رك، صريح، بدون كنايه با آقاي رييس‌جمهور

هفته دولت بر رييس‌جمهور و اعضاي كابينه مبارك باشد.
اين هفته بهترين فرصت است كه هدايايي از جنس نقد خدمت شما و همكاران‌تان تقديم كنم.
۱- اخيرا در مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي شما وضعيت بسيار خوبي براي كشور ترسيم مي‌شود. البته اينها نتيجه اطلاعاتي است كه مي‌گيريد و در كارتابل شما قرار مي‌گيرد. نمي‌دانم شايد هم خيلي‌هايش درست باشد. اما مشكل اصلي فاصله بين كارتابل شما و واقعيت جامعه است. بسياري از اينها كه شما مي‌گوييد براي جامعه ‌باورپذير نيست، چون اثرات آن را در زندگي روزمره نمي‌بينند.
۲- بسياري از مديران شما كه اكثرا مديران آقاي احمدي‌نژاد بوده‌اند باري كه برنمي‌دارند، حاشيه‌هاي نااميد‌كننده‌اي براي دولت مي‌سازند. از بيانات و رفتار شما معلوم مي‌شود كه با اين حاشيه‌سازي‌ها خيلي موافق نيستيد. برخلاف استراتژي آقاي احمدي‌نژاد كه مديريتش بر مدار حاشيه‌ها مي‌گذشت.


اين حاشيه‌سازي‌ها حتي اگر موضوعات محوري و اصلي جامعه هم نباشد، اما در عصر ارتباطات دل‌نگراني و نااميدي ايجاد مي‌كند. بيشترين آنها رفتار سليقه‌اي در ذيل سياست كلي خالص‌سازي است.
۳- بالطبع شعار شما و هم‌طيفان‌تان، انقلابي كردن دولت و به اصطلاح دوستان‌تان پاكسازي دولت از بانيان وضع موجود است. به ‌قول امروزي‌ها اوكي. اما قبول كنيد كشور با اين همه نيازهاي پيچيده فني و اقتصادي را نمي‌توان به دست عده‌اي داد كه يا به تظاهر يا به واقعيت فقط ادعاي مكتبي بودن دارند. تخصص‌ها بايد در جاي خودش قرار گيرد. به خصوص كه نسل فعلي همه دست‌پروردگان جمهوري اسلامي هستند. ممكن است يكدل كامل نباشند، اما حضرت علي(ع) فرمود رياست سعه صدر مي‌خواهد. اعلام گتره‌اي كه فلان مقدار نيروي حزب‌اللهي به دولت اضافه شده‌اند، مشكل‌آفرين است نه مشكل‌گشا.  
شما كه مورد اعتماد همه اركان نظام هستيد، بيشتر از بقيه مي‌توانيد شعار به زمين مانده جذب حداكثري رهبري را عملي كنيد. براي بخش دفع، چندين سازمان امنيتي و اطلاعاتي و تبليغاتي وجود دارد. اما يك نهاد كوچك هم براي جذب حداكثري نيست.
۴- نسل جوان كشور به دليل فرزند اينترنت بودن در همه جهان در همه چيز متفاوت از نسل قبل اينترنت فكر مي‌كند. براي اين نسل اگر فكري كرديد كه آرامش به آنها برگردد، دولت موفقيت بزرگي در همه ‌چيز پيدا مي‌كند.
محدوديت‌هاي فيلترينگ آنها را از اينترنت محروم نكرده. شما بهتر از آمار گذر از فيلترينگ و وي‌پي‌ان‌ها خبر داريد. اما اين ارتباط با اينترنت كه بيشترين حجم زماني فرزندان ما و شما و جامعه به آن مشغولند، به دليل سختي‌هاي وي‌پي‌ان با ناراحتي از حكومت همراه است و سخنان عادي و مقبول حاكميت را هم كم‌تاثير مي‌كند.
براي يك‌بار جسارت كنيد و فضاي ارتباطي را بدون فيلتر‌هاي مزاحم ايجاد كنيد تا صداي خودتان بهتر شنيده شود.
۵- باور كنيد دين و دينداري در معرض آسيب جدي است. يكي از مهم‌ترين دلايل آن تبليغات بيش از حد نياز در مورد دينداري است كه هر روانشناس و جامعه‌شناسي مي‌داند اثر معكوس دارد. ديگري سخنان غيرمتعارف و غيرقابل قبول خطباي بسياري از تريبون‌هاي ديني است. سومي رياكاري كساني است كه احيانا بيش از حد بر جامعه سخت مي‌گيرند.
نتيجه اين كار يكي بي‌ديني است. ديگري رشد تحجر و سومي تقويت مذهب سكولار. به داد دينداري برسيد.
در همه اين موارد مي‌شود بحث‌ها و طرح‌هاي بسياري داشت. ولي گمان نمي‌كنم اشتغالات بگذارد به اين نكات توجه شود.