فرصت مناسب سرپرستی برای برنامه‌ریزی

سرپرست وزارت ورزش روز جمعه در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم گفت که گزینه اصلی تصدی پست وزارت ورزش است. اینکه کیومرث هاشمی خود را از همین حالا برای تکیه زدن قطعی به صندلی وزارت آماده می‌کند یک امتیاز خوب محسوب می‌شود، چراکه او مدیری ورزشی است و خوب می‌داند به دست گرفتن سکان مدیریت ورزش کشور چه چالش‌هایی را به دنبال دارد، اما سؤال اصلی اینجاست که آیا هاشمی تنها به معلومات قبلی خود در این زمینه اکتفا می‌کند یا با برنامه‌ریزی وارد این معرکه حساس و مردافکن ورود خواهد کرد؟
آنچه مسلم است اینکه حمید سجادی، وزیر قبلی ورزش از همین نقطه، یعنی عدم برنامه‌ریزی برای ورود به میدان، آن‌هم به صورت باری به هر جهت ضربه خورد. سجادی در طول دو سال وزارتش به‌صورت کلی به سابقه ورزشی خود متکی بود و شاید این تصور را داشت که، چون خود ورزشکار بوده، می‌تواند چشم بسته بر مشکلات ورزش کشور فائق آید، اما نشد و سرانجام شد آنچه همه دیدند. سجادی با اینکه از جنس ورزش بود و خوب مشکلات را متوجه می‌شد، اما به دلیل نداشتن برنامه قبلی و نقشه راه درست، حتی در زمینه برطرف کردن مشکلات رشته دوومیدانی، یعنی رشته تخصصی خودش هم ناموفق بود، چه برسد به حل و فصل مشکلات دیگر رشته‌ها و خارج کردن ورزش کشور از حاشیه‌های عجیب و غریبی که با آن درگیر است.
حالا امروز کیومرث هاشمی میراث‌دار حمید سجادی در ورزش است. سرپرستی که از همین حالا خود را آماده وزارت‌نشینی کرده است. نکته قابل توجهی که هاشمی باید به آن دقت کند این است که نباید مانند سجادی به دانش و اطلاعات گذشته خود متکی باشد. هاشمی باید متوجه باشد که فضای فعلی ورزش کشور با فضایی که چند سال قبل آن را ترک کرد به‌صورت کلی متفاوت است و دیگر نمی‌توان با نگاه چند سال پیش برای ورزش امروز برنامه‌ریزی کرد.
سرپرست وزارت ورزش چنانچه به‌صورت قطعی سکان مدیریت ورزش کشور را به‌دست بگیرد باید در وهله اول نگاه خود به ورزش را به‌روزرسانی کند و باید برای لحظه به لحظه ورزش برنامه داشته باشد. شاید از بد حادثه باشد که هاشمی در روز‌هایی به وزارت ورزش وارد شده که چیزی به شروع بازی‌های آسیایی باقی نمانده و بلافاصله جام ملت‌های آسیا هم در پیش است، دو رویدادی که عیار ورزش ایران در آن‌ها سنجیده می‌شود. هرچند نتیجه کسب شده در این دو رویداد را نمی‌توان به زمان وزارت و مدیریت هاشمی بر ورزش تعمیم داد، اما به هر حال این دو رویداد در زمان حضور او انجام می‌شود و خواه‌ناخواه به نام او نوشته می‌شود. البته می‌توان خوشبینانه هم به ماجرا نگاه کرد، اما چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست هاشمی باید برنامه داشته باشد.
مدت زمان سرپرستی هاشمی بر وزارت ورزش بهترین زمان برای او محسوب می‌شود تا بتواند برای آینده این ورزش برنامه‌ریزی کند. به‌طور حتم در طول این مدت کسی از کیومرث هاشمی توقع انجام کار‌های زیربنایی و خارق‌العاده ندارد، اما این توقع وجود دارد که با دقت و بررسی لازم مشکلات ورزش را ببیند و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کند. هاشمی در صورت رسیدن به وزارت ورزش چنانچه خود مدعی است امروز بهترین فرصت را دارد تا به دور از هر حاشیه و تنشی برای آینده ورزش کشور برنامه‌ریزی کند و مشکلات ریز و درشت را ببیند. او باید با ورزش امروز ایران آشنا شود و به داشته‌ها و دانسته‌های قبلی خود متکی نباشد که اگر چنین بود و کار خاصی انجام نداد، حتی در صورت رسیدن به وزارت ورزش خیلی زود به سرنوشت سجادی دچار خواهد شد.