دستاوردهایي از محضر استاد

شيرين  معاصر
نمايشگاهي از مينياتورهاي عباس معيري، مينياتوريست و مجسمه‌ساز بنام ايراني كه بيش از چهار دهه در فرانسه هنر مينياتور ايراني را به هنرجويان فرانسوي و ساير ملل دنيا آموزش داد به همراه آثار 11 نفر از شاگردانش در باغ لوكزامبورگ پاريس برگزار شد. بي‌شك عباس معيري يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذاران‌ترين مينياتوريست‌هاي ايراني است كه سال‌ها وقت خود را صرف آموزش اين هنر به هنرجويان ايراني و ساير ملل كرد و با آموزش، برپايي نمايشگاه‌هاي مهم و تاثيرگذار و حضور و سخنراني در بيش از 50 كنفرانس درباره هنرهاي سنتي ايراني به ويژه مينياتور، سهم بسزايي در معرفي اين هنر در جهان داشت.
نمايشگاه مينياتور ايراني در باغ لوكزامبورگ پاريس در عمارت داويو Davioud به دعوت مجلس سناي فرانسه دوم شهريورماه افتتاح و به مدت دو هفته ادامه داشت.
اين نمايشگاه كه با استقبال بي‌نظير بازديد‌كنندگان مواجه شده است، در يادبود استاد عباس معيري كه 3 آبان 1399 درگذشت برپا شد؛ توسط انجمني به نام ايشان و در ادامه اهداف او براي حفظ ميراث هنر و فرهنگ ايران. در اين رويداد هنري ١١ نفر از شاگردان او نگارگري‌هاي خود را در كنار آثار استادشان به نمايش گذاشته‌اند. جز فرانك رضوي و شيرين معاصر باقي شاگردان او (حاضر در اين نمايشگاه) بانوان فرانسوي‌اي هستند كه به همت زنده‌ياد عباس معيري با هنر و فرهنگ ايران آشنا شده و عاشقانه و با ظرافت بسيار نقاشي مي‌كنند: كرول مايانس، ماري نوئل روبر، لورين توپاليان، هلن باريو، ژوزت كاردالياگه، آن ماري كورتو، فاطمينا قدومي، كلودين ژيلو و ايزابل گييو- گرنيه.
معيري روشي در آموزش هنر داشت و به هنرجويانش فرصت و امكان اين را مي‌داد تا راه خودشان را پيدا كنند و هر كدام از شاگردان او سبك و سباق خودشان را دارند.


مثلا هلن باريو كه با چند اثر در اين نمايشگاه حضور داشت، ٢٠ سال است كه نگارگري مي‌كند. او طبيعت و حيوانات زيبا و ظريفي را مي‌كشد كه باغ بهشت را به ياد بيننده مي‌آورند يا ژوزت كاردالياگه با رنگ‌آميزي‌ها و تركيب‌بندي‌هاي جذاب دنيايي شاعرانه را به تصوير مي‌كشد. او آشنايي با مينياتور ايراني را يكي از خوشبختي‌هاي زندگي‌اش مي‌داند و به آن مي‌بالد.
آن ماري كورتو كه بيولوژيست بوده و بعد از بازنشستگي از طريق كارگاه‌هاي هنر شهرداري پاريس، شاگرد استاد معيري شده. او پس از جهان بي‌نهايت كوچك ميكروسكوپ الكترونيكي به جهان ظريف مينياتور ايراني وارد شده و در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از مينياتورها را كه بر اساس منطق‌الطير عطار خلق كرده به نمايش گذاشته است.
فاطمينا قدومي هم مهندس است و هم نقاش. نقاشي‌هاي او جهاني پر از پيچ و خم اسرارآميز را نمايان مي‌كند، پر از اژدها و فرشته‌ها و مردماني جادويي.
كلودين ژيلو بارها به ايران سفر كرده و علاقه او به فرهنگ ايران، او را به آشنايي و شاگردي استاد معيري رسانده است. در اين نمايشگاه به تصوير‌گري داستان هفت پيكر نظامي پرداخته و هفت شاهزاده خانم را از هفت كشور در هفت كاخ با رنگ‌هاي نمادين كشيده است. طرح معماري كاخ‌ها ظريف و زيبا با رنگ‌آميزي‌هاي شفاف و درخشان است.
ايزابل گييو گرنيه پس از تحصيلات هنري به مدت ٨ سال شاگرد استاد معيري بوده است. نقاشي‌هاي او با رنگ‌هاي زيبا و جذاب، جهاني را آفريده كه شرق و غرب را پيوند داده و به تصوير مي‌كشد. او در كارگاه خود به آموزش هنر مينياتور نيز مي‌پردازد.
فرانك رضوي- جدا صحنه‌هايي زيبا و شاعرانه را به سبك نگارگري صفوي و نقاشي قاجار به نمايش گذاشته است.
لورين توپاليان كه تحصيلات آكادميك هنري دارد و سال‌ها شاگرد استاد معيري بوده، نگارگري را با ابعاد بزرگ و بر اساس داستان‌ها و افسانه‌هاي ايراني و هندي كشيده است. او مجموعه‌اي را نيز بر اساس بازي تاروت طراحي كرده كه بسيار جالب و نوآور است.
ماري نوئل روبر هم عكاس است و هم نقاش. او به ظرافت تمام شمسه‌هاي زيبايي را تذهيب كرده است. در نقاشي‌هاي او ارتباط بين مينياتور ايراني، هنر معماري اسلامي و مسيحي را مي‌بينيم.
شيرين معاصر در كنار تحصيلات هنري بيش از ٢٠ سال شاگرد استاد معيري بوده است. در اين نمايشگاه چهار تابلو به نام چهار فصل را به نمايش گذاشته است: طبيعت بدون انسان، آرامش رنگ‌ها و تركيب‌بندي هندسي نمايانگر تعادل و چرخه زندگي است . به ياد بيتي از فروغ فرخزاد: …من راز فصل‌ها را مي‌دانم و حرف لحظه‌ها را مي‌فهمم …
كرول ميانس هنر مينياتور ايراني را با بافت تور و دانتل كه در آن چيره‌دست است، هماهنگ كرده و تك‌چهره‌ها را در قابي از دانتل نشانده كه يادآور تزيينات هندسي معماري است .
استاد عباس معيري، نقاش، مينياتوريست و مجسمه‌ساز سرشناس، سال ۱۳۱۸ خورشيدي در شهر رشت به دنيا آمد. پس از دريافت ديپلم «هنرهاي سنتي» از هنرستان پسران در تهران به دانشكده هنرهاي تزييني رفت و پس از شش سال با اخذ فوق‌ليسانس در رشته مجسمه‌سازي، در سال ۱۳۴۶ بار ديگر به هنرستان پسران بازگشت و به عنوان جانشين حسين بهزاد كلاس‌هاي او را ادامه داد. او هنر مينياتور ايراني را زير نظر استادان مشهور اين رشته مانند حسين بهزاد آموخت و از شاگردان محمدعلي زاويه و اسماعيل آشتياني، نقاش نامدار بود. او تا هنگام ترك ايران در سال ۱۳۴۹ كرسي استادي مينياتور ايراني را در هنرستان پسران در اختيار داشت . استاد معيري براي تكميل دانش و كارداني خود راهي فرانسه شد و چند سال بعد در فرانسه، تعليم مينياتور ايراني را در كارگاه آموزش هنر وابسته به شهرداري پاريس از سرگرفت و شاگردان فراواني تربيت كرد. عباس معيري، بيش از 20 مدال و ديپلم بين‌المللي دريافت داشته و آثارش در بيش از 30 نمايشگاه فردي و چند صد نمايشگاه گروهي به نمايش درآمده است.وي بيش از ۵۰ كنفرانس در مورد فرهنگ و هنر ايران در شهرهاي مختلف اروپا برگزار كرده است. در سال٢٠١٦ نيز به همراه ٢٥ نقاش منتخب فرانسوي به دعوت دولت كره جنوبي به آنجا سفر كرد و يكي از تابلوهاي نقاشي او نيز توسط موزه سئول خريداري شد. 
نام او به عنوان نقاش در دانشنامه هنرهاي زيبا و كتاب كلكسيونرها در فرانسه به ثبت رسيده است. 
استاد عباس معيري، طي سال‌ها آموزش هنر مينياتور در فرانسه، سفير فرهنگ و هنر ايران نزد صدها هنرجوي ايراني و بسياري از فرانسوي‌ها بود. يادش گرامي و هنرش جاويدان.
اين نمايشگاه كه با استقبال قابل‌ ملاحظه‌اي روبه‌رو شد، انجمني به نام زنده‌ياد عباس معيري و در ادامه اهداف او براي حفظ ميراث هنر و فرهنگ ايران برپا كرد. در اين رويداد هنري ١١ نفر از شاگردان او نگارگري‌هاي خود را در كنار آثار استادشان به نمايش گذاشتند. جز دو نفر، باقي شاگردان (هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه) بانوان فرانسوي‌اي هستند كه به همت زنده‌ياد معيري با هنر و فرهنگ ايران آشنا شده و عاشقانه و با ظرافت بسيار نقاشي مي‌كنند.