واکنش ها به پدیده رونق دلالی با خودروهای فرسوده

حسین بردبار: یک روز پس از گزارش رسانه ها درباره پدیده گرانی عجیب و غریب خودروهای فرسوده ازجمله گزارش دیروز روزنامه خراسان با عنوان« رونق دلالی با خودروهای فرسوده» واکنش های گوناگونی را در میان مسئولان مربوط و فضاهای مرتبط شاهد بودیم. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد واردات خودرو را دارند، نیازی به خرید خودروی فرسوده ندارند. بعضی رسانه ها نیز گزارش دادند که از صبح دیروز قیمت نجومی خودروهای فرسوده از آگهی‌ها درحال حذف شدن است،با این حال بررسی گزارشگر خراسان از وجود این نوع آگهی ها در برخی از برنامه های کاربردی حکایت می کند.رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، نیز دراین میان قیمت واقعی خودروهای فرسوده را عددی بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان (بسته به نوع و کیفیت خودرو) اعلام کرد.شرح این واکنش ها و جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده جزو اولین نفراتی بود که به این گزارش ها واکنش نشان داد و گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد واردات خودرو را دارند، نیازی به خرید خودروی فرسوده ندارند.به گزارش تسنیم، مهران سالاریه دراین خصوص افزود: حجم درخور توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است. اشخاص حقیقی که متقاضی واردات خودرو هستند، نیازی به داشتن خودروی فرسوده به نام خود ندارند.رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، همچنین تصریح کرد:بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده برای تمام واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
اعلام قیمت برای خودروهای فرسوده
در پی اتفاقات اخیر درخصوص افزایش غیرواقعی قیمت خودروهای فرسوده، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن تاکید بر این که این افزایش افسارگسیخته مورد تایید نیست و مراکز اسقاط علاقه مند به افزایش قیمت خودروهای فرسوده و گواهی اسقاط نیستند، قیمت واقعی خودروهای فرسوده را عددی بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان (بسته به نوع و کیفیت خودرو) اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام انجمن مذکور، سید امیر احمدی - دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو -  ضمن اشاره به این که تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو باید برای تهیه گواهی اسقاط به انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند، تصریح کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند برنامه تولید و واردات خود را به انجمن اعلام کنند تا انجمن ضمن برنامه‌ریزی برای تولید گواهی، نیاز آن‌ها را تامین کند.


وی ضمن تاکید بر این که قیمت‌های غیرواقعی خودروهای فرسوده، مورد تایید نیست و عده‌ای سودجو قصد برهم زدن بازار را دارند، از دستگاه‌های نظارتی خواست به موضوع ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش خودروهای فرسوده ورود و رسیدگی کنند.
پس از آن، محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط- نیز در واکنش به اتفاقات اخیر  تصریح کرد: مراکز اسقاط به هیچ وجه موافق افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و گواهی اسقاط نیستند، اما برخی افراد فرصت طلب درصدد بر هم زدن بازار خودروهای فرسوده و گواهی اسقاط هستند؛ بنابراین مردم نباید فریب سودجویان را بخورند.وی افزود: انجمن صنفی مراکز اسقاط با پشتیبانی ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور، آماده عرضه ۴۰ هزار گواهی اسقاط با نرخ ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است.
مشهدی شریف با بیان این که طی چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده به طور عجیبی افزایش یافته، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی خودروی فرسوده هم اکنون بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود5 میلیون تومان است.
کاهش آگهی های قیمت نجومی خودروهای فرسوده
درهمین حال خبرگزاری مهر گزارش داد:طی روزهای اخیر بنا به شایعاتی چون لزوم اسقاط خودروی فرسوده برای واردات خودرو، قیمت خودروهای فرسوده نجومی شد که طبق بررسی های صورت گرفته، این قیمت ها از صبح دیروز در حال حذف شدن است؛ با این حال بررسی خراسان نشان می دهد هنوز این آگهی ها به طور کامل حذف نشده ، البته در مواردی قیمت آن ها با عنوان«غیرقابل نمایش» منتشر شده است.
به گزارش مهر، بیستم اردیبهشت امسال بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به سایت‌های اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور سامان دهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند.
با این حال طی ماه‌های گذشته نه تنها از اجرای این دستور سرپیچی شده است، بلکه طی هفته گذشته بنا به شایعاتی مبنی بر لزوم اسقاط یک خودروی فرسوده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شاهد درج قیمت‌های کذایی و نجومی برای خودروهای فرسوده بودیم تا جایی که برای پیکان و پرایدهای از رده خارج شده حتی قیمت‌هایی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهی‌ها درج شد.
درج آگهی‌های نجومی برای خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالی است که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای امسال حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
نگاهی به برخی آگهی های عجیب خودروهای فرسوده
با مراجعه ای گذرا به برخی از برنامه های کاربردی فروش خودرو نظیر دیوار در آخرین لحظات تهیه این گزارش(عصر دیروز) می توان موارد گوناگونی از این آگهی ها را هنوز مشاهده کرد که برخی از آن ها عبارت اند از:
زامیاد دوگانه سوز مدل 84، قیمت 400 میلیون تومان
خودروی اسقاطی نیسان زامیاد سال۶۳، قیمت 400 میلیون تومان
پراید مدل ۷۸ مناسب طرح اسقاطی، قیمت 380 میلیون تومان
پراید صندوق دار مدل ۸۲ طرح اسقاطی، قیمت 300 میلیون تومان
سمند مدل ۸۲طرح اسقاطی، قیمت 500 میلیون تومان
فروش پراید طرح اسقاطی مدل 87، قیمت 400 میلیون تومان
وانت پیکان اسقاطی مدل 84، قیمت 400 میلیون تومان