رقص چنچن، کنگ‌کنگ و لیانلیان بر امواج شگفت‌انگیز کیانتانگ

سارا اصلانی، خبرنگار اعزامی به هانگژو/ چینی‌ها بار دیگر ثابت کردند که در میزبانی از رویدادهای مختلف ورزشی و کلیه جزئیات مربوط به آن همچون ساخت هویت بصری و محصولات مرتبط، نمونه هستند. این کشور از سال 2008 که میزبان المپیک پکن بود تا همین امروز که برای سومین بار میزبانی از المپیک آسیایی را برعهده گرفته، همواره دست قدری در غافلگیر کردن مهمانانش در طراحی مراسم افتتاحیه و ساخت هویت بصری در المپیک‌های آسیایی و جهانی داشته است. یکی از نمونه‌های اخیر این غافلگیری همین میزبانی کم‌نقص سرزمین اژدها از نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی است. رقابتی که در یکی از ابرشهرهای پاک دنیا(به لحاظ کیفیت هوایی) در جریان است و میزبانی درحالی به هانگژو به‌عنوان شهر بدون کربن واگذار شده که میزبان برای این دوره از رقابت‌ها سه عروسک پرطرفدار را به‌عنوان نماد بازی‌ها طراحی و به‌شکل محصولات مختلف تولید کرده است؛ از سنجاق سر و تل گرفته تا جاسوئیچی و لیوان و بج. بعید است در شهر هانگژو قدم بزنید و نمادی از مسکات یا همان عروسک بازی‌ها را نبینید. سه عروسک محبوب و مشهوری که در سه رنگ سبز، زرد و آبی خودنمایی می‌کنند. گروه عروسک‌ها اما با نام Jiangnanyi نام گذاری شده‌اند؛ به معنی Memory Jiangnan که از عنوان یک شعر معروف در چین و در تمجید از چشم‌انداز بی‌بدیل شهر هانگژو الهام گرفته شده. چنچن(Chenchen)، کُنگ کُنگ(Congcong) و لیانلیان(Lianlian) سه مسکات(نماد عروسکی) بازی‌ها درحالی در سه رنگ آبی، زرد و سبز طراحی شده‌اند که هر یک تداعی‌کننده یک مظهر و المان خاص در فرهنگ چینی هستند. رنگ آبی درحالی برای چنچن انتخاب شده که این عروسک نماد علم و فناوری، شجاعت، هوش، خوش‌بینی و ابتکار است؛ درست مثل شهر هانگژو که قطب اقتصادی و تجارت الکترونیک چین است. کنگ‌کنگ به رنگ زرد، نماد حاصلخیزی زمین، صمیمیت، مهربانی و پر شوری است؛ خصایصی که در بین مردم هانگژو و طبیعت بکر آن به وضوح قابل رویت است. برای لیانلیان هم رنگ سبز درنظر گرفته شده تا نماد زندگی و طبیعت، خلوص، سرزندگی، زیبایی، ظرافت و مهمان‌نوازی باشد؛ آری مهمان‌نوازی همچون ایرانیان، در خون مردم هانگژو هم هست و مردم این شهر در کمال احترام و آرامش و درحالی که اکثریت آن‌ها کمترین آشنایی را با زبان انگلیسی دارند، پا به پای شما می‌آیند تا اگر راه را گم‌کرده‌اید یا نیاز به چیزی دارید، کمک کنند. لوگوی بازی‌های آسیایی 2022 هم با آن طرح ظریف و ساده‌اش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ لوگویی فرم بادبزن دستی سنتی چینی‌ها که  با خطوطی که پیست دوومیدانی را تداعی می‌کند، ادغام شده است. در بخشی از لوگو خطوط به‌صورت مواج در آمده تا یادآور موج‌های معروف رودخانه کیانتانگ(که به دلیل امواج شگفت‌انگیز و رقص‌مانندش تبدیل به جاذبه گردشگری شده) باشد و در قسمتی از خطوط ارتعاشی اعمال شده که به امواج رادیویی و ارتباط بی‌سیم اشاره دارد.
جشن آغاز پاییز و روز ملی چین
همزمانی بازی‌های آسیایی با جشن آغاز پاییز و روز ملی چین، حال و هوای این رقابت‌ها را با جشن و شادی مضاعف‌تری تلفیق کرده تا حاضران در این تورنمنت جذاب هر روز با سورپرایز جدیدی از سوی میزبان، غافلگیر شوند؛ از اهدای هدایای مختلف گرفته تا برپایی جشن‌های بزرگ و کوچک خیابانی. چراکه هدیه دادن بخشی از فرهنگ غنی و نهادینه شده چینی‌هاست. حتی در دهکده بازی‌ها و محل اقامت خبرنگاران هم داوطلبان(ولنتیرهای مسابقات) با درست کردن کاردستی‌های کوچک، اما جذابی که چند روز قبل از شروع جشن مشغول آماده کردن آن بودند و قرار دادن این کاردستی‌ها در اتاق‌های محل اقامت ورزشکاران و اصحاب رسانه، شادی خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشتند. جشن آغاز پاییز و مهم‌تر از آن جشن روز ملی چین مصادف با اول اکتبر یکی از مهم‌ترین تعطیلات این کشور محسوب می‌شود که به مناسبت تاسیس جمهوری خلق چین، مراسم باشکوهی در سراسر این کشور برگزار می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این تعطیلات که از 7 روز تعطیلی در گذشته حالا به 3 روز رسیده، آن است که فرصت مناسب برای چینی‌های پرتلاش ایجاد می‌کند تا سفرهای داخلی و خارجی خود را شروع کنند.همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، کادو دادن به‌عنوان بخشی از فرهنگ چینی‌هاست و آن‌ها رسم دارند در روز ملی چین و آغاز جشن پاییز اعضای خانواده کنار هم جمع شوند. در دورهمی‌های خانوادگی، چینی‌ها معمولا غذا، میوه یا کیک به یکدیگر کادو می‌دهند و علت این موضوع هم به گذشته تقریبا غمناک چین برمی‌گردد که روزگاری در آن مردم چین دچار فقر غذایی شدید بودند و چیزی برای خوردن نداشتند. سبدهای میوه و انواع گل‌ و کیک‌های تزیین شده درحالی در گوشه و کنار چین در جشن آغاز پاییز و روز ملی این کشور مشاهده می‌شود که قرار است یک پیام واحد را مخابره کند: «پیشرفت و رفاه کشور چین».
لوتوس سمبل پاکی و رشد
لوتوس گیاه تاریخی چین است و مردم این کشور ریشه این گیاه را به صورت دم کرده می‌نوشند. لوتوس نماد رستن زیبایی از دل سختی‌هاست. نمادی انگیزشی که مظهر پاکی، رشد، حاصلخیزی و البته تقدس است. قطعا همین هم باعث شده تا بزرگ‌ترین ورزشگاه شهر هانگژو به نام «نیلوفر بزرگ» و با شمایل یک گل نیلوفر غول‌پیکر در مرکز این شهر خودنمایی کند. ورزشگاهی که میزبان مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی بود و مراسم آغازین باشکوهی هم به نمایش گذاشت.