پروژه‌ها فقط با مجوز محیط زیست

غفوریان-یک گام قانونی درجهت حفظ و احترام به محیط زیست در دولت برداشته و مصوب شد؛ از این پس اجرای تمامی پروژه‎ها فقط با ارزیابی و مجوز سازمان محیط زیست امکان‎پذیر است. روز گذشته ایرنا در این باره نوشت: «دی ماه سال گذشته، علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه به رئیس جمهور پیشنهاد و درخواست کرده بود تا از فعالیت طرح‌ها و پروژه‌های بدون مجوز ارزیابی محیط زیست جلوگیری شود، حتی سلاجقه خود نیز تاکید کرده بود که اگر کلنگ طرحی که فاقد مجوز محیط زیستی است به زمین زده شود، از نظر ما این کلنگ به زمین زده نشده است؛ با توجه به اهمیت موضوع، هیئت وزیران در جلسه‌ای پیشنهاد سازمان حفاظت محیط ‌زیست را مبنی بر ممنوعیت اجرای طرح‌های فاقد ارزیابی محیط زیست بررسی کرد. سرانجام، هیئت وزیران در جلسه یکم شهریور امسال، پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست را مبنی بر تعیین تکلیف طرح‌های مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی بررسی و تصویب کرد.»
نفتی ها زیر ذره بین محیط زیست
جالب است که بدانیم، پروژه‎های نفتی سال قبل هم باید مورد ارزیابی محیط زیستی قرار گیرند. این موضوع را در ابلاغ معاون اول در این زمینه می‎بینیم: «وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه همچنین معاونت‌های اجرایی و حقوقی رئیس جمهور مکلف شده‌اند تا به منظور تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های صنعت نفت که مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی هستند و فاقد مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و دارای پیشرفت فیزیکی منتهی به سال ۱۴۰۱ بوده‌اند، با ایجاد کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های قیدشده و دستگاه مجری تصمیم‌گیری شود.»
 در بخش دیگری از این ابلاغیه آمده است که کارگروه موظف است در مدت ۶ ماه از زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، طرح‌های مربوطه را شناسایی و تعیین تکلیف کند. همچنین باید شیوه‎نامه اجرایی نحوه بررسی موضوعات در کارگروه یاد شده در مدت ۲ هفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و در کارگروه تصویب شود.


پروژه ها آغاز نمی شود مگر...
در بخش دیگری از این تصویب‌نامه آمده است، شروع هرگونه طرح که مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی باشد بدون دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است. طبق دیگر بندهای این تصویب‌نامه، سازمان حفاظت محیط زیست نیز موظف است که به صورت ماهانه اجرای این تصویب‌نامه را به هیئت وزیران گزارش کند.
پیوست های زیست محیطی پروژه ها
به توسعه پایدار کمک می کند

به طور قطع یکی از مهم‎ترین بخش‎های اجرای این قانون، حفظ و حراست از حیات وحش و منابع طبیعی است. ما درباره مصوبه دولت درخصوص پیوست زیست محیطی پروژه‎ها با غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست همکلام می‎شویم. او تاکید می‎کند که رعایت ضوابط محیط زیستی پروژه‎ها، به توسعه پایدار کمک می‎کند. ابدالی به خراسان می‎گوید: همان طور که رئیس جمهور همواره بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارند توسعه فرع بر محیط زیست است، این یعنی اجرای امور و پروژه های  توسعه‎ای نباید متضمن تخریب محیط زیست باشد. به طور قطع پیوست‎های محیط زیستی برای تمامی طرح‎های توسعه‎ای امروز امری ضروری است. شکی نیست که رعایت این پیوست، توسعه را به توسعه‎ای هدایت شده، هدفمند و پایدار رهنمون می‎شود. این که دولت به شدت الزام پیوست‎های محیط زیستی را در پروژه‎ها دنبال می‎کند و تلاش دارد که طرح ها مخرب محیط زیست نباشد یا در کمترین میزان آن باشد، در جهت وصول به توسعه مطمئن برای کشور است و بی‎شک با این گونه الزامات قانونی می تواند از منابع زیستی کشور که منابعی بی‎بدیل است، حفظ و حراست کند.