فرمان مسکنی رئیسی به بانک‌ها


دولت سیزدهم میراث‌دار پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن از دو دولت قبل است. مسکن مهر و مسکن ملی دو پروژه‌ای است که در دو دولت قبلی به مردم وعده شد، اما ناتمام ماند. طبق وعده روحانی سال ۱۳۹۶ قرار بود پایان پروژه مسکن مهر جشن گرفته شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه برای پیروزی در دوره دوم ریاست جمهوری، حسن روحانی با شعار تخصیص رایگان زمین برای مسکن ملی به میدان آمد، ولی تا پایان دولتش این پروژه نیز با پیشرفت ۸ تا ۱۰ درصدی رها شده بود. دولت سیزدهم که اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی (داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند، به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند) را سرلوحه کار خود قرار داده بود، تلاش کرد بستر‌های لازم را برای ساخت مسکن و تسهیل روند ساخت فراهم کند، از این رو دو میراث ناتمام دولت‌های قبل را ادغام و از پروژه نهضت ملی مسکن رونمایی کرد. دولتمردان معتقدند هر چند مسکن کالا تلقی نمی‌شود، اما سیاست حاکم بر این بخش در کشور آن را تبدیل به کالا کرده است و تا زمانی که از این حالت خارج نشویم و سرمایه‌ها به بخش تولید هدایت نشود، عملاً تحقق حقوق طبیعی و اساسی مندرج در قانون اساسی برای ملت میسر نمی‌شود و ادامه این سیکل با سفته‌بازی و دلالی‌ای که در بخش مسکن بر مردم فشار می‌آورد، محرومیت از حقوق قانونی مردم را دوچندان می‌کند.
همراهی‌نکردن بانک‌ها با نهضت ملی ساخت مسکن
در سال نخست شروع به کار دولت، وزارت مسکن درگیر آزاد‌سازی زمین‌های مازاد وزارتخانه‌ها و تخصیص زمین برای این پروژه ملی بود و به دلیل سنگ‌اندازی برخی ذی‌نفعان کار به کندی پیش رفت. از نیمه‌های سال دوم دولت کارشکنی بانک‌ها برای تخصیص تسهیلات آغاز شد، به طوری که اسفند سال گذشته برخی نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه برخورد قانونی با بانک‌های متخلف را خواستار شدند. از آن زمان تاکنون وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مدام از همکاری نکردن شبکه بانکی گله‌گذاری کردند و با انواع هشدار‌ها، تهدیدات و حتی برنامه‌های تشویقی تلاش کردند سیستم بانکی را برای پیشرفت این پروژه ملی پای کار بیاورند. به جز بانک مسکن ظاهراً سایر بانک‌ها همچنان به بهانه‌های مختلف از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن سر باز می‌زنند.


در ادامه این کارشکنی‌ها روز گذشته رئیس‌جمهور در آیین افتتاح بیش از ۱۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن در کشور بار دیگر از عملکرد بانک‌ها در تخصیص‌نیافتن تسهیلات به بخش مسکن انتقاد کرد.
سیدابراهیم رئیسی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهیدان باهنر و رجایی گفت: هفته دولت طبیعتاً باید عملکرد‌ها و اقدامات دولت به مردم عزیز گزارش شود و از طرفی نگاه‌هایی که مردم نسبت به دولت دارند و توقعات و انتظاراتی که از دولت و دولتمردان دارند، بتواند جامه عمل بپوشاند.
رئیسی افزود: از نیاز‌های جدی کشور و مردم در شهر و روستا مسکن است. از ابتدای دولت تأکید کردیم مسئله مسکن در اولویت است. تلاش وزارت راه‌و‌شهرسازی و تمام واحد‌های همکار این بوده است که همه مجموعه‌ها برای ساخت مسکن مساعدت کنند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: مسکن به عنوان اقتصاد پیشران که می‌تواند تولید را در کشور فعال و بخش‌های مختلفی را راه‌اندازی و شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند، موضوع بااهمیتی است و از همه مهم‌تر اینکه نیاز جدی خانواده‌هاست.
رئیسی با بیان اینکه سهم مسکن و اجاره مسکن در سبد خانواده بالاترین سهم است، اظهار داشت: مسکن‌سازی در کشور یا کمک کردن یا پرداخت تسهیلات و اخذ مجوز و تأمین زمین دغدغه جدی مردم را کاهش می‌دهد. مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی هر جا فعال می‌شود، همراه با آن تولیدات مختلف راه می‌افتد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاری که امروز در وزارت راه‌و‌شهرسازی انجام می‌شود، کار گسترده‌ای است، افزود: با همکاری استانداران، فرمانداران و همه مسئولان در سراسر کشور گام‌هایی برداشته شده که آثار آن در حال مشخص شدن است.
رئیسی با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران برای تأمین مسکن مردم و افتتاح بیش از ۱۰۰هزار واحد پروژه نهضت ملی مسکن در کشور، آن را موجب مباهات و خرسندی دانست و از مسئولان بخش مسکن خواست این نهضت را با همین قوت و قدرت ادامه دهند تا کسانی که فاقد مسکن هستند، بتوانند از مسکن مناسب برخوردار شوند.
رئیس‌جمهور به همکاری وزارت راه‌و‌شهرسازی با نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر برای تسریع در ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: با پرداخت تسهیلات، احیای بافت‌های فرسوده و پروژه‌های خودمالکی، آن‌ها هم توانستند در این نهضت سهیم باشند. این نهضت فراگیر با همکاری وزارت راه‌و‌شهرسازی، سایر بخش‌ها و نیز بانک‌ها انجام شده است.
وی با بیان اینکه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن نقش مهمی دارند، بر این نکته تأکید کرد که بانک‌ها باید به صورت خاص تسهیلات بخش مسکن را پرداخت کنند، زیرا این تسهیلات جزو تکالیف جدی است.
رئیسی ابراز امیدواری کرد به همت همه دولتمردان و مسئولان، نهضت ساخت مسکن در کشور تداوم یابد و مردم هر روز شاهد گشایش در زندگی خود باشند.