زمین بی‌طرف هیچ ورزشگاه و VAR را چه کنیم؟

چند سالی مشکل تقابل با تیم‌های عربستانی را داشتیم و آن‌ها برای آمدن به تهران بهانه می‌آوردند، حال که روابط دیپلماتیک از سر گرفته شده و مشکلات سیاسی طرفین کاهش یافته، باز هم دغدغه رویارویی با حریفان سعودی را داریم. با اینکه رئیس فدراسیون معتقد است این مشکل از طریق رایزنی حل خواهد شد، اما معلوم نیست چالش ورزشگاه‌های مخروبه و نداشتن VAR را با چه روشی قرار است حل کنند!
مصوبه قبلی کنفدراسیون فوتبال آسیا کماکان پابرجاست و فعلاً طبق قانون قبلی دیدار تیم‌های ایرانی و سعودی باید در زمین بی‌طرف برگزار شود، مگر اینکه طرفین برای تغییر شرایط و بازگشت به وضعیت قبلی درخواست دهند و گویا این درخواست در حال پیگیری است. از آنجا که مشکلات ما و عربستان برطرف و روابط از سر گرفته شده است، مقامات آسیا نیز مشکلی با لغو مصوبه بازی در زمین بی‌طرف ندارند و قاعدتاً از این بابت مشکلی وجود ندارد، ولی بحث اصلی بر سر این است که ما در کدام ورزشگاه‌ها و با چه امکاناتی قرار است از تیم‌های عربستانی و سایر رقبای آسیایی پذیرایی کنیم؟
متأسفانه درد فوتبال ما یکی، دو تا نیست و حتی اگر سایه مشکلات سیاسی دست از سر مستطیل سبز ما بردارد، باز هم دردسر‌های این رشته تمامی ندارد. قصه بازی در زمین بی‌طرف بابت مشکلات قبلی به پایان رسیده، اما آماده نبودن ورزشگاه‌های وطنی و نداشتن تجهیزات به‌روز داوری می‌تواند بلای جانمان شود تا دوباره مجبور شویم یک کشور ثالث را به عنوان میزبان انتخاب کنیم. توجه داشته باشید که در این صورت دیگر نمی‌توانیم همه چیز را گردن حریف و مسئولان کشور رقیب بیندازیم. آقایان برای بازسازی ورزشگاه آزادی و خرید تجهیزات کمک‌داور ویدئویی شعار دادند و دست‌دست کردند، حتی روابط دیپلماتیک با عربستان هم برقرار شد، ولی هنوز خبری از اتمام تعمیرات و ورود دوربین‌های پیشرفته به کشورمان نشده است.
حتماً باید محروم‌مان کنند تا یادمان بیفتد اوضاع خوبی نداریم. حتماً باید پای آبروی کشور وسط بیاید و رسانه‌های عربی اخبار تبعید تیم‌های ایرانی به کشور ثالث را مخابره کنند تا مسئولان ورزش و فوتبال به تکاپو بیفتند. سرپرست وزارت ورزش وعده داشتن VAR را داده، آن‌هم از نوع اجاره‌ای. البته اجاره کردن تجهیزات در این مدت کوتاه باقی‌مانده تا اولین رویارویی آسیایی پرسپولیس بسیار سخت به نظر می‌رسد، ولی حتی اگر این وعده را هم باور کنیم، قرار است دوربین‌های مورد تأیید ای‌اف‌سی روی سکو‌های خرابه آزادی نصب شوند؟! وضعیت این ورزشگاه طوری است که قاعدتاً به این زودی‌ها نمی‌تواند میزبان هیچ مسابقه‌ای باشد، چه کمک‌داور ویدئویی داشته باشیم و چه نداشته باشیم. پرسپولیس و نساجی هر دو آزادی را به عنوان ورزشگاه میزبان معرفی کرده‌اند و با شرایط موجود این مسئله کاملاً منتفی به نظر می‌رسد. دیگر چه فایده‌ای دارد که مصوبه بازی در زمین بی‌طرف لغو شود یا نشود. ما در اصول اولیه میزبانی مسابقات بین‌المللی مانده‌ایم و می‌خواهیم یک شبه غائله را جمع کنیم. هنوز باورمان نشده فوتبال حرفه‌ای است. باور نکرده‌ایم که قوانین حرفه‌ای برای همه یکسان هستند و با هیچ درخواست و رایزنی نمی‌توان کار را پیش برد. یک زمانی کنفدراسیون برایمان سوسه می‌آمد و با حمایت‌های برخی کشور‌ها هر جور دلش می‌خواست سرمان را می‌برید، حال که بهانه سیاسی هم ندارد، مسئولان ورزش و فوتبال با کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌شان خیلی راحت بهانه می‌دهند دست ای‌اف‌سی. به‌راحتی می‌شویم سوژه تمسخر دیگر کشور‌ها و آقایان با چند مصاحبه می‌خواهند همه چیز را ماستمالی کنند. نخیر، دیگر دوران ماستمالی و لاپوشانی گذشته و حتی کشور‌هایی که در فوتبال محلی از اعراب نداشتن نیز از ما جلو زده‌اند و به گرد پایشان هم نمی‌رسیم و رقابت با آن‌ها با دوربین‌های اجاره‌ای و موقت واقعاً خنده‌دار است.