ديگر ديوارها براي بيان هنر كافي نيست

ديگر ديوارها براي بيان هنر كافي نيست. در عصري كه عن‌قريب بتوانيم يك نسخه سه بعدي از خودمان را كنار دست‌مان بنشانيم يا مثلا به عينك وي آر از چشمان موناليزا، داوينچي را در حال كشيدنش ببينيم، بسترها و فضاهاي نمايش هنري به سبك گالري‌هاي رايج ديگر نمي‌تواند پاسخگو باشد. چنانچه حجيم و عظيم شدن ويژگي دگرگون‌كننده هنر مدرن و مكاتب و هنرمندان برخاسته از امريكا و هنر پس از جنگ بود، چند رسانه‌اي و غير مادي شدن نيز خصيصه هنر معاصر است اگرچه انطباق با تحول جنبه‌هاي تجاري اين نوع هنري براي كشور ما كه در جزيره‌اي غافل و دورمانده از جريانات هنري قطعا با تاخير اتفاق خواهد افتاد. همچنان با وجود تولد عرصه‌ها و ارزهاي جديد در سطح جهاني هم با اتكا براي گزارش منابعي همچون آرت پرايس، در بر همان پاشنه سابق مي‌چرخد. حلقه‌هاي فوقاني سرمايه‌گذاران بازار هنر، غالبا در حراجي‌هاي كلاسيك اثر هنري به‌مثابه كالاي مشمول ارزش افزوده را تبادل مي‌كنند. از سويي تبلور و ظهور ابزار و رسانه‌هاي نوين كرانه‌هاي تفكر هنرمندان را بسيار فراتر از بوم نقاشي و مجسمه مي‌برد، چنانكه تمام ابعاد زندگي امروز انسان چند وجهي است. ايده و انديشه‌هاي هنري نيز در قالب چندرسانه مي‌توانند بياني گويا‌تر داشته باشند. نيو مديا اين مولود عصر ديجيتال نسل تازه‌اي از هنرمندان را معرفي مي‌كند كه اساسا حول موضوعات و مسائلي مفهومي فعاليت مي‌كنند. در واقع بهره‌گيري از چند رسانه براي انتقال يك مفهوم، راهكاري جهت درگير كردن تمامي حواس پنجگانه آدمي است. نمايش هنر نيو مديا اكثرا فضاهاي نمايشي عظيم و تجهيزات نور و صداي ويژه‌اي را نيازمندند كه خود مستلزم توجه به تاسيس فضاهايي با اين قابليت است. در ايران نيز طي سال‌هاي اخير جسته، گريخته و باتوجه به رويكرد و امكانات برخي از گالري‌ها شاهد برگزاري نمايشگاه‌ها و رويدادهايي از اين دست بوده‌ايم. رويداد ايرومديا (IROMEDIA) ازجمله برنامه‌هايي است كه در سطح بين‌المللي با محوريت نيومديا به نمايش آثاري از هنرمندان ايراني و خارجي مي‌پردازد. در واقع عنوان ايرومديا تركيبي از نام ايران و نيومديا است كه سياست اصلي اين تشكل در راستاي تعامل هنر نيومديا با جهان را بازگو مي‌كند كه دومين سالانه آن در شهريور ماه سال جاري در مجموعه موزه‌اي تِك‌فك (TECH-FAC) در فضايي به مساحت بيش از ۲هزار و ۴۰۰ متر مربع در كارخانه نوآوري و شتابدهي ديهيم برگزار شد. «ايرومديا» در سال دوم فعاليت خود به نمايش آثار ۱۰ هنرمند سرشناس از كشورهاي برزيل، آرژانتين، كوبا و شيلي در زمينه‌ ويديوآرت و ويديو اينستاليشن پرداخته است. همچنين در اين رويداد آثار ويديوآرت از ۱۴ هنرمند ايراني به نمايش درآمده است.
آثاري از گابريلا گولدر (GABRIELA GOLDER)، كيكا نيكوللا (KIKA NICOLELA)، ادِر سانتوس (EDER SANTOS)، لوكاس بامبوتزي (LUCAS BAMBOZZI)، انريك راميرِز (ENRIQUE RAMIREZ)، اوسورلا سن كريستوبال (USURLA SAN CRISTOBAL)، السيو ميازاكي (ELCIO MIAZAKI)، آنا پائولا متياس (ANA PAULA MATHYAS)، ايزابل رودريگوئز راموس (ISABEL RODRIGUEZ RAMOS) و فرانكو پاليوف (FRANCO PALIOFF) در بخش امريكاي لاتين ارايه شده است. همچنين آثار بهنام كامراني، مهرنوش روشنايي، شيرين عابديني ‌راد، درسا بسيج، ملينا كلاد، محمدعلي فاموري، صادق مجلسي، رزيتا طاهري، بابك سپنتا، آرزو رمضاني، سهيل خيرآبادي، سميرا پهلواني و الهام كاظمي در بخش هنرمندان ايراني حضور داشتند. 
رويداد ايرومديا در دومين دوره خود نيز بدون درنظر داشتن تم و محور موضوعي معين برگزار شد، در حقيقت اين رويداد را مي‌توان نمايشي از آرشيو با هنرمندان متنوع قلمداد كرد. در سياست‌گذاري اين رويداد ارتباط ميان هنرمندان ايران و منطقه‌اي از جهان (امريكاي لاتين در اين دوره) در نظر گرفته شده است و با وجود ويژگي بي‌مرزي هنر نيومديا، نوعي تاكيد بر جغرافياي زيست هنرمندان مشهود است كه توالي اين نوع مواجهه مي‌تواند نمايان‌گر اشتراك معنا و حتي ابزار در ميان هنرمندان نيومديا در سطح جهاني باشد و از سويي اراده براي تبادل فرهنگي و هنري در سطح بين‌المللي به چشم مي‌آيد. برخلاف سبك‌شناسي و سير تطور مالوف در تاريخ هنر نگاري، هنر نيومديا فراتر از مرزها و در فضايي بي‌نشان سير مي‌كند كه نمايش متنوعي از اين آثار در يك فضاي مشترك، خود بيانيه گذار از دوره‌هاي پيشين هنر و تماشاي عيان گشتن گفتمان هنر بين‌قاره‌اي و جديد است.
مديران هنري اين دوره سعيد خاورنژاد كيوريتور دايمي ايرومديا از ايران، جيووانا سوچيره (مدير هنري فستيوال جهاني ويديوفورم و كيورتور موزه هنرهاي معاصر سئول)، كارولا دل پيزو و مارتا بلانشيت بودند. همچنين براي نخستين‌بار نمايش ويژه‌اي از توليدات هنرمندان سرشناس جهان و ايران در زمينه توليدات NFT نيز در پنل NFT ايرومديا به نمايش در آمده ازجمله آثار پاتريك آماتون، جو پيز و علي ثابت به نمايش در آمد.