكنان گفته بودم اين بازي با ديدارهاي دوستانه قبلي كه با اردن انجام داده‌ايم متفاوت است چون تيم اردن تغيير كرده و بازي‌هاي بهتري در اين تورنمنت انجام داده است. همچنين گفته بوديم اگر سوار بازي باشيد و از نظر امتيازي جلو بيفتيد، تيم مقابل از نظر رواني به‌هم مي‌ريزند و همين اتفاق هم افتاد. ما از نظر دفاعي بهترين تيم تورنمنت هستيم. اين يك دفاع ايراني است كه نشان مي‌دهند بازيكنان ما بسيار جنگنده هستند. 
او در ادامه بيان كرد: براي اين تاريخ‌سازي خيلي خوشحال هستم. خيلي‌ها از من تشكر مي‌كنند اما بايد ابتدا از بازيكنان و كادر تشكر كنند كه با تمام وجود كار كردند. از تمام كساني كه در اين مسير با ما بودند ممنون هستيم. چند ساعتي جشن مي‌گيريم و خوشحال هستيم و بعد سعي مي‌كنيم احساسات بازيكنان را كنترل كنيم تا براي بازي بعدي آماده شويم.
در ديگر بازي نيمه‌نهايي تيم‌هاي تايلند و اندونزي به مصاف هم رفتند كه در پايان تيم ملي بسكتبال زنان اندونزي با نتيجه 65 بر 57 توانست از سد رقيبش بگذرد و به فينال صعود كند. به اين ترتيب اندونزي، حريف ايران در فينال رقابت‌هاي كاپ آسيا دويژن B آسيا شد. تيم قهرمان به دويژن A آسيا راه پيدا مي‌كند.