تاييد كودتا توسط خواهر شاه

چند روز پيش نواري از گفت‌وگوي اشرف پهلوي خواهر توامان محمدرضا شاه به دستم رسيد كه سند ذي‌قيمتي است. در اين نوار كه سال‌ها پيش ضبط شده و چندي است، منتشر شده است. خواهر محمدرضا شاه بر نقش امريكا و انگليس در طراحي كودتاي 28 مرداد سال 1332، عليه دكتر محمد مصدق صحه مي‌گذارد. در واقع اين نوار صوتي به اين دليل ارزش و اهميت دارد كه نزديك‌ترين فرد خانواده سلطنت يعني خواهر دوقلوي شاه بر كودتاي 28 مرداد گواهي مي‌دهد وگرنه از نظر تاريخدانان و ملت ايران از همان زمان، كودتا مسجل بود و مردم در خيابان به تبليغات دربار كه بر آن نام قيام ملي داده بود، مي‌خنديدند.
سازمان‌هاي جاسوسي امريكا و انگليس از يك ماه قبل از كودتا همه چيز را آماده كرده بودند. پول‌ها تقسيم شده بود و سرلشگر زاهدي آماده اجراي دستور بود، البته شاه نيز از كل ماجرا خبر داشت. دكتر مصدق در آن زمان درصدد بود قدرت شاه را با همه‌پرسي قانون اساسي محدود كند تا او مانند شاه نظام‌هاي ديگر در اروپا پادشاهي كند. اما سودپرستان و چپاولگران ملت ايران و وابستگان به بيگانگان و شخص شاه بناي يك ديكتاتوري را بنيان گذاردند كه تا بهمن سال 57 به درازا كشيد. در اين مدت دكتر محمد مصدق بعد از يك دادگاه فرمايشي در خانه‌اش واقع در دهكده احمدآباد محصور بود و همان‌جا نيز درگذشت.
گفتني است كه گرچه ملت ايران گرفتار ديكتاتوري لجام‌گسيخته شاه شد ولي بسياري از ملت‌هاي ديگر با نام رمز دكتر مصدق عليه زياده‌خواهي قدرت‌هاي استعماري شوريدند. جمال عبدالناصر در مصر، با الهام از ملي شدن صنعت نفت ايران توسط دكتر مصدق، كانال سوئز را ملي كرد و در مقابل امپرياليزم غارتگر ايستاد و او آنچنان شيفته مصدق بود كه يك خيابان در قاهره به نام او كرد.
قوام نكرومه در آفريقا، سوكارنو در اندونزي و رهبران شماري ديگر از كشورهاي جهان سوم به بازتوليد نهضت مقاومت مصدق پرداختند. گفتني است دكتر مصدق در حصر احمدآباد به اندازه‌اي مورد توجه اطرافيان و نگهبانان بود كه رژيم سلطنتي ناگزير بود ورود و خروج روستاييان را به ملك او محدود كند و سفر دوستان و آشنايان را از تهران موقوف سازد و نگهبانان را هر چند روز يك‌بار تعويض كند. به‌رغم اين اقدامات مهر اين مرد بزرگ همچنان در دل مردم ماند و او در تاريخ جاودانه شد.