معضل مسکن مهر دامن معلولان را هم گرفت

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: مرد با ناراحتی پایش را روی زمین می‌کشد و سرخورده‌تر از گذشته از تعاونی بیرون می‌آید. حالش خوب نیست. از ساختمان که بیرون می‌آید، مستاصل به آسمان و اطراف نگاه می‌کند غمی‌ سنگین در دلش نشسته است. زنی از ساختمان بیرون می‌آید. با چشمانی پر از اشک چادرش را روی صورتش می‌کشد و می‌رود. مرد با بغضی که گلویش را می‌فشرد به راه می‌افتد. مرد با غم دوست از دست رفته‌اش پایش را بر زمین می‌کشد و به سختی قدم می‌زند. یاد آخرین نگاه پراشک مادر دوستش، غم بیشتری به قلبش هدیه می‌کند. هوا هم دیگر با او کنار نمی‌آید و گرما اذیتش می‌کند.
با او که همکلام می‌شویم، می‌گوید: «سال 85-86 بود که یکی از دوستانم سهم تعاونی مسکنش را به من داد. دوستم هم هموفیلی داشت و هم معلولیت. در همان سال انجمن هموفیلی‌ها هم به اعضای خود مسکن می‌دادند. من سهم مسکن دوستم در هشتگرد را گرفتم و از همان سال تاکنون حدود 15میلیون و 500هزار تومان پرداخت کرده‌ام. هموفیلی‌ها سال 90-91 توانستند خانه‌های خود را بگیرند اما ما هنوز که هنوز است اندرخم یک کوچه‌ایم و هنوز هیچ مسکنی به ما نداده‌اند. پول‌های ما هم در بانک بود و از سود آن امور شرکت تعاونی و حقوق پرسنل آن پرداخت می‌شد. حالا به ما می‌گویند که دلیل اصلی دیر واگذار شدن خانه‌ها به دلیل مدیرعامل قبلی است که مشکل اقتصادی داشته است. پیمانکار هم به ما می‌گوید که شرکت تعاونی یک دهم پول من را داده‌اند و کار را متوقف کرده. سال 93 بود که به ما گفتند بیایید واحدهایی که می‌خواهید را انتخاب کنید. وقتی رفتیم، نگهبانی آنجا نشسته بود و یک برگه داد ما پر کردیم. مثلا نوشتیم طبقه دوم واحد شرقی را می‌خواهیم. اما بعد از یک سال و نیم گفتند بیاید انتخاب واحد کنید آن انتخاب واحد را قبول نداریم. بعد هم گفتند که آخر سال 95 خانه‌ها را تحویل می‌دهند اما این کار را نکردند و حالا می‌گویند آخر سال 96 می‌خواهند خانه‌ها را تحویل دهند و دارند آب و برق آپارتمان‌ها را می‌کشند. قرار بود دولت 4میلیون به هر معلول وام بلاعوض بدهد اما تا وقتی خانه‌ها ساخته نشود، دولت این وام را نمی‌دهد. عکسی هم در سایت گذاشتند که اگر خانه‌هایتان ساخته شود این شکلی می‌شود. عکس یک خانه که فرش کرده‌اند و لوازم در آن چیده‌اند را در سایت گذاشته‌اند. این خانمی که رفت مادر دوست معلولم بود. آمده بود انصراف بدهد. دوستم فوت کرده و مادرش می‌گوید که وقتی بچه‌ام نیست دیگر نیازی به آن خانه ندارم. آنقدر دست دست کردند که حسرت به دل خانه از این دنیا رفت.»
**پروژه‌های عجولانه دولت دهم
سهیل معینی، رئیس انجمن باور در گفتگو با‌ آفتاب یزد می‌گوید: «پروژ‌ه‌های مسکن متعددی داریم که به سرانجام نرسیده است. ما در حال بررسی هستیم تا بتوانیم این مشکل معلولان را حل کنیم. تا آنجایی که بررسی کردیم، به نظر می‌رسد مشکل دو جنبه دارد؛ جنبه اول مشکلات حقوقی درون سازمانی است. برخی می‌گفتند که ما با فساد روبه‌رو هستیم اما ما شواهد متقنی در این مورد به دست نیاوردیم. جنبه دیگر هم طول کشیدن پروژه است. ما به دنبال این هستیم که با مستندات صحبت کنیم و با این روشنگری بتوانیم به پیشبرد کار کمک کنیم.»


وی با اشاره به اینکه ما داریم آسیب‌شناسی می‌کنیم، می‌افزاید: «با نتیجه آسیب‌شناسی از سوی انجمن باور یا NGOهای دیگر اقدام خواهیم کرد تا این پروژه به فرجامی برسد و دوستانی که سال‌های سال سپرده‌گذاشته‌اند و چشم به راهند به حق خودشان برسند.»
رئیس انجمن باور با بیان اینکه این یکی از مشکلاتی است که به طور عام مسکن مهر دارد، تاکید می‌کند: «پروژه‌هایی که در اواخر دولت دهم شروع شد با عجله بود و چون دولت دیگری سرکار آمد و پولی نبود پروژه‌ها راکد ماندند. به عنوان مثال شرکت پیمانکارانی که قرار بود در سال 90-91
یک واحد را با 30میلیون تومان بسازد، طبیعی است در سال 94-95 با قیمت 30میلیون واحد ساختمانی را تحویل نمی‌دهد. به هر حال اعضا ضرر می‌کنند چون دولت هم در این راستا کمکی به آنها نمی‌کند.»
سهیل معینی در پاسخ به این سوال که بعضی از معلولان فکر می‌کنند، دولت قرار است به هر معلول 4میلیون پرداخت کند، می‌گوید: «آن پروژه کاملا جداست. این وام به «طرح مسکن خانواده‌های دو معلول به بالا» اعطا می‌شود. در این پروژه سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین و خیرین حضور دارند و با شرکت تعاونی معلولان متفاوت است.»
وی با اشاره به تعاونی مسکن معلولان می‌افزاید: «در طرح تعاونی‌ها آورده‌ای را اعضا می‌آوردند و بخش دیگری را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کرد به عنوان کمک به پروژه مسکن مهر و یک وام بانکی‌ هم داشت که پروژه به نتیجه برسد. متاسفانه پروژه طولانی شده و مبالغی هم در موعد خودش پرداخت نشده، پیمانکاران از ادامه پروژه شانه خالی می‌کنند و می‌گویند من در آن سالی که گفتند ظرف یک سال این واحدها را با 30میلیون بساز، قبول کردم. اما در حال حاضر مصالح چند برابر شده و دستمزدها خیلی بالا رفته، بنابراین من نمی‌توانم این مابه‌التفاوت را بدهم. این ضرر را دولت پرداخت نمی‌کند بنابراین اعضای این تعاونی مجبورند که آن را پرداخت کنند. عضوی که قرار بود با 12-13 میلیون آورده، وام و... صاحب یک واحد 30میلیونی شود، حالا باید آورده‌اش 30میلیون باشد. آنها هم ندارند و عده‌ای دارند پول را پرداخت می‌کنند به همین دلیل پروژه طولانی شده است.»
رئیس انجمن باور پیشنهاد می‌کند: «دولت مداخله کند و پروژه‌هایی که از دولت قبل مانده را سریعا تعیین تکلیف کنند و اگر قرار است به دلیل طولانی شدن پروژه جبران مافات شده و قیمت‌ها به روز شود، خب دولت کمک بیشتری بکند تا این پروژه‌ها به ثمر برسد. چون فرد معلول اینقدر پول ندارد که بخواهد جبران مافات کند بنابراین دولت این مساعدت را با معلولان داشته باشد تا این پروژه‌ها که زیر باد و باران مانده‌اند و زیرساخت‌هایش از بین می‌رود، ساخته شود.»
**ماجرای پیمانکاری که پول معلولان را خوردداود نیاکان، مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن جامعه معلولان نیز در مورد دیرکرد واگذاری مسکن به معلولان به آفتاب یزد می‌گوید: «خانه‌هایی که ما به دوستانمان می‌دهیم مسکن مهر است. نزدیک به 3میلیارد تومان از پول شرکت تعاونی را پیمانکار قبلی برد. از شرکت پیمانکار شکایت و محکوم شد ولی متاسفانه شرکت عمران هم پیگیر این ماجرا نیست. از مراجع ذیصلاح هم درخواست رسیدگی کردیم ولی هنوز کسی پیگیری نکرده است. این پول به نام ما در سامانه ثبت شده اما کسی دنبال برگشت آن نیست و در پروژه هزینه نشده است.»
وی با اشاره به اینکه چیزی حدود 2میلیارد تومان از پول شرکت تعاونی را شرکت عمران به جای بدهی‌های دیگر هزینه کرده است، می‌افزاید: «به جای اینکه پول ما در پروژه هزینه شود، هزینه‌های دیگر با آن پوشش داده شده است.»
نیاکان در پاسخ به این سوال که مگر شما قراردادی با شرکت عمران ندارید؟ می‌گوید: «ما هم مانند تمام متقاضیان مسکن مهر هستیم ولی در قالب تعاونی. همان مراحل ثبت‌نام و... را هم پشت سر گذاشته‌ایم. خیلی از واحدهای مسکن مهر ساخته شده اما به دلیل سوءمدیریتی که در مسکن مهر وجود دارد، واحدها را نمی‌توانند تحویل بدهند. به دلیل بدهی‌های کوچک به شرکت‌ پیمانکار یا بدهی اعضا به شرکت‌ عمران این واحدهای ساخته شده، واگذار نمی‌شود. یک مدیریت خوب می‌خواهد که این واحدها واگذار شود.»
وی در مورد شائبه فساد اقتصادی توسط مدیرعامل قبل تاکید می‌کند: «اینطور نبوده است. مدیرعامل قبلی برخی مصالح (آهن، آسانسور و...) را خریده و شاید در آن سود کرده باشد اما سودش قابل توجه نیست و فساد مالی هم نبوده است. مشکل اصلی شرکت پیمانکار بود که از طرف شرکت عمران باید این پروژه را ظرف یک‌سال تحویل می‌داد. ظرف این مدت 16میلیارد تومان به شرکت پیمانکار داده شد که بیش از 9 میلیارد هزینه پروژه کرد و حدود
6 میلیارد را برد. 3میلیارد از این 6میلیارد متعلق
به بانک بود که با شکایتی که کردیم بانک به دلیل وثیقه‌ای که دارد، اصل پول و سودش را از پیمانکار می‌گیرد اما بیش از 3میلیارد تومان پول ما به دلیل آن که شرکت عمران اقدامی نمی‌کند، بلاتکلیف مانده است. آنها می‌گویند ما باید 100-200 میلیون تومان به حساب بریزیم تا بتوانیم از شرکت پیمانکار شکایت کنیم که این پول را نداریم. در حقیقت بیش از 3میلیارد تومان پول ما فدای 200میلیون تومان شده است.»
مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن جامعه معلولان در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توانید راسا اقدام کنید؟ می‌گوید: «این پول ما نزد شرکت عمران (که دولتی است) امانت بوده و ما قراردادی با شرکت پیمانکار نداریم که بخواهیم از آن شکایت کنیم و شرکت عمران می‌تواند این شکایت را بکند. قرارداد سه جانبه بین بانک، شرکت عمران و شرکت پیمانکار بسته شده است. شرکت عمران هم می‌گوید ما ناظر عالیه هستیم. ما اعلام کردیم که پیمانکار را شما انتخاب کردید نه ما ولی مشکل ما حل نشده است. ما نمی‌توانیم تحت هیچ عنوانی نمی‌توانیم از پیمانکار شکایت کنیم.»
نیاکان با اشاره به این که پایه‌گذاری مسکن مهر مشکل‌دار بوده، تاکید می‌کند: «مسکن مهر طوری پایه‌ریزی شده که متقاضی نباید در اقساط دیرکرد داشته باشد اما مسکن مهر برای دیرکرد خود به کسی جوابگو نیست و تعهدی در قبال ارباب رجوع خود ندارد.»
وی با بیان اینکه با بانک هم مشکل داریم، می‌افزاید: «بانک پولی که دولت برای مسکن مهر به آنها داده را جای دیگری هزینه کرده است. در حال حاضر دنبال بهانه‌ است که به پیمانکاران و پروژه‌ها پول ندهد. تا هفته پیش وام‌ معلولان بعد از شش ماه دوندگی و شکایت از 25میلیون به 30میلیون تومان رسید و جلو وام آزاد شد. کارهای اداری وام انجام شد و نماینده بانک همراه دوستان به محضرخانه رفت و مراحل اولیه انجام شده پول به حساب پیمانکار واریز شد. فردای آن روز که پیمانکار برای برداشت پول به بانک می‌رود، متوجه می‌شود که حسابش مسدود است و بانک به پیمانکار می‌گوید که باید مفاصاحساب مالیاتی بیاوری. یعنی ظرف یک روز بانک تصمیمی می‌گیرد و می‌توان گفت که می‌خواستند پول بدهند تا پول به صورت بلوکه در حساب‌هایشان بماند. یعنی بانک‌ها هم چوب لای چرخ دولت می‌گذارد البته قول‌های مساعدی داده شد که
طی دو، سه روز مشکل‌مان حل شود.»