پروژه جذب روحانی

آفتاب یزد – گروه سیاسی: آنچه در سلول‌ها‌ی مغزی حسن روحانی پیرامون چیدمان کابینه دوازدهم می‌گذرد، همچنان در‌ها‌له‌ای از ابهام قرار دارد و در خلال گمانه زنی‌ها‌ی فراوان، تنها صورت و سیمای کابینه دولت جدید قطعی شده است. تا هنگام نگارش این سطور بنا به گفته حسن روحانی، دولت دوازدهم نیز رنگ اعتدال به خود خواهد گرفت و پاستور شاهد تغییر 50درصدی زنان و مردان خود خواهد بود. از همین روی در جناح سیاسی اصلاح‌طلب، نگرانی‌ها‌ی بسیاری درباره ترکیب نهایی کابینه و اینکه چه چهره‌هایی قرار است به مدت 4 سال بر مسند قدرت قرارگیرند، دیده می‌شود. اما در این میان به‌نظر می‌رسد اصولگرایان درگیر دغدغه‌ای متفاوت از اصلاح‌طلبان باشند. نگرانی این روزهای جناح راست، ژنرال‌ها‌ی احتمالی دولت دوازدهم نیست بلکه آنها خود فرمانده را نشانه رفته‌اند و این بار به جای ترسیم نقشه تخریب روحانی، در حال به اجرا درآوردن پروژه جذب او به سوی خود هستند! امیر محبیان، تئوریسین جریان اصولگرا، در گفتگو با « آفتاب یزد» از این طرح جدید اصولگرایان خبر داده و معتقد است که اگر اصولگرایان درایت به‌خرج دهند، می‌توانند روحانی را به سوی خود جذب کنند.
**جذب روحانی بر اساس یک تجربه !
پروژه جدید اصولگرایان بر مبنای یک تجربه و همینطور یک پیشگویی بنا شده است. از یک سو آنها بر این باورند که تجربه نشان داده ایجاد شکاف میان رئیس جمهوری و خاستگاه رایش در دولت دوم، امری متداول بوده است همان گونه که میان محمود احمدی نژاد و جریان اصولگرایی فاصله‌ای بس عمیق ایجاد شد به طوری که چهره‌ها‌ و احزاب سرشناس این جناح سیاسی یک به یک از رئیس دولت‌ها‌ی نهم و دهم تبری جسته‌اند و شخص احمدی نژاد هم که دیگر از اساس خود را اصولگرا نمی‌داند! از دیگر سو به دلیل نگرانی‌ها‌ی اصلاح‌طلبان درباره چیدمان کابینه دوازدهم و همینطور طرح آن با رئیس جمهوری، اصولگرایان این جریان سیاسی را متهم به سهم خواهی کرده‌اند و بر این باورند که اگر کابینه جدید دولت، سمت و سویی اصلاح‌طلبانه نداشته باشد، جناح چپ علیه روحانی دست به شورش خواهد زد و این تحرکات هم در نهایت منجر به ایجاد فشار بر روحانی خواهد شد. دراین‌باره محبیان، فعال سیاسی اصولگرا به آفتاب یزد گفته است: «اصلاح‌طلبان در دور دوم به رقیب و منتقد روحانی تبدیل خواهند شد. مشارکتی‌ها خواهند کوشید دولت را از بعضی چهره‌های اصولگرا تصفیه کنند؛ اگر نشد و سهم مناسب را نگرفتند فشار را بر روحانی روزبه‌روز خواهند افزود.» از همین روی نظریه پردازان اصولگرا بر این باورند که میان حسن روحانی و حامیانش یعنی اصلاح‌طلبان شکافی ایجاد خواهد شد و اصولگرایان باید هر چه زودتر از این فرصت طلایی بهره برند و روحانی را به سوی خود
جذب کنند!


**پروژه جذب با افزودن پیاز داغ!
تحرکات اصولگرایان در روزهای گذشته از جدی بودن عزم آنها برای جذب حسن روحانی خبر می‌دهد. ابزار به اجرا در آمدن این پروژه هم ایجاد رخنه در ائتلاف و رابطه میان حسن روحانی و اصلاح‌طلبان است. به طوری که اگر اختلاف‌نظری در موضوعی به وجود آید یا اگر نقد مصلحانه‌ای بیان شود، با افزودن پیاز داغ بر آن به آن مسئله دامن می‌زنند و از کاهی کوهی می‌سازند. به عنوان مثال زمانی که محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید در دیدار خود با رئیس جمهوری مطالبه رای‌دهندگان به روحانی را یادآور شد، اصولگرایان از سهمیه خواهی اصلاح‌طلبان سخن گفتند و عنوان کردند که جناح چپ درصدد وارد آوردن فشار به حسن روحانی است. این در حالی است که خود نزدیکان رئیس جمهوری هم اذعان کردند که اظهارات عارف از روی دلسوزی و حسن‌نیت بیان شده بود. یا زمانی که علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس دهم از معرفی کابینه‌ای برآمده از فشارها و اعمال نظرها انتقاد کرد، متهم به آن شد که روحانی را در منگنه قرار داده است. در همین راستا هم عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان طی یادداشتی در کانال تلگرامی اش به ظن خود عواملی را بر شمرده بود که به موجب این علل، میان اصلاح‌طلبان و حسن روحانی اختلاف‌نظر ایجاد شده است. او در این یادداشت چنین گفته‌بود: «اصلاح‌طلبان، رای روحانی را مدیون خود می‌دانند و به صورت علنی این سهم خواهی را یادآور می‌شوند. هم از طریق رسانه این موضوع را دنبال می‌کنند و هم با چانه زنی از بالا به دنبال اکثریت در کابینه اند. به نظر می‌رسد روحانی بی میلی خود در بکارگیری اصلاح‌طلبان را به نحوی مخفی می‌کند.»
شتر درخواب بیند پنبه دانه
حال این پرسش در اذهان شکل می‌گیرد که آیا پروژه جذب روحانی توسط اصولگرایان در نهایت به سرانجام می‌رسد و با ایجاد شکاف میان رئیس جمهوری و اصلاح‌طلبان در دولت دوم روحانی، تاریخ یک بار دیگر تکرار می‌شود یا آنکه سرانجام این پروژه اصولگرایان نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت. در همین راستا، اشرف بروجردی عضو حزب اتحاد ملت و رئیس کتابخانه ملی به خبرنگار آفتاب یزد گفت: اول اینکه باید در نظر داشت تمامی افرادی که آرای خود را به سبد رای آقای روحانی ریختند، اصلاح‌طلب بودند. نمی‌توانید بگویید اصولگرا به روحانی رای داده است. در نتیجه آقای روحانی در حوزه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود. ایشان 24 میلیون رای خود را مرهون اصلاح‌طلبان است. طبیعتا با برخورداری از چنین پشتوانه‌ای خود اصولگرایان هم می‌دانند که روحانی خود را از اصلاح‌طلبان جدا نمی‌کند، چرا که باورها و تفکرات روحانی سمت و سوی اصلاح‌طلبی دارد. بنابراین وقتی کسی زیرساخت فکری‌اش عجین شده با یک جریان است، موقعیت و شانی برای خود نمی‌بیند که با این بدنه ارتباط ضعیفی برقرار کند و آنها را دچار چالش نماید. من به عنوان شخصی که با آقای روحانی کار می‌کند، پروژه اصولگرایان مبنی بر جذب روحانی را شروع نکرده شکست خورده می‌دانم و به باور من فعالیت‌شان برای نزدیکی به روحانی مصداق همان ضرب‌المثل «شتر در خواب بیند پنبه دانه» است.
**پروژه‌ای برای دلگرمی
وی افزود: اصولگرایان تصورات و باورهای خویش را در این قالب معنا می‌کند تا از این طریق محملی بیابند تا خود را دلگرم نمایند و به کسانی که در آن جبهه حضور دارند امیدواری دهند که شما در آینده دیده خواهید شد. البته آقای روحانی به عنوان یک اعتدالگرا با تفکر اصلاح‌طلبی به مردم ایران گفته است که حتی رئیس‌جمهوری کسانی که به او رای نداده‌اند هم هست چون تفکرش اصلاح‌طلبی و مشی‌اش اعتدال‌گرایی است. ممکن است در این وادی از برخی اصولگرایان معتدل هم بهره ببرد. اما کسانی که به دنبال جذب روحانی هستند هم به دنبال دلگرمی و ایجاد امیدواری در مجموعه خودشان هستند به دلیل تشتت وحشتناک میان‌شان و هم می‌خواهند به شکل توهمی میان اصلاح‌طلبان و آقای روحانی شکاف ایجاد کنند. اینکه روحانی از اصولگرایی است و در نهایت هم به اصل خودش بازمی‌گردد
واقعیت ندارد.
**نقد به مصلحت همه
رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان باید از نقد دولت بپرهیزند تا مبادا میان آنها و رئیس جمهوری فاصله‌ای ایجاد شود، عنوان کرد: حرف اصلاح‌طلبان همواره این بوده که ما شرایط جامعه را درک می‌کنیم و موقعیت آقای روحانی را می‌فهمیم در نتیجه طرح مطالباتمان برای کلیت نظام است نه فقط طیف اصلاح‌طلبی. اگر هم حرفی زده می‌شود در ارتباط با رفع مشکلات جامعه است و چون جامعه ما هم اساسا یک جامعه اصلاح‌طلب است و اکثریت آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند قطعا به این مسئله توجه دارند که طرح مطالبات برای بهبود شرایط اجتماعی و حتی اصولگرایان معتدل هم باید مورد مشورت قرار بگیرد. قطعا آقای روحانی سراغ تفکری که رقیب او در انتخابات داشت نمی‌رود.
***پروژه منتهی به شکست
در کنار اصولگرایانی که به دنبال به سرانجام رساندن پروژه جذب حسن روحانی و جدایی او از اصلاح‌طلبان هستند، برخی اعضاء دولت یازدهم نیز خواسته و یا نخواسته در جهت نتیجه گرفتن این پروژه به تکاپو افتاده‌اند. به طوری که برخی به دنبال گفتگوی عارف با روحانی در خط مقدم طرح «سهم خواهی اصلاح‌طلبان» به دنبال گفتگوی عارف و روحانی قرار گرفتند و بعضی نیز عنوان کرده بودند که رای روحانی مرهون هیچ جناح سیاسی نیست و روحانی خود توانسته آراء 24میلیون را کسب کند. به هرروی باتوجه به آنچه بروجردی عنوان کرده است ذات و هویت روحانی با احمدی نژاد متفاوت است، از همین روی می‌توان استنتاج کرد که این پروژه جذب روحانی نیز دیری نپاید که به شکست منتهی شود.