زور و اشغال منشا مشروعيت نيست

در شرايطي كه رويارويي حماس با صهيونيست‌ها چهارمين روز خود را هم پشت سر مي‌گذارد، سيد محمد خاتمي اين رخداد را به مفهوم بر هم خوردن توازن قوا به نفع فلسطينيان ارزيابي مي‌كند. وضعيتي كه از نظر رهبر اصلاحات هر چند در ماجراي جنگ 22روزه فلسطينيان و جنگ 33روزه حزب‌الله هم نمودهايي از آن نمايان شده بود، اما با عمليات توفان الاقصي به برجسته‌ترين شكل عينيت پيدا كرده است. خاتمي در عين حال تصميم‌سازان و مسوولان كشور را به ضرورت اتخاذ تدابير لازم 
در راستاي تحقق منافع ملي ايرانيان و پرهيز از شتاب‌زدگي و جناح‌گرايي جلب كرده و آرزو مي‌كند به زودي صلحي فراگير در منطقه شكل بگيرد.
سيد محمدخاتمي حمله غافلگيرانه مقاومت فلسطين به اسراييل را دستاورد بزرگي براي مردم فلسطين پس از هفتاد سال دانست و آن را نشانه برهم خوردن توازن قوا در منطقه خواند كه بايد به عنوان فرصتي در پيشبرد صلح، حقوق انساني و اخلاق قرار گيرد. رييس‌جمهوري اسبق ايران روز گذشته در جمع مشاوران خود در واكنش به عمليات نظامي ميان مقاومت و اسراييل گفت: فلسطينيان پس از سال‌ها تحمل تجاوز و زور و تحقيرشدگي توانستند كار بزرگي انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگير كنند و توازن قوا را در منطقه به‌هم بزنند.
وي با بيان اينكه اگرچه در جنگ ٢٢ روزه فلسطينيان و ٣٣ روزه جنوب لبنان نشانه‌هاي به‌هم خوردن اين توازن قوا ديده شد ولي وسعت آن به اين بزرگي نبود، افزود: دستگاه‌هاي تبليغاتي طرفدار اسراييل مي‌كوشند اين دستاورد بزرگ را به بعضي قدرت‌ها و كشورها منتسب كنند و قدرت و استقلال فلسطيني‌ها را ناديده بگيرند كه اشتباه است. آنچه حاصل شده است تعلق به مردم فلسطين دارد.


سيدمحمد خاتمي با تاكيد بر اينكه بعد از بهار عربي اين، مهم‌ترين اتفاقي است كه در خاورميانه رخ مي‌دهد، گفت: در طول تاريخ، بشر هزينه زيادي پرداخته است تا به اين اصل مبارك برسد كه تجاوز و اشغال منشا مشروعيت نيست و مي‌بينيم كه پس از تجاوز آلمان نازي به فرانسه سال‌هاست كه از مقاومت فرانسوي‌ها در برابر اشغال و تجاوز ستايش شده و فيلم و آثار فراوان تهيه مي‌شود.
سال‌هاست كه بسياري اين اصل را در مورد اشغال سرزمين فلسطين توسط اسراييل ناديده مي‌گيرند. كشوري با زور و جنايت اشغال مي‌شود و جمعيت زيادي از مردم كشته و عده زيادتري به بيرون رانده و آواره مي‌شوند. من و هيچ‌ كس نمي‌توانيم اين اصل بزرگ اخلاقي را زير پا بگذاريم و مشروعيت اشغالگر را به رسميت بشناسيم. رييس‌جمهور اسبق ايران گفت: من در سخنراني خود در هاروارد كه تعدادي از يهوديان يا طرفداران اسراييل هم در جمع گسترده دانشجويان و استادان حضور داشتند، همين اصل و باور را را مطرح كردم كه زور، تجاوز و اشغال منشا مشروعيت نيست. البته در عمل آنچه بايد صورت گيرد، خواست و اراده خود مردم فلسطين است و سرنوشت هر كشوري بايد به دست مردم آن كشور رقم بخورد.
وي تاكيد كرد: آنچه ما مي‌گوييم اينكه بگذاريم همه فلسطينيان اعم از يهودي، مسلمان و مسيحي و اعم از ساكنان يا آوارگان فلسطيني تصميم بگيرند و همگان نيز به اين خواست و تصميم احترام بگذاريم. پيشنهاد من هنگام تحويل رياست كنفرانس اسلام در آن زمان كه امروز سازمان همكاري كشورهاي اسلامي خوانده مي‌شود، به عنوان سند ثبت شد. بيش از نيم قرن است كه دولتي با اشغال سرزمين ديگري بر آنجا مسلط شده و آنچه كرده، عبارت است از سلاخي مداوم مردم فلسطين در درون و آواره كردن آنان و نيز تحقير دولت‌هايي كه به هر حال دچار ملاحظه‌كاري شده و موضع درستي در قبال آنچه جريان دارد، نگرفته‌اند. بعضي قدرت‌ها، فلسطيني‌ها را تروريست مي‌دانند در‌حالي كه حتي طبق نظر همين سازمان ملل مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروريسم نيست. آنچه رخ داده حاصل تحقير، سركوب و ظلم‌هايي است كه اسراييل در طول اين مدت نسبت به مردم فلسطين انجام داده است. وي اضافه كرد: غرب با دستپاچگي از اسراييل طرفداري بي‌قيد و شرط كرده و فقط براي كشته‌شدگان اسراييلي ابراز ناراحتي مي‌كند ولي از كشتار و جنايت‌هايي كه در غزه انجام مي‌شود، حرفي نمي‌زند. من از كشته شدن حتي يك نفر بي‌گناه هم خشنود نمي‌شوم، اما بايد ديد كه متجاوز اصلي كيست و منشا تجاوز كجاست؟
سيدمحمد خاتمي در پايان ضمن تاكيد بر ضرورت تدبير سياسي و توجه به منافع ملي در ايران و پرهيز از موضع‌گيري‌هاي شتاب‌زده و تحريك‌كننده، دخالت دادن قطب‌بندي‌هاي سياسي در موضع‌گيري‌هاي خارجي را هم براي ايرانيان و هم فلسطينيان و مسلمانان مضر دانست و اظهار اميدواري كرد آنچه اكنون در سرزمين‌هاي اشغالي رخ داده درنهايت به نفع مردم مظلوم فلسطين و ملت‌هاي منطقه تمام شود و شاهد برقراري صلح واقعي در خاورميانه باشيم.