به فرماندهی زن ايراني

گروه جهان
فضاپيماي اسپيس‌ايكس دراگون روز گذشته در قالب ماموريت اسپيس ايكس كرو7 با فرماندهي ياسمين مقبلي فضانوردي ايراني تبار از مركز فضايي كندي در فلوريداي امريكا به سمت ايستگاه فضايي بين‌المللي پرواز كرد. طبق گزارشي كه يورونيوز پيش از اين منتشر كرده، چهار خدمه اين پرواز نماينده چهار آژانس فضايي مختلف هستند. ياسمين مقبلي از ناسا فرمانده ماموريت، آندرياس موگنسن از آژانس فضايي اروپا خلبان آن و ساتوشي فوروكاوا از سازمان فضايي ژاپن به همراه كنستانتين بوريسوف از آژانس فضايي روسيه متخصصان پرواز در اين ماموريت خواهند بود. همچنين اين ماموريت، مانند ماموريت‌هاي قبلي فضانوردان اسپيس ايكس، با استفاده از كپسول دراگون و موشك فالكون ۹ انجام خواهد شد.
ياسمين مقبلي كيست؟
اين نخستين پرواز فضايي براي ياسمين مقبلي است كه در سال ۲۰۱۷ به عنوان يكي از فضانوردان ناسا انتخاب شد. خانم مقبلي متولد3 تير 1362 در آلمان و از خانواده‌اي اصالتا مهابادي متولد شد. او و خانواده‌اش پس از مدتي اقامت در آلمان به امريكا مهاجرت كرد. خانم مقبلي دوران دبيرستان خود را در بالدوين نيويورك پشت سر گذاشت. وي همچنين پس از گذراندن دوره پيشرفته فضايي در كمپ هانتسويل آلاباما، تحصيلات دانشگاهي خود را نيز در رشته هوا و فضا در دانشگاه ام‌اي‌تي به پايان رسانده است. خانم مقبلي همچنين قبل از پيوستن به ناسا در سال 2017 در نيروي دريايي امريكا به عنوان خلبان هلي‌كوپتر نيز خدمت كرده است. او در مصاحبه‌اي كه پيش از پرواز به ايستگاه بين‌المللي فضايي داشته مي‌گويد: فكر مي‌كنم بسيار مهم باشد كه مردم و به ويژه جوانان باور داشته باشند كه توانايي انجام كارهاي بزرگ را دارند. لازم به ذكر است اين دومين پرتاب فضايي است كه يك فضانورد ايراني- امريكايي در آن حضور داشته و پيش از اين خانم انوشه انصاري در سال ۲۰۰۶ به عنوان گردشگر فضايي، هزينه‌ ماموريت به ايستگاه فضايي را خود تامين كرده بود.


ماموريت دراگون
در مورد اهميت اين پروژه، بيل نلسون مدير ناسا اعلام كرده كه ماموريت كرو- 7 نمونه درخشاني از نبوغ فضايي است. طبق گزارشي كه سايت ناسا منتشر كرده، وي خاطرنشان مي‌كند در ايستگاه فضايي بين‌المللي، خدمه اين ماموريت قرار است 200 آزمايش مختلف علمي را به منظور ماموريت‌هاي ماه، مريخ و فراتر از آن انجام بدهند. همچنين اين پرواز كه يك آزمايش فناوري مهم و پيشرفته را به نمايش مي‌گذارد، به نفع تمامي انسان‌ها در سراسر كره زمين خواهد بود. مدير ناسا علاوه بر اين تاكيد كرده كه در ماموريت كرو- 7 بهترين مغزهاي علمي را از سراسر جهان دور يكديگر جمع كرده‌ايم.
گفتني است فضاپيماي دراگون اسپيس ايكس كه از مركز فضايي جانسون در هيوستن امريكا كنترل مي‌شود قرار است به‌طور موقت به 7 فضانورد مستقر در ايستگاه فضايي بين‌المللي محلق شود و پس از استقرار، فضانوردان قبلي به زمين منتقل شوند. در اين ماموريت آزمايش‌هاي مربوط به جمع‌آوري نمونه‌هاي ميكروبي در فضاي بيروني ايستگاه بين‌المللي و نيز مطالعاتي در خصوص جنبه‌هاي فيزيولوژيكي فضانوردان نيز قرار است جزيي ديگر از ماموريت‌هاي ديگر اين پروژه باشد.
در همين راستا كن باورسوكس، معاون مدير ماموريت عمليات فضايي ناسا معتقد است: ايستگاه فضايي بين‌المللي يك پلتفرم علمي و فناوري باورنكردني است و مزاياي زيادي براي مردم جهان دارد. همچنين پرتاب كرو- 7 با چهار خدمه به نمايندگي از چهار كشور آن هم در حالي كه 23 سال است انسان‌ها به صورت مداوم در فضا حضور دارند، بسيار مهم و قابل توجه است. اين ماموريت به منظور آماده‌سازي فضانوردان براي اكتشاف در مقاصد دورتر منظومه شمسي نيز كارايي مهمي دارد. حتي برخي از كارشناسان مي‌گويند يكي ديگر از جنبه‌هاي با اهميت مطالعاتي اين سفر، برآورد و آزمايش‌هاي صورت گرفته به منظور مقاصد تجاري فضانوري در آينده خواهد بود.
چگونگي پرواز فالكون 9
علاوه بر اين طبق گزارشي كه سايت اسپيس ايكس منتشر كرده، موشك فالكون 9 روز گذشته 2 دقيقه و 40 ثانيه بعد از پرتاب از محفظه بالايي خود جدا شده و 7.5 دقيقه پس از پرواز به منظقه اسپيس‌ايكس-1 در ايستگاه فضايي كيپ كاناورال رسيد.
در همين رابطه بنجي ريد مدير ارشد پروازهاي فضايي انساني اسپيس ايكس، پس از پرتاب به خبرنگاران گفت كه اسپيس ايكس نشت بسيار كوچكي از تتروكسيد نيتروژن داشته، اما مهندسان پروژه 2 دقيقه قبل از بلند شدن آن از زمين، اين نقص فني را برطرف كرده‌اند.
همچنين لازم به ذكر است كرو- 7 هشتمين ماموريت فضايي اسپيس ايكس براي ناسا و يازدهين پرواز اين شركت به سمت ايستگاه فضايي بين‌المللي است. علاوه بر اين ماموريت‌هاي اسپيس‌ايكس كه توسط ناسا تامين مالي مي‌شوند، فضانوردان را با فضاپيماي كرو دارگون كه كاملا چندبار مصرف است و موشك فالكون ۹ كه تا حدي قابل استفاده مجدد است، به ايستگاه فضايي بين‌المللي مي‌فرستند. مرحله اول موشك‌هاي اين ماموريت‌ها به تنهايي به زمين بازمي‌گردد تا روي يك سكوي شناور بدون سرنشين يا در خشكي فرود بيايد.
  خانم مقبلي متولد 1362 و از خانواده‌اي اصالتا مهابادي است
  مهندسان پروژه 2 دقيقه قبل از پرواز نقض فني فضاپيما را رفع كردند
   اين ماموريت شامل 200 آزمايش مختلف جهت پروژه‌هاي ماه و مريخ خواهد بود
  خانم مقبلي به همراه سه فضانورد ديگر از روسيه، ژاپن و دانمارك در اين پروژه حضور دارد
  خانم مقبلي مدرك كارشناسي ارشد هوا و فضاي خود را از دانشگاه ام‌آي‌تي گرفته است