ابراز نگراني سازمان ملل از حملات اسراييل به غزه

گروه جهان
چهارمين روز جنگ ميان حماس و مقاومت فلسطين با اسراييل در حالي روز گذشته ادامه داشت كه رژيم صهيونيستي از آسمان، زمين و دريا غزه را زير شديدترين حملات قرار داده است. طبق اعلام وزارت بهداشت غزه تا عصر ديروز بر اثر بمباران‌هاي بي‌امان اسراييل در غزه، حدود 770 نفر شهيد و بيش از 4 هزار نفر نيز مجروح داشته است. در همين راستا و در حالي كه درگيري‌ها ميان حماس و اسراييل در غلات غزه ادامه داشته و مناطق مسكوني نيز زير آتش رژيم صهيونيستي قرار دارد و در حمله به يك ساختمان مسكوني دست‌كم سه خبرنگار در غزه جان خود را از دست داده‌اند، منابع خبري اعلام كردند كه از روز گذشته پس از نفوذ نيروهاي حماس به منطقه كفار سعد در نوار غزه، درگيري‌هاي مسلحانه آغاز شده و گردان‌هاي قدس متعلق به جهاد اسلامي وارد غلات غزه و شهرك عيناف شده‌اند.
 
چراغ سبز براي تشكيل كابينه اضطراري اسراييل


همچنين در تازه‌ترين تحولات صورت‌گرفته در روز سه‌شنبه منابع خبري اسراييل اعلام كردند كه رهبران احزاب ائتلاف حاكم در سرزمين‌هاي اشغالي حمايت خودشان را از تشكيل يك دولت اضطراري و دادن مجوز براي تشكيل چنين دولتي اعلام كرده‌اند. گفتني است روز دوشنبه بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از اپوزيسيون خواسته بود تا يك دولت اضطراري بدون هيچ پيش شرطي تشكيل شود.
در همين راستا، يايير لاپيد رهبر جناح اپوزيسيون رژيم صهيونيستي پيش‌تر اعلام كرده بود كه از تشكيل كابينه اضطراري حمايت خواهد كرد. لاپيد در اين باره گفته بود: اكنون در مورد اينكه چه كسي را بايد مقصر بدانيم يا اينكه چرا غافلگير شديم بحث نمي‌كنم، چراكه برهه فعلي زمان مناسبي براي اين كار نيست.
آويگدور ليبرمن، رهبر حزب «اسراييل بيت‌نو» نيز آمادگي خود را براي پيوستن به اين كابينه اعلام و تاكيد كرد كه اگر نتانياهو اعلام كند هدف جنگ نابود كردن حماس است به چنين كابينه‌اي ملحق خواهد شد.
نگراني سازمان ملل از حملات اسراييل به غزه
از سوي ديگر در تازه‌ترين اخبار منتشرشده تا عصر روز گذشته كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد حملات رژيم صهيونيستي به غزه، مدارس و برج‌هاي مسكوني را هدف گرفته و منجر به قرباني شدن غيرنظاميان شده است. كميسارياي حقوق بشر سازمان ملل همچنين تصريح كرد، محاصره غزه باعث وخامت بيشتر اوضاع مي‌شود و بر فعاليت مراكز پزشكي تاثير مي‌گذارد. اين نهاد حقوق بشري از كشورهاي بانفوذ خواست تا بحران ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان را مهار كنند.
اين مساله از آنجا حائز اهميت است كه روز دوشنبه وزير جنگ اسراييل همزمان با حملات گسترده هوايي و توپخانه‌اي به غزه اعلام كرده بود كه جريان آب، برق و غذا به نوار غزه بسته خواهد شد.
 
ديدگاه شي و پوتين در مورد درگيري‌ها
همچنين در حالي كه گروهي از سناتورهاي امريكايي به منظور ديدار با شي‌جين‌پينگ رييس‌جمهوري چين به پكن سفر كرده‌اند، منابع خبري گزارش دادند كه شي تصريح كرده تمامي خشونت‌ها و حملات عليه غيرنظاميان را محكوم مي‌كنيم و در حال حاضر ضروري‌ترين اقدام توافق يك آتش‌بس و احياي صلح است.
از سوي ديگر ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه روز سه‌شنبه پيش از آغاز ديدارش با محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق در واكنش به ادامه درگيري‌ها ميان دو طرف فلسطيني و اسراييلي اظهار كرد: امريكا تلاش كرد سازش در خاورميانه را در انحصار خود درآورد اما توجهي به ايجاد راه‌حل‌هاي ميانه و مورد قبول دو طرف نداشت. من فكر مي‌كنم كه بسياري با من موافق خواهند بود كه تنش شديد در خاورميانه نمونه آشكاري از شكست سياست امريكا در خاورميانه است. براي حل مناقشه فلسطين و اسراييل، تصميم شوراي امنيت سازمان ملل در مورد ايجاد يك كشور مستقل فلسطيني بايد اجرا شود. ايالات متحده در خاورميانه سعي در انحصار حل‌وفصل داشت، اما متاسفانه نگران يافتن سازش‌هاي قابل قبول براي هر دو طرف نبود. برعكس، آنها با طرح ايده‌هاي خود در مورد چگونگي انجام اين كار، هر دو طرف را بدون در نظر گرفتن منافع اساسي مردم فلسطين تحت فشار قرار دادند. اما در هر صورت، هر اتفاقي هم بيفتد، موضع ما اين است كه خسارات وارده به غيرنظاميان بايد به حداقل و به صفر برسد و ما از همه طرف‌هاي درگير مي‌خواهيم كه اين كار را انجام دهند. پوتين همچنين گفت: روسيه خطر جذب طرف‌هاي جديد به درگيري فلسطين و اسراييل را بالا مي‌داند و كاهش تنش در آينده نزديك در منطقه درگيري فلسطين و اسراييل انتظار نمي‌رود.
 
تله سياسي محمود عباس
در همين رابطه طبق گزارشي كه به تازگي مجله فارين پاليسي منتشر كرده اطلاعات اوليه حاكي از آن است كه حمله روز شنبه حماس در تاريخ اسراييل سابقه نداشته است. ارتش اسراييل اعلام كرده كه تقريبا 2200 موشك به سمت سرزمين‌هاي اشغالي پرتاب شده كه اين بزرگ‌ترين حمله موشكي به اسراييل از زمان كنترل حماس بر غزه در سال 2007 است. همچنين اين حملات نشان داد كه حماس كاملا مبتكرانه وارد اين نبرد شده و توانسته خسارت‌هاي ويرانگري به اسراييل وارد سازد.
همچنين تحولات اخير نشان مي‌دهد كه تشكيلات خودگردان فلسطين در يك تله سياسي وارد شده است؛ زيرا از يكسو در رقابت با حماس است و از سوي ديگر قادر به تشويق آشكار اسراييل براي جنگ با حماس نيست. اين تشكيلات مدعي آن است كه نماينده همه فلسطينيان است؛ موضوعي كه قدرت مستقل حماس و برخي ديگر از گروه‌هاي مقاومت در تضاد است. در واقع در طول سال‌هاي اخير محمود عباس و ساير رهبران تشكيلات خودگردان به صورت ضمني از انزواي غزه حمايت كرده و حتي با نيروهاي امنيتي اسراييل براي مقابله با حماس در كرانه باختري همكاري نزديكي داشته‌اند. در چنين شرايطي است كه مي‌توان گفت تشكيلات خودگردان امروز با بحران مشروعيت مواجه شده است. در واقع فروپاشي روند صلح، رشد بي‌رويه شهرك‌هاي اسراييلي و رفتار دولت نتانياهو با فلسطينيان همگي باعث تحقير تشكيلات خودگردان شده است. اين در حالي است كه محمود عباس 87 ساله نيز ديگر توان چنداني براي احياي اميد در ميان مردم فلسطين نداشته و به موازات ضعيف شدن تشكيلات خودگردان حماس نفوذ خود را افزايش داده است.
 
70 سال جنگ عليه فلسطين
علاوه بر اين نشريه ميدل ايست‌اي نيز روز گذشته در خصوص تحولات در سرزمين‌هاي اشغالي با بيان اينكه دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي اسراييل روز شنبه غافلگير شده و بزرگ‌ترين ضربه تاريخي را خورده‌اند، گزارش داد: هر چند كه بنيامين نتانياهو روز شنبه اعلام كرد كه اسراييل در جنگ است، اما براي فلسطينيان در جنگ بودن واقعيتي پايدار است كه زندگي روزمره آنها را در هفت دهه گذشته شكل داده است.
در واقع از روز نكبت 1948 كه منجر به آوارگي اجباري 750 هزار فلسطيني از شهرها و روستاهاي‌شان شد، دولت‌هاي پياپي اسراييل صدها مورد نقض حقوق بشر از جمله پاكسازي قومي، آپارتايد و كشتار دسته‌جمعي را مرتكب شده‌اند كه همگي طبق قوانين بين‌المللي جنايات جنگي محسوب مي‌شوند.
در حالي كه فلسطيني‌ها مدت‌ها گفته‌اند كه اقدامات اسراييل بخشي از جنگي است كه عليه موجوديت آنها به راه انداخته شده است، اسراييل توانسته از مصونيت كامل برخوردار شود؛ مصونيتي كه بيش از 75 سال به طول انجاميده است. در اين ميان هر چند كه گفته مي‌شود حمله روز شنبه حماس به اسراييل يك غافلگيري بزرگ محسوب مي‌شود، اما با توجه به تشديد محدوديت‌ها توسط اسراييل و افزايش حملات در سراسر سرزمين‌هاي فلسطيني اشغالي در طول چند ماه گذشته، بدون شك انتظار مي‌رفت كه تشديد تنش‌ها رقم بخورد.
به عنوان مثال تنها در 9 ماه اول سال 2023، اسراييل حداقل 230 فلسطيني را كشته است؛ سطح خشونتي كه قبلا از مجموع شهدا در سال 2022 فراتر رفته است.
همچنين اين بالاترين تعداد كشته‌هاي ثبت‌شده در درگيري‌هاي جاري بين اسراييل و فلسطيني‌ها از سال 2005 به اين سو است.
همچنين تنها در نيمه اول سال جاري، حداقل 1148 حمله شهرك‌نشينان اسراييلي عليه فلسطينيان ثبت شده است. رقمي كه تقريبا برابر با 1187 حمله ثبت‌شده در كل سال گذشته است. لذا اين افزايش خشونت نظامي اسراييل و شهرك‌نشينان نشان‌دهنده سطح بي‌سابقه خشونت در سراسر سرزمين‌هاي فلسطيني است كه با احساس نگران‌كننده معافيت از مجازات و عدم پاسخگويي مسوولان به آن دامن زده و تشويق شده است.
در همين رابطه است كه برخي تحليل‌گران معتقدند: هر چند ساكنان غزه انتظار دارند كه عمليات كنوني اسراييل براي مدت طولاني‌تري ادامه يابد، اما آنها قبلا هفت دهه حملات وحشيانه را تحمل كرده‌اند و براي مدتي طولاني فهميده‌اند كه اسراييل به بهانه خاصي براي شروع حمله ويرانگر ديگري به نوار غزه نياز ندارد.
تا عصر ديروز 770 فلسطيني در غزه شهيد و بيش از 4 هزار نفر مجروح شده‌اند
نيروهاي مقاومت روز گذشته وارد غلات غزه و شهرك عيناف شدند
نتانياهو به تشكيل كابينه اضطراري چراغ سبز داد
شي جين پينگ خواستار آتش‌بس فوري شد
پوتين اعلام كرد كشور مستقل فلسطيني بايد تشكيل شود