جلوه حرکت تمدنی اربعین، مردمی‌بودن آن است

  در عصری که هواپیما و ماشین وجود دارد، اما این همه زائر برای رسیدن به کربلا، پیاده‌روی می‌کنند، چراکه شکل و چگونگی این زیارت در بیشتر‌شدن ثواب آن دخالت دارد. ائمه اطهار (ع) علاوه بر اینکه احادیث و روایات فراوانی را در ستایش از زیارت امام‌حسین (ع) ذکر کرده‌اند، شرایط و چگونگی این زیارت را نیز بیان کرده‌اند تا زائران ایشان بیشترین ثواب را از این عمل عبادی ببرند. یکی از این شرایط که ثواب فوق‌العاده‌ای برای آن ذکر کرده‌اند، زیارت امام‌حسین علیه‌السلام با پای پیاده است.
۷۰ درصـد پارکینگ‌هـای مهـران پر شده‌است
حتی گرمای هوا هم نتوانسته مانع از حضور مشتاقان پیاده‌روی اربعین شود. فقط ۱۰ روز از آغاز عملیات اربعین گذشته، اما پارکینگ‌های مرزی مملو از خودرو شده‌است، به خصوص مرز مهران. در این رابطه سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا در مرز مهران در رابطه با تردد زائران اربعین حسینی گفته‌است: «تاکنون بیش از ۴هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس و بالغ بر ۲۱۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه سواری از مناطق مختلف کشور به مرز‌های اربعینی تردد داشتند.»
او در ادامه با اشاره به ظرفیت پارکینگ‌های مهران بیان داشت: «در این روز‌ها ما شاهد حجم تردد نسبتاً سنگین به سمت مرز مهران هستیم و تاکنون ۷۰ درصد از ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران و محل‌های مجاز پارک خودرو توسط خودرو‌های زائران اربعین حسینی مورد استفاده قرار گرفته‌است.»


سردار حسینی اظهار داشت: «طبق سنوات گذشته مرز مهران همچنان بیشترین تردد زائران اربعین حسینی را دارد و تاکنون حدود ۶۱ درصد از زائرانی که قصد خروج از کشور را به مقصد کشور عراق داشتند، مرز مهران را انتخاب کردند. توصیه می‌کنیم زائرانی که هنوز به مرز مهران مراجعه نکرده‌اند از مرز‌های جایگزین مانند باشماق، تمرچین و خسروی برای رسیدن به مرز استفاده کنند.»
او افزود: «مهم‌ترین دغدغه ما تأمین اتوبوس برای بازگشت زائران عزیز است که در سال‌های گذشته در این خصوص با مشکلاتی مواجه بودیم که امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی خوبی که انجام می‌شود، این مسئله نیز برطرف شود.»
سردار حسینی با ذکر توصیه‌ای گفت: «از همه هموطنان عزیز که قصد تردد به سمت مرز‌های اربعینی را دارند، در‌خواست داریم که در طول مسیر با آرامش و احتیاط رانندگی و از عجله و شتاب پرهیز کنند و مهم‌تر از همه هنگام بازگشت به وطن اصلی استراحت کافی را داشته‌باشند، چراکه بیشترین علت تصادفات و سوانح رانندگی که هنگام بازگشت زائران اتفاق می‌افتد، مربوط به خستگی و خواب آلودگی است.»
تأمین آب و یخ در مرز
تأمین آب مورد نیاز شهر‌های مرزی یکی از چالش‌های زوار اربعین است تا جایی که سال گذشته ازدحام جمعیت در شهر مهران و ایلام موجب قطعی آب در این منطقه مرزی شده‌بود. چهارشنبه هفته گذشته، هاشم امینی، سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در رابطه با این موضوع گفت: «باید در مرز‌های چذابه، شلمچه و مهران تمام تلاش خود را برای تأمین آب پایدار اعم از سکونتگاه‌ها تا مواکب داشته‌باشیم.»
او افزود: «برنامه‌هایی تعریف‌شده از جمله استقرار اکیپ‌های عملیاتی در عتبات عالیات برای برپایی حمام در شهر‌های کربلا و نجف و سامرا کار آبرسانی سیار به مواکب را از طریق تانکر‌های اعزامی آغاز کرده‌اند.»
امینی توضیح داد: «از سوی دیگر اتصال موکب‌های ایرانی مستقر در عتبات عالیات به شبکه آب شهری و جمع‌آوری فاضلاب مواکب توسط همکاران اعزامی در حال انجام است و این خدمات تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق به صورت مستمر ادامه دارد.»
همچنین در این زمینه علی عباس شفیعی، فرماندار مهران گفت: «برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت تأمین آب و یخ در پارکینگ اربعین انجام شده‌است. در مکان‌های مختلف آب خنک بین زوار توزیع می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.» موضوعی که هفته گذشته حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام نیز به آن اشاره کرده و گفته‌است: «با توجه به ورود زوار به مهران برای زیارت عتبات عالیات، ظرفیت سردخانه شهرک صنعتی مهران تکمیل می‌شود و آب و یخ برای زوار تأمین خواهد شد.»
آنطور که به نظر می‌رسد برخی از ضعف‌های سال گذشته برطرف شده و امید است با اقدامات انجام‌شده، آب پایدار از لحاظ کمی و کیفی در ۹مرز وجود داشته‌باشد.
اربعین می‌تواند افق‌گشا باشد
همه برای پیاده‌روی اربعین و برگزاری این مراسم باشکوه به تکاپو افتاده‌اند. یک پیاده روی عظیم مردمی که دولت مسئولیت هماهنگی و تنظیم‌گری‌اش را برعهده دارد. در این رابطه رحیم آبفروش، دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین به «جوان» می‌گوید: «اربعین را می‌شود به نحوی مردمی‌ترین جلوه اقدامات و اتفاقات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تلقی کرد. مردمی‌ترین رخدادی که در مجموع رویدادها، اقدامات و حوادثی که در طول این سال‌ها داشتیم، دارد خودنمایی و جلوه می‌کند؛ رویدادی که صددرصد از پایه، بن و اساس و ذاتش مردمی است و نطفه این حرکت در خود عراق نیز کاملاً مبتنی بر نیات و اراده‌ها و توان مردم عراق شکل گرفته‌است، بنابراین یک عرصه بسیار مهم، راهبردی و استراتژیک برای محک‌زدن دولت برای تحقق شعار مردمی بودنش است.»
او اظهار می‌دارد: «اربعین ذاتاً مردمی است و ابعاد، اضلاع و اجزایش را مردم پیش می‌برند، پس اگر دولت می‌خواهد به شعار مردمی بودن خود جامه‌عمل بپوشاند، باید آن را به درستی تنظیم‌گری کند. بنابراین «اربعین» یک پدیده منحصر به فرد و ویژه برای آزمون حکمرانی مردمی جمهوری اسلامی است که از این جهت برای‌مان اهمیت دوصد چندان پیدا می‌کند.»
آبفروش ادامه می‌دهد: «اگر ادعا می‌کنیم که می‌خواهیم مردم را به میدان بیاوریم و قصد داریم یک حرکت عمومی ایجاد کنیم، بهترین عرصه تحقق تمام این‌ها می‌تواند میدان اربعین باشد. همانطور که افتخار ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی، بالا کشیدن مردم بوده تا نقش‌آفرین و متصدی بسیاری از نقش‌ها باشند. باید آن‌ها را در سطوح تنظیم‌گری، تسهیل‌گری، قانون‌گذاری و حتی سیاستگذاری دخیل کنیم، باید آن‌ها را مشارکت دهیم و بالا بیاوریم.»
دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین می‌گوید: «این‌ها یک شمه‌ای از آن ایده‌آلی است که داریم برایش طرح مسئله می‌کنیم، این‌ها باید به واقعیت نزدیک شود تا مردمی‌ترین رویداد به سمت دولتی‌ترین شکل ممکن نرود و فرهنگی‌ترین اتفاق به صورت امنیتی اداره نشود. این حرف‌ها منکر زحمات فراوان و اتفاقات مبارکی نیست که در این سال‌ها رقم خورده است. قطعاً و یقیناً باید کسی کور باشد که جهش و شتابی را که در پیشبرد اتفاقات اربعین رقم خورده‌است، نبیند، اما مسئله این است که توقع از دولتی که با شعار مردمی‌بودن به میدان آمده، بسیار زیاد است. شاید اصلاً برقرار بودن این دولت به ما جرئت داده که چنین مطالبات و چنین مباحثی را طرح کنیم.»
او می‌گوید: «امیدواریم در طول این حرکت تمدنی اربعین هر چه زودتر به آن ایده‌آل مطلوب نزدیک شویم و آن اتفاقی که باید در این حوزه رقم بخورد. اربعین می‌تواند افق‌گشا باشد و بسیاری از مشکلات و مصائب و مسائلی را که امروز ما در عرصه‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، رفع کند. اربعین می‌تواند مسیر را برای اتفاقاتی بهتر باز کند. این شور عظیم مردمی، انسجام اجتماعی، وحدت و این همدلی که در جان‌های میلیونی مردم رقم می‌خورد یک اتفاق استثنایی است که شاید در هیچ کجای جهان مورد مشابهی را نشود پیدا کرد.»