پایان حکومت ۵۳ ساله خانواده بونگو

کامیار-در ادامه تحولات قاره آفریقا و تداوم کودتاهای نظامی در برخی کشورهای این قاره، گروهی از نظامیان کشور گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شود.انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور اعلام کرده بود که «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا، پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود،امامخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند.حالا این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا و کشورهای تحت مستعمره فرانسه در سه سال گذشته است. آخرین کودتای نظامی در آفریقا مربوط به کشور نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.گابُن کشوری در غرب آفریقای مرکزی است که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوایی همسایه است.گابن از سال ۱۸۸۶ از مستعمره های استوایی فرانسه در آفریقا بود که ۱۷ اوت ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.نکته این جاست که سرنگونی دولت علی بونگو و انحلال نهادهای دولتی از طرف ارتش به حکومت ۵۳ ساله خانواده بونگو در گابن پایان می‌دهد؛ علی بونگو در سال ۲۰۰۹ و پس از درگذشت «عمر»، پدرش قدرت را به دست گرفت؛ عمر ۴۱ سال قدرت در گابن را در اختیار داشت.علی بونگو سال ۲۰۱۸ به علت سکته مغزی به مدت یک سال از عرصه قدرت دور بود و در این دوره کشور گابن با ناآرامی‌های گسترده ای  روبه رو شد و حتی بخشی از نظامیان علیه دولت بونگو دست به کودتا زدند که شکست خوردند و تمام عوامل بازداشت شدند.گابن به لطف درآمدهای نفتی و جمعیت اندک ۲.۳ میلیون نفری، یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقا از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه است و نفت، ۶۰ درصد از درآمدهای کشور را تشکیل می دهد.
انتشار فهرست دارایی‌های «عمربونگو»
با وقوع کودتای نظامی در گابن، رسانه‌های محلی دارایی‌های «عمر بونگو»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را منتشر کردند .عمر بونگو۴۲ سال (از ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۹) قدرت را در گابن در دست داشت؛ پس از درگذشت عمر در سال ۲۰۰۹ پسرش علی بونگو جانشین او می‌شود که با کودتای ارتش سرنگون شد.طبق اعلام Africa Facts Zone اموال عمر بونگو در فرانسه به این شرح است:۷۰ حساب بانکی،۲ خودروی «فراری»،۶ خودروی «مرسدس‌بنز»،۳ خودروی «پورشه» و یک خودروی بوگاتی.یکی از نکاتی که در کودتاهای اخیر آفریقا باعث درد و رنج و فشار بسیار زیادی برای استعمارگران قدیم و جدید غربی شده، حمایت عامه مردم از نظامیانی است که دولت‌های وابسته را برکنار کرده‌اند. تاکنون در کمتر کشوری شاهد بوده‌ایم که نظامیان کودتا کنند و مردم به خیابان‌ها بیایند و با ابراز خوشحالی در حمایت و پشتیبانی از نظامیان و دفاع از کشور برای به دست گرفتن سلاح اعلام آمادگی کنند. در کشور گابن که در اتفاقی مهم (دست کم برای ملت‌های آفریقا و جمعیت ۲ میلیونی این کشور) نظامیان با موفقیت خانواده حاکم را دستگیر و تشکیل دولت انتقالی را اعلام کردند. مردم  هم به خیابان ها آمدند و شادمان و خوشحال از رفتن علی بونگو همدیگر را در آغوش گرفتند.
 فرانسه «گابن» را هم از دست می‌دهد؟


 در سال‌های اخیر مستعمره‌های سابق فرانسه یکی پس از دیگری از سلطه ارباب سابق خود خارج شده‌اند و آن‌طور که از شواهد پیداست، نوبت به گابن رسیده است. فرانسه برای نخستین بار از طریق امضای «پیمان‌های حفاظت» با مقامات محلی وقت در ۱۸۳۹ و ۱۸۴۱ به گابن پا گذاشت تا این که در ۱۸۸۵ رسماً گابن را به عنوان مستعمره خود اعلام کرد.پس از حدود یک قرن استعمار، گابن در ۱۹۶۰ اعلام استقلال کرد، اما چهره‌هایی که در این کشور به قدرت رسیدند، مانند بسیاری از دیگر مستعمره‌های فرانسه، مواضعی نزدیک به پاریس داشتند.گابن از زمان استقلال خود تا امروز، یکی از نزدیک ترین متحدان ارباب استعمارگر سابق خود در آفریقا بوده است. این کشور در دهه ۱۹۶۰ منبع اصلی فرانسه در تامین اورانیوم بود و پاریس روابطش با این کشور را برای «بازدارندگی هسته‌ای» خود حیاتی می‌دانست. علاوه بر این، پس از آن که فرانسه در دهه ۱۹۶۰ نفوذ خود را در الجزایر از دست داد، در تامین نفت وابستگی شدیدی به گابن پیدا کرد.گابن هرگز به معنای واقعی کلمه از استعمار فرانسه خارج نشده بود و تلاش نظامیان فرانسوی برای سرنگون کردن دولت گابن در ۱۹۶۴، شاهدی بر این ادعاست. از ۲۰۰۸ تا امروز حدود ۱۰ هزار فرانسوی در گابن زندگی و کار می‌کنند و گردان ششم پیاده‌نظام نیروی دریایی فرانسه نیز در این کشور مستقر است.پس از سرنگونی حکومت «محمد بازوم» در نیجر توسط نظامیان این کشور که با استقبال مردمی هم همراه شد، حالا به نظر می‌رسد، پاریس یکی دیگر از متحدان خود در آفریقا را از دست داده است.