سرگرداني درصف خودرو

گروه اقتصادي
سامانه يكپارچه فروش خودرو، يا سامانه متمركز قرعه‌كشي خودرو، بستري است كه وزارت صمت براي ساماندهي بازار خودرو و ايجاد شفافيت بيشتر دستور راه‌اندازي آن را داد. در اين سامانه بازه زماني مشخصي نيز براي عرضه خودرو تعيين شده است. اين در حالي است كه با وجود زمان تعيين‌شده براي ارايه خودروهاي ثبت‌نامي تحويل اين خودروها بنا به دلايل مختلفي با تاخير روبرو شده‌است.
سامانه فروش يكپارچه خودرو تقريبا تمام توليدات خودروسازان را تا پايان سال آينده به فروش رسانده است اما مشكلات متعددي كه نبود قطعه فقط يكي از آنهاست، قطعا‌ تحويل خودرو به متقاضيان را دچار مشكل مي‌كند. پيش از اين نيز خبرهايي از خودروسازان به گوش مي‌رسيد كه براي تحويل به موقع تعهدات بايد با تمام ظرفيت توليد كنند و اگر در تابستان با قطعي برق يا گاز روبه‌رو شوند، امكان تحويل به موقع تعهدات وجود نخواهد داشت.
تحويل به موقع تعهدهاي ايجادشده توسط سامانه يكپارچه فروش براي خودروسازان، براي اين شركت‌ها اصلا كار ساده‌اي نيست و موانع بسياري براي اين كار وجود دارد. هرچند كه برخي تحليل‌ها بر اين موضوع تاكيد دارند اينگونه تاخير‌ها به سود خودروسازان هم هست. در حال حاضر بخش عرضه در بازار خودرو مختل شده و تاخير در تحويل‌ها نيز بازار را تشنه‌تر خواهد كرد. در حال حاضر، ‌خودروسازان، بخش بزرگي از نقدينگي مورد نياز خود را از سامانه يكپارچه خودرو جذب كرده‌اند. اما گزارش‌هاي متعددي از تاخير در تحويل خودروها به دست «اعتماد» رسيده كه نشان مي‌دهد در اين چرخه معيوب، فقط بخش تقاضاست كه زيان مي‌بيند. مردمي كه در سامانه ثبت‌نام كرده‌اند و براي خريد خودرو بايد يك سال و شايد بيشتر صبر كنند و هر ماه هم با خلف وعده طرف عرضه مواجه مي‌شوند كه پول بيشتري تحت عنوان «مابه‌التفاوت» طلب مي‌كنند و خبري هم از خودرو نيست.


آنچه در پي مي‌آيد روايت يكي از متقاضيان خريد خودروي سورن پلاس در اولين طرح پيش‌فروش شركت‌ ايران‌خودرو در ارديبهشت ماه سال جاري است. يكي از چندين مورد از بخش تقاضا كه اين روزها در سرگرداني و استيصال كامل به سر مي‌برند.
 
تحويل 45 روزه يا تاخير 6 ماهه؟
اين خريدار خودروي سورن پلاس از شهر سمنان در اين باره به «اعتماد» گفت: متاسفانه از بهمن و اسفندماه سال گذشته تاكنون تعهدات شركت ايران‌خودرو هنوز اجرايي نشده است و بسياري از ثبت‌نامي‌هاي خودروهاي سورن پلاس و پژو پارس خودروهاي‌هاي خود را پس از چندين ماه هنوز دريافت نكرده‌اند.
او با اشاره به راه‌اندازي سامانه يكپارچه فروش خودرو افزود: در دومين طرح پيش‌فروش خودرو، ايران‌خودرو شركت نكرد و اعلام كرد كه تعهداتش تا پايان سال 1403 تكميل شده است ‌اما موضوع اصلي تاخير‌هاي اين شركت در تحويل خودروهاي ثبت‌نامي است و تاخيرهاي 6 ماهه و 7 ماهه‌اي وجود دارد كه متقاضيان را دلخور كرده است.
 
هنوز تعهدات بهمن و اسفند ماه تكميل نشده است!
او در ادامه گفت: بنده در اولين طرح پيش‌فروش ايران‌خودرو كه در ارديبهشت ماه امسال بود شركت و مبلغي كه بايد واريز مي‌شد را هم به صورت كامل پرداخت كردم. قرار بر اين بود تا خودروي سورن‌پلاس ثبت‌نامي را 45 روزه به ما تحويل بدهند اما امروز حدود یک ماه و نيم است كه از موعد تحويل خودروي ما گذشته و تحويل آن به تاخير افتاده است. زماني كه با شركت ايران‌خودرو تماس مي‌گيريم اعلام مي‌كنند كه هنوز تعهدات بهمن ماه و اسفند ماه سال 1401 را تكميل نكرده‌ايم و هر زمان كه آنها تكميل شد خودروي شما را هم تحويل مي‌دهيم.
وي ادامه داد: خواهرم هم كه متقاضي خريد خودروي پژوپارس است و در مرحله دوم اولين طرح پيش‌فروش خودرو شركت كرده بود كه به تازگي براي او هم دعوتنامه تكميل وجه آمده و گفته شده كه 45 روزه يعني در مهر يا آبان ماه خودروي پارس را به او تحويل مي‌دهند، سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه چرا با وجودي كه هنوز خودروهاي ثبت‌نامي بهمن و اسفندماه 1401 را تحويل نداده‌اند باز هم پيام براي واريز وجه مي‌دهند و مي‌گويند 45 روزه خودرو را تحويل مي‌دهند؟ مگر تعهدات قبلي را انجام داده‌اند؟
 
خودروي 280 ميليوني، 355 ميليون تمام شد
اين مشتري ايران‌خودرو ادامه داد: البته از زماني كه تحويل خودروي بنده به تاخير خورد پيگيري‌هايم را شروع كردم كه بار اول شركت اعلام كرد اين مساله به دليل مسائل مربوط به رعايت استانداردهاي 85گانه است و به همين دليل تحويل خودروها با مشكل مواجه شده پس از برطرف شدن اين مشكل، موضوع افزايش قيمت از سوي شوراي رقابت و پس از آن موضوع مربوط به پلاك كردن خودرو از سوي راهبر ناجا را عنوان كردند و هر بار هم قيمت خودرو را بالا بردند.
او در مورد قيمت نهايي خودروي سورن‌پلاس هم گفت: آن طور كه روز اول اعلام شده بود قيمت اين خودرو 280 ميليون تومان مي‌شد اما پس از تغييرات قيمت از سوي شوراي رقابت و مسائل مربوط به استاندارد، پرداختي اين خودرو تا 355 ميليون تومان بالا رفت و آن را تكميل كردم كه البته در چند مرحله اين افزايش قيمت‌ها صورت گرفت و امروز كه به مرحله فاكتور رسيده و يك ماه و نيم هم از موعد تحويل خودرو گذشته هنوز پاسخ روشني براي زمان دقيق دريافت خودرو به ما اعلام نكرده‌اند و مي‌گويند ممكن است تا مهر ماه هم خودرويي به شما ندهيم.
 
تحويل خودرو پس از افزايش قيمت بعدي شوراي رقابت؟
وي افزود: بنده با ماشين كار مي‌كنم و به دليل گرفتاري‌هايي كه از نداشتن خودرو برايم به وجود آمده با هزينه شخصي خودم از سمنان به تهران آمدم تا شايد راهي پيدا كنم اما به دليل اينكه پاسخ قانع‌كننده‌اي از دفتر تهران دريافت نكردم از تهران به تبريز كه خط توليد سورن پلاس در آنجاست، رفتم و با كمال تعجب ديدم كه كارخانه تبريز پر از خودروي سورن‌پلاس است كه قطعات‌شان هم تكميل بود و نقصي هم نداشتند و زماني كه از يكي از افراد مطلع در آن كارخانه پرسيدم چرا خودروها را تحويل مردم نمي‌دهيد ايشان اعلام كرد به دليل اينكه شوراي رقابت در سال دو بار افزايش قيمت دارد و افزايش قيمت بعدي در انتهاي شهريور ماه است و به همين دليل اين خودروها را فاكتور نمي‌كنند تا پس از افزايش قيمت بعدي اين خودروها را تحويل مردم بدهند دقيقا همان كاري كه در شب عيد هم در مورد خودروي پژو پارس كردند.
 
سود تاخيري كه خودروساز مي‌دهد چندين ميليون تومان با سود بانك فاصله دارد
او ادامه داد: سوال من اين است كه آيا اين كار شركت خودروساز تخلف نيست؟ خودروسازي كه تعهدات 5 ماه پيش خود را انجام نداده چرا باز هم براي مشتريان مهر و آبان خود دعوتنامه تكميل وجه خريد خودرو براي تحويل 45 روزه ارسال مي‌كند؟ آيا اقدام اين شركت يك نوع كلاهبرداري نيست؟
وي تصريح كرد: تنها در شهر ما كه شهر كوچكي هم هست فقط 45 نفر براي خودروي سورن‌پلاس ثبت‌نام كرده‌اند كه با تاخير در تحويل هم روبرو شده‌اند و كافي است نگاهي به شبكه‌هاي اجتماعي بيندازيد، مي‌بينيد كه هر روز تعداد زيادي از مردم از اين تاخيرهاي چند ماهه خودروها گله‌مند هستند و زماني هم كه با شماره‌هايي كه براي پاسخگويي مشتريان ارايه شده تماس مي‌گيريم تنها پاسخ‌شان اين است كه صبور باشيد تا يكي، دو ماه آينده تعيين تكليف مي‌شويد.
او گفت: زماني هم كه از تاخيرها گله مي‌كنيم مي‌گويند سود تاخير به شما تعلق مي‌گيرد اما سود تاخيري كه شركت ايران‌خودرو مي‌دهد 2 ميليون و 800 هزار تومان در ماه است و اگر بنده 355 ميليون توماني كه واريز كردم را در بانك مي‌گذاشتم هر ماه 8 تا 9 ميليون تومان سود مي‌گرفتم و با همين حساب ساده اين شركت حدود 6 ميليون تومان هر ماه از اين مبلغ برمي‌دارد.
(توضيح ضروري: اسناد و مدارك مرتبط با اين مشتري سامانه يكپارچه خودرو در دفتر روزنامه محفوظ است)