چالش تامین گاز در شهرک‌های صنعتی

حلاجیان/ تامین گاز برخی واحدهای تولیدی جدید مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان اکنون با مشکل مواجه است و طی سال های اخیر به ندرت درخواست های مبتنی بر رساندن گاز به واحدهای صنعتی محقق شده است. این جملات را فرشچی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی در مصاحبه روز گذشته خود مطرح کرده است. او در ادامه مصاحبه خود می افزاید: هر چند شرکت گاز در رساندن این انرژی به شهرک ها و نواحی صنعتی تاکنون همراهی خوبی داشته و همه خطوط انتقال و ایستگاه های تی.بی.اس و سی.جی.اس را که لازم بوده، در داخل و خارج از شهرک صنعتی ایجاد کرده اما ۲ سالی است که این روند با مشکل مواجه شده است.
همه این ها در حالی است که به طور حتم انرژی یکی از مهم ترین شاخص ها برای توسعه در هر منطقه ای است و این موضوع در استان ما به دلیل این که مسیر توسعه با محوریت صنایع فولادی و معدنی تحقق می یابد و این صنایع جزو صنایع انرژی بر محسوب می شوند، اهمیت دو چندانی پیدا می کند. در این زمینه لبافی رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان معتقد است کار اساسی برای جبران ناترازی گاز، اصلاح خطوط انتقال است.
فرشچی در ادامه مصاحبه خود با تاکید بر این که هزینه های سرباری که به منظور انتقال انرژی برای واحدهای صنعتی به وجود می آید، توان سرمایه گذاری را از آن ها می گیرد؛ افزود: نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذار هم در آب، هم در برق و هم در گاز مشارکت کند، هم اکنون جلب مشارکت سرمایه گذار در آب و برق انجام شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون برای رساندن گاز به واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی چناران و کاویان با مشکل مواجه هستیم و طی ۲ سال گذشته شرکت گاز به ندرت گاز این واحدها را تامین کرده است، واحدهای مزبور نیز به دلیل نبود گاز نتوانسته اند فعالیت خود را آغاز کنند.


پاسخ شرکت گاز به شهرک های صنعتی
با این حال مسعود اسماعیلی، رئیس خدمات فنی و فروش شرکت گاز استان خراسان رضوی نظر متفاوتی دارد و به خبرنگار ما می گوید: در خصوص شهرک های صنعتی تعاریف کاملا مشخصی وجود دارد و حدود اختیار و عمل دستگاه ها مشخص شده و طبق مقررات موضوعه، شرکت استانی و مادر تخصصی شهرک های صنعتی موظف به اقدام هستند‌.
در خصوص گازرسانی داخل شهرک های صنعتی طبق آیین نامه قانون مربوط، لازم است شرکت شهرک های صنعتی اعتبار لازم را تعیین کند و پیگیری اختصاص بودجه آن را انجام دهد. بدیهی است در صورتی که برنامه ریزی و پیگیری لازم شود نه تنها هزینه جدیدی به صنایع تحمیل نمی شود بلکه مبالغ دریافتی فعلی، توسط شرکت شهرک های صنعتی نیز حذف خواهد شد‌.
شرکت گاز استان خراسان رضوی طی ۳ سال گذشته در حوزه گازرسانی به صنایع با عملکرد گازرسانی هر روز پنج صنعت در کل کشور پیشتاز بوده که این خود گواه اهتمام و افتخار شرکت گاز  در خدمت گزاری به صنایع استان است.
در هر صورت مانند تمام پروژه های عمرانی صرف هزینه، تنها در حدود اعتبار و محل استفاده تعیین شده، امکان پذیر است و غیر از آن بر خلاف قانون خواهد بود.
 راه حل اساسی، اصلاح خطوط انتقال است
لبافی رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان درخصوص موضوع انتقال گاز به در واحدهای صنعتی به خراسان گفت: باید دقت کنیم که استان ما به هرحال ته خطوط انتقال گاز قرار دارد و طبیعتا این جا هم فشار و هم انتقال کمتر است؛ چند نکته دیگر هم باید مدنظر قرار گیرد و آن، این که مصرف گاز ما دایم در حال افزایش است و یکی از اهداف دولت گازرسانی به روستاهای دور افتاده است، طبق گفته کارشناسان این حوزه، این شبکه انتقال کفایت مصرف را به همراه ندارد و در شورای گفت و گو مطرح می شد که حتی در تابستان نیز ما با مشکل تامین گاز مواجه هستیم چرا که یکی از اهداف ذخیره سازی گاز در پالایشگاه سرخس است و راه حلی که خبرگان این حوزه مطرح می کنند این است که باید حتما شبکه انتقال اصلاح شود وگرنه با افزایش دامنه مصرف در استان مشکلات تامین گاز بیش از گذشته خواهد شد به خصوص این که ما استانی هستیم که در محورهای صنایع گاز بر مثل صنایع فولادی، معدنی و... فعالیت می کنیم.
اختلاف برداشت دستگاه ها از قانون 81
لبافی درباره اختلاف اساسی شرکت های خدمات رسان در خصوص انتقال تا در واحدهای صنعتی با شرکت شهرک ها و بخش خصوصی ابراز کرد: طبق ماده 81 قانون برنامه توسعه، شرکت های خدمات رسان موظف اند خدمات خود را تا در واحدها انجام دهند و این موضوع در خصوص واحدهایی هم که خارج از شهرک های صنعتی قرار دارند، رعایت می شود اما شرکت های خدمات رسان با یک تفسیر دیگر معتقدند که در خصوص شهرک های صنعتی، درِ واحدهای صنعتی خود شهرک لحاظ می شود و به همین دلیل هم منابع لازم تامین نشده و اختلاف نظرهایی که در مرکز وجود دارد باعث این شده که خدمات تنها تا در شهرک ها ارائه شود.او ادامه داد: از در شهرک های صنعتی تا خود واحدها، انتقال خدمات بسیار گران و عددهای چند ده میلیاردی را شامل و باعث می شود که تامین خدمات برای واحدها بسیار گران تمام شود.
اقداماتی در حوزه برق و نه گاز انجام شده
رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان در خصوص تامین هزینه انتقال از در شهرک تا در واحدها در خصوص برق اظهار کرد: در قانون ضوابط اجرایی قانون بودجه امسال تاکید شده که وزارت نیرو باید بخشی از درآمدهایی که ناشی از اصلاحات قیمت هاست، در حوزه شهرک های صنعتی، این ها را سرجمع کند و برای تامین خدمات به همان شکلی که ماده 81 تکلیف کرده عمل کند، منتها این عدد خیلی قابل توجه نیست و نمی تواند تامین کننده باشد، یکی دیگر از محل های تامین هزینه انتقال خدمات از در شهرک ها به در واحدها، منابعی است که از محل سفر رئیس جمهور تامین شد و بخش دیگر آن نیز از طریق تهاتر با شرکت برق از مسیر قبوض برق حاصل خواهد شد؛ این تصمیمات صرفا در خصوص انتقال برق است و در خصوص شرکت گاز به این شکل عمل نشده است.
مشکل اصلی، نبود پول است
لبافی در پایان مشکل اصلی در این خصوص را این طور بیان می کند: مشکل اصلی در این باره این است که ما با کمبود انرژی گاز و برق مواجه ایم و نمی توانیم منابع مالی این بخش را تامین کنیم.