جناح دشمن ملتهب است

صبح ديروز ابراهيم رييسي، رييس دولت سيزدهم در نشست خبري كه با حضور نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي برگزار شد، پس از حدود 20 دقيقه صحبت‌هاي مقدماتي، به سوالات 18 نفر از خبرنگاران پاسخ داد.
روزنامه جوان، خبرگزاري ايرنا، شبكه راشا تودي، روزنامه شرق، خبرگزاري فارس، خبرگزاري مهر، روزنامه كيهان، خبرگزاري برنا، روزنامه آساهي ژاپن، شبكه خبر، شبكه العراقيه، خبرآنلاين، روزنامه همشهري، خبرگزاري فرانسه، روزنامه آرمان امروز، خبرگزاري ميزان، شبكه الميادين و خبرگزاري قرآني (ايكنا)، 18 رسانه‌اي بودند كه نمايندگان آنها از رييسي سوالات خود را پرسيدند. تركيب خبرنگاران انتخاب‌شده براي پرسش سوال، موضوعي بود كه پررنگ به نظر مي‌آمد؛ اكثر اين رسانه‌ها از جمله رسانه‌هاي حامي دولت بودند و حداكثر تنها 3 رسانه در زمره منتقدان بودند كه فرصت پرسش سوال براي‌شان فراهم شد.
رييسي در اين نشست خبري پيرامون مذاكرات هسته‌اي گفت كه «ما ميز مذاكره را براي رفع تحريم‌ها ترك نكرده‌ايم بلكه اين ديگران بودند كه آن را ترك كردند و الان هم تمايل به ادامه بحث و گفت‌وگو با ما را دارند.» او افزود: «بارها گفته‌ايم كه پرونده رفع تحريم‌ها، تنها پرونده سياست خارجي ما نيست؛ پرونده ارتباط با كشورهاي همسايه و امثال اينها نيز دنبال مي‌شود و به موازات آن عضويت در ائتلاف‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نيز در دستور كار ايران قرار دارد.» رييسي در بخش ديگري از سخنانش افزود: «برخي مي‌گويند راهكار برون‌رفت از مشكلات، لبخند زدن امريكا يا برخي كشورهاي اروپايي است. بارها گفته‌ام كه منتظر لبخند آنها نخواهيم شد و اقتصاد و زندگي مردم را به اراده آنها وصل نمي‌كنيم.» رييسي در پاسخ به پرسشي پيرامون وجود التهاب و دوقطبي در جامعه گفت: «اعتقادي به وجود التهاب در جامعه ندارم و اين التهاب بيشتر در جناح دشمن وجود دارد و آنها ملتهب هستند.» وي تاكيد كرد: «در جامعه با وجود همه اختلاف‌نظرها انسجام وجود دارد و اين التهاب و دوقطبي شدن در حوزه‌هاي مختلف از سوي دشمن القا مي‌شود.» رييسي گفت: «با شناختي كه از جامعه داريم، نقاط اشتراك بسيار بالاست، ضمن اينكه نقاط اختلافي هم وجود دارد كه اشكالي هم ندارد، اختلافاتي هم اگر وجود دارد، با سخن كاهش پيدا مي‌كند.»
رييس قوه مجريه با تاكيد بر اينكه وجود دو ديدگاه به معناي دوقطبي بودن نيست، گفت: «يك ديدگاه معتقد به هشدار بود و ما هم معتقديم اگر همه دست به دست هم بدهيم، مي‌توانيم كشور را پيش ببريم تا رشد نقدينگي و تورم كاهشي و مهار شود.» او ادامه داد: «در روزهاي اغتشاشات، من در دانشگاه‌ها، خيابان‌ها و عرصه‌هاي مختلف حضور پيدا مي‌كردم و با استقبال مردم هم مواجه مي‌شدم. در سمت ديگر هم سخن متفاوت بود، انتقاد و اعتراض هم وجود داشت، اما اين نشانه التهاب نيست و نشانه وجود دغدغه‌هاي افرادي در جامعه است كه بايد به آنها توجه شود و توجه هم خواهد شد.» خبرنگار خبرگزاري فارس، سوالي درباره برخوردها با اساتيد دانشگاه پرسيد؛ البته از اين جهت كه در جريان رخدادهاي سال گذشته «رفتارهاي مجرمانه برخي اساتيد و سوءاستفاده از محيط دانشگاه با پنهان شدن پشت ادعاي آزادي بيان و ... توقع مي‌رفت دولت برخورد قاطعي با آنها داشته باشد». نهايتا از رييس‌جمهوري پرسيد كه «برنامه دولت براي تضمين محيط علمي دانشگاه‌ها چيست؟» كه رييسي هم در بخشي از پاسخش گفت: «در قضايايي كه اتفاق افتاد برخي دچار غفلت شدند و حتما بايد آنها را آگاه كرد تا محيط دانشگاه از محيط آرامش، علمي‌افزايي و معرفت‌افزايي به محيط ديگري تبديل نشود. درباره افرادي كه دچار خطا يا اتهامي شدند، با الهام گرفتن عفو رهبري نسبت به متهمان، ما نيز در دانشگاه‌ها درباره كساني كه تخلف كرده يا خطايي مرتكب شدند، عمل كرديم تا اين عفو شامل آنان شود. اگر افراد نادري بخواهند قانون‌شكني كنند، خود دانشگاه نبايد اجازه دهد؛ دانشجو و استاد ما اينطور نيستند اما اگر فردي بخواهد نظم دانشگاه را برهم زند، بايد گفت كه دانشگاه چارچوبي دارد و همه بايد به قانون پايبند باشند. بيش از دانشجو، استاد و بيش از استاد مديران و دست‌اندركاران دانشگاه بايد به قانون پايبند باشند زيرا قانون‌مداري مي‌تواند دانشگاه را پيش ببرد.»
شايد مهم‌ترين بخش از نشست خبري ديروز، سوال خبرنگار روزنامه ژاپني از رييسي بود؛ او در بخشي از سوال خود پرسيد كه «آيا دولت جنابعالي برنامه‌اي براي آزادسازي يك و نيم ميليارد دلار از اموال بلوكه‌شده ايران در ژاپن را دارد؟». رييسي هم در پاسخ گفت «يكي از برنامه‌هايي كه در دولت داريم مساله آزادسازي پول‌هاي مسدودشده ايران در كشورهاي مختلف است و آزادسازي اين پول‌ها جزو دستور كارمان است.» 
او افزود: «توصيه‌مان به دولت ژاپن اين است كه مستقل زندگي كند. تحت‌تاثير امريكايي‌ها نباشد. پولي اگر جمهوري اسلامي آنجا به امانت گذاشته است يا قيمت كالايي پول جمهوري اسلامي و هر كشوري، اينها تحت‌تاثير كشورهاي ديگر و دولت‌هاي ديگر قرار نگيرد.» اما پس از گذشت چند دقيقه، فردي يك كاغذ را به رييسي رساند كه او هم پيش از پاسخ به سوال جديد، توضيحات تكميلي را پيرامون پول‌هاي بلوكه‌شده ارايه كرد: «ما پول بلوكه‌شده ظالمانه را فقط در كره داشتيم و اگر در جاهاي ديگر پولي داريم، در اختيار بانك مركزي ما است. لذا پول بلوكه‌شده‌اي در كشورهاي ديگر نداريم.»