زندانيان به دوحه قطر رسيدند

سرانجام اعلام شد زندانيان آزادشده ايراني وارد دوحه پايتخت قطر شدند. دو نفر از پنج زنداني آزادشده ايراني به نام‌هاي «مهرداد معين انصاري» و «رضا سرهنگ‌پور» كه در جريان مبادله زندانيان ايراني و امريكايي آزاد شدند و قصد سفر به ايران داشتند، براساس برنامه از پيش‌تعيين‌شده، وارد دوحه پايتخت قطر شدند.
به گزارش نورنيوز، همزمان سه زنداني ايراني ديگر نيز كه ساكن امريكا بودند، آزاد شدند و هواپيماي قطري حامل ۵ زنداني امريكايي هم تهران را به مقصد دوحه ترك كرد. يك منبع آگاه از جزييات دارايي‌هاي مسدودشده ايران در كره جنوبي ديروز به رويترز گفت، قطر تاييد كرده است كه وجوه مسدودشده ايران به ارزش ۶ ميليارد دلار به حساب‌هاي بانكي در دوحه منتقل شده است تا مبادله زندانيان ايران و امريكا انجام شود.
فارس، اما به گفته يك منبع آگاه، اعلام كرد يك هواپيماي قطري صبح ديروز در ايران در حالت آماده‌باش بود تا پنج زنداني امريكايي و ۲ عضو خانواده آنها را به دوحه بفرستد. قرارداد تبادل زندانيان ايران و امريكا كه با ميانجيگري قطر انجام شده است در ۱۰ ماه آگوست اعلام شد، به ۵ شهروند امريكايي بازداشت‌شده توسط ايران اجازه مي‌دهد در ازاي انتقال وجوه به بانك‌هاي قطر و آزادي ۵ ايراني بازداشت‌شده در امريكا، اين كشور را ترك كنند.
رويترز به نقل از منابع آگاه مدعي است، به محض اينكه دارايي‌ها به قطر كه ميانجي اين مذاكرات بوده است، منتقل شود، ۵ زنداني امريكايي از تهران به دوحه منتقل و از آنجا به امريكا انتقال داده مي‌شوند.


اين درحالي است كه قرار است ۵ تبعه امريكايي كه در ايران زنداني شده‌اند با ۵ ايراني زنداني در امريكا تبادل شوند.
در گام نخست، امريكا تمامي تحريم‌ها براي انتقال اين ۶ ميليارد دلار دارايي ايران از كره جنوبي به قطر را لغو كرد. اين وجوه در كره جنوبي كه يكي از بزرگ‌ترين مشتريان نفتي ايران بوده است به علت تحريم‌هاي امريكا، مسدود شده بود.
بر اساس اين توافق، قرار شده است تا دوحه بر نحوه استفاده ايران از اين وجوه نظارت كند تا براي كالاهاي غيرتحريمي نظير مواد غذايي و دارو استفاده شود.