هسته‌ای تازه‌ترین دستاورد خود را جشن گرفت

در چهارمین روز از هفته دولت، سازمان انرژی اتمی از جدید‌ترین دستاورد هسته‌ای خود که با تلاش متخصصان داخلی حاصل شده، رونمایی کرد؛ دانش استحصال سزیم- ۱۳۷ که به گفته معاون سازمان انرژی اتمی ایران ایزوتوپی بسیار مفید در حوزه‌های صنعت و پزشکی است. دکتر سیدامیرحسین فقهی در حاشیه آیین رونمایی از پروژه «رادیونو‌کلیید سزیم- ۱۳۷» که در نمایشگاه «روایت خدمت» برگزار شد، در توضیح بیشتر از این دستاورد جدید هسته‌ای گفت: سزیم اهمیت راهبردی دارد، زیرا هر نوع تجهیز صنعتی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به چشمه پرتوزا دارد و سزیم از چشمه‌های پرتوزای پرکاربرد به شمار می‌رود. رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای این وعده را هم داد که در آینده نزدیک خبر‌های دیگری درباره استخراج سایر عناصر ارزشمند که در زباله‌ها و پسماند‌های هسته‌ای وجود دارد، خواهید شنید. رئیس سازمان انرژی اتمی پیشتر در اظهار نظری گفته بود، با اتخاذ راهبرد صنعتی‌سازی انرژی اتمی، علاوه بر اینکه دستاورد‌های این صنعت پاک را به زندگی مردم می‌آوریم، زمینه‌های بهانه‌جویی غربی‌ها را هم از بین خواهیم برد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت گفت: امروز سازوکار ایجاد شده در انرژی اتمی که مرهون خون شهدا است با خودباوری کارکنان ما عجین شده و رونمایی تولید سزیم ۱۳۷ حاصل یک کار شش ماهه از ایده تا نتیجه است. ایجاد قابلیت با یک خودباوری بی نظیر و تیمی جوان محقق شده است و نکته قابل اهمیت این است که ما متوقف نمی‌شویم.
اسلامی درباره بازطراحی رآکتور خنداب گفت: رآکتور خنداب بازطراحی شد با این فرض که نیاز کشور را پاسخ دهد، اما نمی‌شود آن را با فرض ذهنی طراحی کنیم. هدف از بازطراحی رآکتور این بود که ایزوتوپ مورد نیاز کشور را تولید کنیم که برای ما نیاز مبرم است. علاوه بر این مهم است که اساساً ما وارد کلوپ طراحی و راه‌اندازی رآکتور به طور مستقل شویم که خدا را شکر این اتفاق هم افتاده است و در همین مسیر پیش می‌رویم. وی درباره احتمال سفر گروسی به تهران گفت: تنظیمات ما با آژانس برقرار است و رفت و آمد‌ها ادامه دارد. آقای کمالوندی اخیراً به وین سفر کرد و معاون آقای گروسی هم به ایران می‌آید و ما هم در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کنیم و در حاشیه آن با گروسی دیدار و گفتگو خواهیم داشت. استخراج سزیم ۱۳۷ در کشور بومی شد


رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای اولین بار با برپایی یک نمایشگاه از دستاورد‌ها در حاشیه کنفرانس عمومی سالانه آژانس سعی داریم تهاجم ظالمانه علیه کشورمان را نشان دهیم و البته با آن با معرفی دستاوردهایمان مقابله کنیم. این برای اولین بار در تاریخ سازمان انرژی اتمی است که سعی داریم جریان یک طرفه حملات علیه صنعت و دانش هسته‌ای ایران را تغییر دهیم.
اسلامی درباره تولید سزیم ۱۳۷ گفت: در این مسئله مهم بود که از دانش و ظرفیت و منابعی که داشتیم در یک فرایند تخصصی و پیچیده و با رعایت الزامات ایمنی آن را در چرخه قرار دهند و همکاران ما توانستند با شکافت مواد در اختیار، سزیم ۱۳۷ را استخراج کنند. وی درباره تولید برق اتمی در کشور گفت: احداث ۲۰ هزار برق هسته‌ای همواره مورد توجه بوده است، اما به خاطر تحریم و عدم همکاری کشور‌های صاحب فناوری و مزاحمت‌های ایجاد شده در اجرای برنامه تولید برق اتمی با تأخیر مواجه شدیم. الان هزار مگاوات برق از نیروگاه واحد یک در حال تولید است و یک ظرفیت مشخصی از تولید برق دارد. متأسفانه طرح‌های توسعه‌ای ما در رکود بود، اما با حمایت دولت و تلاش مضاعف همکاران ما دو واحد دیگر بوشهر امروز کاملاً در همه ابعاد فعال شده و روند ساخت پروژه متفاوت شده است. سفارش‌هایی به صنایع داخلی داده شده است و طرف خارجی متعهد به قرارداد است. جمعیت پروژه الان ده برابر نسبت به اواخر ۱۴۰۰ شده است و با تمهیداتی که از سوی سران قوا و مقام معظم رهبری در نظر گرفته شد یک حمایت ویژه از این پروژه انجام شده و پشتوانه متفاوتی داریم تا در ساخت این دو پروژه سرعت دهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره پروژه دیگر نیروگاهی افزود: مکان‌ها شناسایی شده و در برخی موارد زمین تملک شده است. عملیات اجرایی در یکی از پنج سایت آغاز شده و قرارداد ساخت تجهیزات با صنایع داخلی منعقد شده و مذاکرات با طرف‌های خارجی هم دنبال شده و در افق برنامه سهم ۲۰ هزار مگاوات را ان‌شاءالله محقق می‌کنیم. اختلافات ایران با آژانس به ۲ مکان کاهش یافت
اسلامی درباره نتایج مذاکرات ایران و آژانس و بررسی دو مکان باقی مانده پادمانی گفت: مذاکرات ما با ۱+۴ است و مسیر خودش را با وزارت امور خارجه طی می‌کند. موضوع ما با آژانس در چارچوب همکاری با آژانس است. چارچوب همکاری ما پادمان است و تعامل‌ها با آژانس در یک سال گذشته باعث شد چهار مکان به دو مکان کاهش یابد. در عین حال رفت و آمد‌ها ادامه دارد و امیدواریم در ادامه مکان‌های دیگر هم حل و فصل شود. وی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار کرد: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.
اسلامی در پاسخ به سؤالی دیگر گفت: یکی از نیاز‌های فوری این است که دیپلماسی هسته‌ای را برای کشور‌های منطقه پایه‌ریزی کنیم و پیشنهاداتی دادیم که مورد استقبال وزارت خارجه قرار گرفته است. فکر می‌کنم با برقراری روابط در آستانه بازگشایی سفارتخانه‌ها روزنه‌های خوبی ایجاد می‌شود. اولاً فهم از برنامه هسته‌ای‌مان را به یک فهم فراگیرتر تبدیل کنیم و تعاملاتی را پایه بگذاریم که بتواند روابط را تسهیل کند و در ادامه همکاری فراگیری را با کشور‌های منطقه پایه‌گذاری کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه تولید سزیم ۱۳۷ از پسماند هسته‌ای است توضیح بیشتر می‌دهید، گفت: منابع هسته‌ای در اختیار برای هر کشوری ارزش افزوده دارد و می‌تواند در چرخه منابع باشد. سوخت هسته‌ای میرا نیست و همواره می‌تواند در چرخه باشد. آنچه برای ما مهم است اینکه در چارچوب نیاز‌های کشور از این ظرفیت و امکان بهره لازم را ببریم و این کار در چارچوب پادمان و نظارت آژانس انجام می‌شود و باید تأکید کنیم که ظرفیت تولید سزیم با نیاز کشور منطبق است.
اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مدعی توافقی نانوشته برای ایجاد محدودیت در حوزه هسته‌ای شده‌اند، گفت: تعاملات وزارت خارجه در چارچوب تدابیری است که به آن‌ها ابلاغ می‌شود و ما هم طبق همان، فعالیت هایمان را انجام می‌دهیم. معادن اورانیوم سال آینده از ۲۰ معدن عبور می‌کند
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی دیگر تصریح کرد: ما هم از فرصت‌هایی که در کشور است استقاده می‌کنیم و هم سعی می‌کنیم فرصت‌ها را خلق کنیم. مثلاً معادن اورانیوم بسیار حیاتی هستند. در ۱۴۰۰ ما از دو معدن در این حوزه استفاده می‌کردیم، اما امروز معادن در حال استفاده ما به ۱۰ معدن رسیده و سال آینده از ۲۰ معدن عبور می‌کند و این روند یک زنجیره ارزشی ایجاد می‌کند که نفع عمومی و تخصصی در بر دارد. همچنین در حوزه پرتودهی تمام سازوکار‌ها را فراهم و دستگاه‌های مولد پرتو را آماده کردیم و اتفاقاً آماده توسعه است تا پرتودهی به زندگی مردم وارد شود.
وی افزود: در ۱۰ سال آینده جلوگیری از ضایعات و دورریز‌های سنگین اتفاق می‌افتد و از سموم در محصولات کشاورزی کاسته می‌شود و عیار صادرات کشاورزی ایران هم افزایش می‌یابد و ما سعی داریم این آثار دیده شود. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره همکاری ایران با عربستان در ساخت نیروگاه‌های اتمی با تأکید بر اینکه تا جایی که شنیدیم چین برای همکاری با عربستان در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، گفت: ما هم آمادگی همکاری داشتیم و داریم و در گذشته هم در زمینه رادیودارو همکاری داشتیم. الان هم پیگیری‌هایی صورت گرفته و ارتباطی در جریان است و ان‌شاءالله با برقراری روابط سیاسی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.